A
D djac skrev:
Töntigt att anmäla, svagt, -skärpning kamrater!
instämmer.
Man kan skriva att det räcker.
Man kan sedan se det så här.
När varningar har tidsbegränsning så är det en sak, men när man sätter varning utan denna möjlighet så är det en typ av censur av en medlem, för denne skall tystas.

alla ser det inte så, men så tolkar jag detta och är riktigt förbannad på detta...
det är inte seriöst.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Frågan är på ice bilar, hur mycket tappas pga värmeutveckling? På vintern får man värmen gratis , på sommaren är det tappad räckvidd. Så för att vara rättvis, ice bilar har värmen på vinter som sommar och är mindre effektiva hela tiden...

Kupé och motor värmare är inte okänt för ice bilar...
Efter att ha ägt och kört snart 10 ICE bilar under 20 år så kan jag med viss övertygelse säga att räckvidden mellan olika temperarurer ligger inom 10% och att HUR du kör har betydligt större inverkan ån tempen.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Töntigt att anmäla, svagt, -skärpning kamrater!
Det beror väl på vad det är som man anmäler, tycker jag. Det ska aldrig få anses töntigt att följa lagar och regler.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
A
B b8q skrev:
Det beror väl på vad det är som man anmäler, tycker jag. Det ska aldrig få anses töntigt att följa lagar och regler.
anmäler man en för samma sak som många andra gör så är det inget annat än hyckleri och nedtystnings försök..
Sedan ska man aldrig vara rädd för att bli kallad saker för att man använder en rättighet... Men man ska också värdera om denna rättighet är befogad och om det är endast denne som utövar det man anmäler... annars så skall alla anmälas.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
B b8q skrev:
Det beror väl på vad det är som man anmäler, tycker jag. Det ska aldrig få anses töntigt att följa lagar och regler.
Ska vi gå efter lagar och regler så kan man ju anmäla varannan eltråd då man inte får koppla el själv
 
  • Haha
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Ska vi gå efter lagar och regler så kan man ju anmäla varannan eltråd då man inte får koppla el själv
Varsågod.
 
  • Haha
1
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
Ska vi gå efter lagar och regler så kan man ju anmäla varannan eltråd då man inte får koppla el själv
Japp och det är iallafall något som man kan mer eller mindre jämställa med ett lagbrott..
vid fastinstallation...
 
Maskintok skrev:
Japp och det är iallafall något som man kan mer eller mindre jämställa med ett lagbrott..
vid fastinstallation...
Japp... häromdagen var det ju en elektriker som påpekade det och det blev ett jävla liv i den tråden
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
Japp... häromdagen var det ju en elektriker som påpekade det och det blev ett jävla liv i den tråden
hantverkare eller mekaniker verkar inte ha mycket här att göra...
Man klagar på deras fakturor, men ändå anlitar man dess tjänster.... gör det själv då om du är så jävla bra och billig brukar jag säga... Och den regeln borde gälla här...

Man anmärker på prisbilder av material mm..
Men skiter i att det är upp till kunden också att fråga före.... Att någon skall hämta något, det ska vara gratis... Att det är ett konsument forum ändrar inte hur världen ser ut eller verkar..
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
gör det själv då om du är så jävla bra och billig brukar jag säga... Och den regeln borde gälla här...
Ok. Men man får inte diskutera hur man ska göra saker själv?
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Ok. Men man får inte diskutera hur man ska göra saker själv?
inom vissa gränser.
som fast installation av el... nej.
laga din motor.. Ja om det inte är ett garanti, reklamationsärende.

laga vattenrör... Ja om det inte är när hantverkare tabbar sig och skall göra om kostnadsfritt för kund..

Men när någon frågar om att börja mixtra i säkringar och fasta installationer... nä aldrig.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
hantverkare eller mekaniker verkar inte ha mycket här att göra...
Man klagar på deras fakturor, men ändå anlitar man dess tjänster.... gör det själv då om du är så jävla bra och billig brukar jag säga... Och den regeln borde gälla här...

Man anmärker på prisbilder av material mm..
Men skiter i att det är upp till kunden också att fråga före.... Att någon skall hämta något, det ska vara gratis... Att det är ett konsument forum ändrar inte hur världen ser ut eller verkar..
Jo... när man sen får svaret att "utbildning gäller inte privatperson" vad gäller motorsåg","nej jag måste inte använda sågskyddsbyxor"
Nä visst det kanske inte är ett krav... men det kan rädda livet på idioten som kommer på att han ska använda sågen efter far för att ta ner träd
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Fast att man tappar upp till HALVA räckvidden vid kyla är ju lite mer än karaktär. För någon som bor längre norrut kan jag tänka mig att det blir en dealbreaker.

Sedan blir det ju ännu mer betänksamt när man inser hur mycket batteristorleken på verkar utsläppen under livscykeln. Och så behöver man överdimensionera batteriet bara för att de tappar räckvidd på vintern.

Ingen bra ekvation.

Man ska komma ihåg att du räddar inte miljön genom att köpa en elbil. Varje elbil som produceras är en miljöbelastning, ännu mer om de har stora batteri.
Idag är de två drivmedlen ingen total ersättare för varandra, det håller jag med om men man kommer alltid hamna fel i alla diskussioner om man ersätter normalfallet med outliers.

Genomsnittlig körsträcka i Sverige är låg och den genomsnittliga turen väldigt kort, det gör ju att i de flesta fallen spelar det ingen roll, från ett användarperspektiv, sen är det ju alltid en övergångsfas där vissa användare släpar efter och en del kanske inte kommer migrera men det är ganska ointressant i det stora hela.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Mikael_L
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om man dör i cancer så spelar klimatet noll
Absolut, så länge "jag själv" är det viktigaste i världen ...
 
  • Gilla
  • Haha
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
D
B b8q skrev:
Det beror väl på vad det är som man anmäler, tycker jag. Det ska aldrig få anses töntigt att följa lagar och regler.
Jag instämmer till hälften, lagar självklart, det andra är till stor del en bedömning som jag tycker en vuxen läsare klarar bra själv, jag behöver inte cencurhjälp.

Uppskattar det samtalsklimat vi har här och det gör mig inget att personligheterna lyser igenom ibland, tycker det ger mig perspektiv som jag annars inte får eftersom man tenderar att existera i en miljö som liknar en själv till stor del.

Live and let live!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.