T
VidarH VidarH skrev:
Någon som har några tankar kring Lidls kommande robotklippare? Är den kompis med andra maskiners gränstråd exempelvis. Min mor skulle kunna ha nytta av att dela upp sin trädgård i två områden med tanke på hur kuperat och trångt det är bitvis... (nu har hon en McCulloch m800 om jag minns rätt)
kabel är kabel, det funkar till alla, men generellt kan jag rekommendera grimsholm premium plus, den har tjockare isolering och tål mer misstag med vassa redskap, men annars vad som helst som är förtennat funkar.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Mikael_L
I Iddqd skrev:
Robotklippare nästa vecka. Jäkligt otippat.
Av ren nyfikenhet, någon som har erfarenhet av den?
Också lite intresserad.
Men vad har den för kvalla?

Och var köper man nya vassa knivar om ett par år?
 
De flesta kör väl med rakblad nu för tiden och de går oftast bara att ta den billigaste man hittar då det inte direkt skiljer nått mellan de olika.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Också intresserad av robotgräsklipparen.
Synd inte den större med appstyrning och som klarar 1000m2 kommer till Sverige.
Sett några tjeckiska/polska youtube videos och den verkar ju ok för dom pengarna men inga direkta finesser.
 
T trycklös skrev:
kabel är kabel, det funkar till alla, men generellt kan jag rekommendera grimsholm premium plus, den har tjockare isolering och tål mer misstag med vassa redskap, men annars vad som helst som är förtennat funkar.
Jag tänkte mer på huruvida basttationernas slingfrekvens störde ut varandra. Det har ju varit en del kinkigheter mellan vissa fabrikat.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nån som testat den eldrivna trimmern? Finns det någon slags standardisering för trådar på sådana eller är det kört om man gör slut på all som kommer med?
 
V VLJ skrev:
Nån som testat den eldrivna trimmern? Finns det någon slags standardisering för trådar på sådana eller är det kört om man gör slut på all som kommer med?
Den fungerar bra!

Oroa dig inte för tråden, det är ngn slags standard, samt att du lätt kan rulla upp tråd av önskad typ/tjocklek på spolen om så önskas.

Har för mig att min modell av trimmer kom med en smart hållare för extra tråd, så man lätt hittar den när man behöver.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Undrar om dom där blir nya "Plasmaskäraren"...Var jätteslut redan vid halv tio här..
 
  • Wow
nissenhj
  • Laddar…
Humulus Humulus skrev:
Undrar om dom där blir nya "Plasmaskäraren"...Var jätteslut redan vid halv tio här..
dom där?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Gällande robotklipparen så tror jag att det kan bli rusning och vilda gubbslagsmål över pallarna i morgon. Samma anda som då deras plasmaskärare gjorde entré på den svenska marknaden alltså.

Själv ska jag köpa en eller två om jag är snabbare (eller starkare) än de andra gubbarna i byn. Den ska sedan pressas och plågas till max. Min trädgård är bra mkt större än de 500m2 och full av backar, gropar, stenar och träd.

Manualen säger att klipparen är byggd för kabel på 130m och fungerar bra med detta, man ska inte använda en längre kabel.

Detta kommer att ignoreras och jag kommer att använda någon gammal bonnakabel eller koaxialkabel på minst 350m. Ska bli spännande att se om lampan i laddstationen lyser grönt :cool:

Kommer även att ge den ett 6 eller 8 Ah-batteri så de små motorerna kommer att gå varma.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
V VLJ skrev:
Finns det någon slags standardisering för trådar på sådana eller är det kört om man gör slut på all som kommer med?
Jag köper alltid trimmertråd på "lösvikt" i en stor rulle. Det finns massvis med olika varianter från kanske 1,5 mm upp till ca 4 mm. Det borde fungera med vilken tråd som helst som har ungefär rätt diameter.

Oregon är ett fabrikat jag tycker funkar bra. Här är två av deras varianter:

Oregon Nylimum Starline trimmertråd, 1,6 mm, 15 m, svart rulle, grön bakgrund, pris: 75 kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oregon Nyltrimmertråd, stjärnformad profil, 3,0 mm, 240 meter, svart, 779 SEK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Humulus Humulus skrev:
Undrar om dom där blir nya "Plasmaskäraren"...Var jätteslut redan vid halv tio här..
Aahh! Det var IDAG! Inte i morgon som jag trodde. Fasen! Det brukar ju alltid vara måndagar och torsdagar de släpper nya grejer!

Då får jag nog inte tag på någon :mad:
 
nimhed nimhed skrev:
dom där?

Robotgräsklipparna, som diskuterats i inläggen ovan
 
  • Gilla
nimhed
  • Laddar…
Är ju Kristi Flygare i morgon - är nog därför det är flyttat :)

V Vardagsrum skrev:
Aahh! Det var IDAG! Inte i morgon som jag trodde. Fasen! Det brukar ju alltid vara måndagar och torsdagar de släpper nya grejer!

Då får jag nog inte tag på någon :mad:
 
D
Köpte högtryckstvätten idag, inte provad ännu, hoppas den duger till biltvätt
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.