A
@13th Marine
om du gillade någons inlägg så hoppas jag fan inte det var sista meningen...
 
A
R RoAd skrev:
Möjligt att elfel på 25 år gamla bilar kan vara kluriga att felsöka, och att det blir dyrt i förhållande till bilens värde är ju inte så lustigt. Du pratar ju om bilar för några fåtal tusenlappar. Men det finns gott om kostsamma fel som rör fossilmotorn också. Håller du inte på att bygga en ställning för din frus motor just nu ;) Så att något kan ta tid känns inte så unikt för just elen i bilen.

Det är väl ingen hemlighet att om man köper en gammal billig bil brukar det istället bli dyrt att hålla dem rullande (ja jag räknar även med all tid som måste tillbringas med skruvandet som en kostnad även om man gör det själv). Så återigen är det inte direkt breaking news du kommer med.

Att det skulle bli fler svårdiagnosticerade elfel på en elbil när de är lika gamla ser jag inte som orimligt men å andra sidan slipper man alla problem med slitdelarna i drivlinan i fossilbilen, så jag tror att en gammal elbil kommer att vara driftsäkrare än en fossildito.



Sluta slå din fru ;)
Nä men hade du jobbat på bilverkstäder med moderna fordon så hade du förstått vad jag menar..

Men när det kan ta 4 dagar att hitta ett jordfel på en 2019 års modell av en skoda så visst den var 25 år gammal..
 
Maskintok skrev:
såg en i Borlänge.

Hade gått 4000.mil
en 1995..
var som ny.. 38.000.kr..:cool:
min första kostade 2000 kr..
min andra var gratis..
letar fler objekt..
kommer en suzuki grand vitara v6a.. (y)
Kolla kamkedjan på Vitaran, den är känslig och kan ge upp runt 20" mil.
 
A
Isakare Isakare skrev:
Kolla kamkedjan på Vitaran, den är känslig och kan ge upp runt 20" mil.
Jo... Det är en ventillyftare som låter så kedjan skall kollas den med..
Tack för tipset (y)
 
Maskintok skrev:
jag kan hämta massor av bilar i alla modeller om jag vill... dock med samma fel... elfel..
Hade en volvo v70 första årsmodell inne..
Där funkade inte sensorringen längre..
Och boxen hade låst bränslepumpen.
Jag löste detta genom att koppla in en annan kabel från batteriet och en strömbrytare vid stolen. sedan bak till pumpen..
Den bilen går än idag..
Är 3 år sedan jag fixade den.

har en Peugeot expert stående med något elfel till glödstiften..
kunden köpte bilen för 1900 kr..
Tänkte erbjuda 500 kr för den.. :thinking:
Kolla batteripolerna extra noga på Experten. Varit med om flera bilar där kablar varit lösa/oxiderat fast det ser bra ut vid första anblick.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Jajemän och det ska vara automat..
Jag håller helt med …
 
  • Haha
1
  • Laddar…
P
skoge skoge skrev:
Mycket möjligt att det kan hända på alla bilar med halvljusautomatik... men varför försvarar ni Tesla med näbbar och klor?
Vem har försvarat Teslas undermåliga halvljusautomatik?
 
F
R RoAd skrev:
Förstår inte detta raljerande över oss som gillar moderna bilar. Är det avundssjuka? Eller machogrej?

Jag kan inte förstå varför man inte skulle göra bilkörningen så bekväm och säker som möjligt om man har råd.
Avundsjuka? På lättlurade som gjort felköp som de aldrig kommer erkänna? :crysmile:
 
  • Gilla
PNI och 3 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Möjligt att elfel på 25 år gamla bilar kan vara kluriga att felsöka, och att det blir dyrt i förhållande till bilens värde är ju inte så lustigt. Du pratar ju om bilar för några fåtal tusenlappar. Men det finns gott om kostsamma fel som rör fossilmotorn också. Håller du inte på att bygga en ställning för din frus motor just nu ;) Så att något kan ta tid känns inte så unikt för just elen i bilen.

Det är väl ingen hemlighet att om man köper en gammal billig bil brukar det istället bli dyrt att hålla dem rullande (ja jag räknar även med all tid som måste tillbringas med skruvandet som en kostnad även om man gör det själv). Så återigen är det inte direkt breaking news du kommer med.

Att det skulle bli fler svårdiagnosticerade elfel på en elbil när de är lika gamla ser jag inte som orimligt men å andra sidan slipper man alla problem med slitdelarna i drivlinan i fossilbilen, så jag tror att en gammal elbil kommer att vara driftsäkrare än en fossildito.
Mycket skit har jag läst men det sista du skrev var bland det värsta...
 
  • Gilla
Tullen127 och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vem har försvarat Teslas undermåliga halvljusautomatik?
Det verkar i allmänhet som att Tesla är ofelbara.
Inte bara här men så fort någon kritiserar Tesla så blir det ramaskri
 
  • Gilla
sonabr4000 och 3 till
  • Laddar…
F
R RoAd skrev:
Beror ju på vad du menar med överlever. Det finns ju fortfarande folk som kan laga och serva ett ånglok, även om de är få.

Självklart kommer mängden mekaniker som kan laga en fossilbil styras av hur många fossilbilar det finns i drift. När de är väldigt få kommer också mekanikerna vara väldigt få. Något annat tror väl ändå inte ens du?



Kostnaderna? Vilka speciella kostnader tänker du på som skulle vara unikt stora för elbilar?



För dig kanske. Jag ser inte att en elbil skulle vara svårare att felsöka. Snarare tvärtom.
Nån "liten" detalj som skulle kunna vara unikt stora för elbilen är t.ex. batteribytet..!!
Eller däcken..
Eller elektronikövervakningen..
Mm
 
  • Gilla
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Det är ju den politiska vinkeln men tekniskt var det hästlängder mellan produkterna, den amerikanska är obsolet och dessutom för annan miljö än vår,
Obsolet är nog att ta i lite väl mycket. Patriot har uppgraderats rätt mycket genom åren. Jag tycker dock att det fransk/italienska systemet är lite vassare.

Om våra Patriotbatterier kopplas ihop med NATOs så får vi en taktisk fördel jämfört med att våra batterier ska agera på egen hand. Jag antar att även SAMP/T-batterier kan kopplas ihop på liknande sätt, men det tycks finnas fler länder i vårt närområde som använder Patriot än SAMP/T.
men det är möjligt att den kommer med ett politisk skydd som uppväger detta, vi fickk ju uppgraderad NATO-status på köpet, jag vet inte riktigt vad det ger i praktiken.
Vad är det för slags uppgraderad NATO-status du syftar på?
 
F
skoge skoge skrev:
Det verkar i allmänhet som att Tesla är ofelbara.
Inte bara här men så fort någon kritiserar Tesla så blir det ramaskri
Jovisst men vi måste ju förstå att att de som gjort det dåliga & dyra misstaget är känsliga..;)
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Japp, det är ju här 80% av politikerna skelar till den grad att de kör i diket, svårt för de att ta in att ett system som uppmuntrar folk att arbeta både ger högre sysselsättningsgrad och en längre kö av folk som vill arbeta, jämfört med system som förtydligar för folk att det inte är lönt att försöka få ett jobb, dessa ger både lägre sysselsättning och en kortare kö.
Sysselsättning är ett ganska luddigt begrepp. Det betyder inte samma sak som arbetande så det blir lite konstigt att använda det i samma sammanhang som arbetslöshet.

Använder andra EU-länder samma terminologi som Sverige?
 
P
D djac skrev:
Du tänker att låginkomsttagare (tex industriarbetare) ska betala mer än de tjänar, så behöver de inga bidrag?
Nej.

Industriarbetare är f.ö. ett dåligt exempel på låginkomsttagare.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.