D
wildeside wildeside skrev:
Vi kör 8000-12000 mil per år med bilarna, reparerar det mesta själva iof.
Men att leasa en bil för dom milen är inte billigt det kan jag lova, så för våran del lönar det sej att köpa några år gamla bilar och köra skiten ur dom.
Det är fantastisk vilket andra hands värde även en gammal bil kan uppbringa vid försäljning så länge dom är ny besiktigade och påställda.
Du har ovanligt hög körsträcka.
Infografik med körsträckor för olika fordon 2019, inklusive personbil, taxi, lätt lastbil, tung lastbil, timmerbil och buss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trenden är dessutom minskande
Linjediagram som visar minskande körsträcka från 1999 till 2019 i mil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
wildeside
D djac skrev:
Du har ovanligt hög körsträcka.
[bild]
Trenden är dessutom minskande
[bild]
Japp det vet jag och anpassat ägandet efter det.
Det är företagsbilar och det är inte bara jag som kör, men jag snittar ungefär 6000-8000 mil per år.
Långa resor så det blir många mil per dag.
Så det där med bilsemester finns inte i min värld:rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
A
wildeside wildeside skrev:
Japp det vet jag och anpassat ägandet efter det.
Det är företagsbilar och det är inte bara jag som kör, men jag snittar ungefär 6000-8000 mil per år.
Långa resor så det blir många mil per dag.
Så det där med bilsemester finns inte i min värld:rofl:
Detta visade ju på en hel del..
Att vissa bara glor där de står..
som ni sagt till mig..
konstigt.. det är ju så ni debatterar... efter ert semester åkande.. landsbygden med alla arbetsresor existerar inte för er...

Och då duger en sådan där bil som Skellefteå kraft har i sin reklam:crysmile:;)
 
Varför jämför ni vad det kostar att ha en helt ny bil med en gammal bil? Är det inte självklart att det går att köra en äldre bil svinbilligt om man kan mecka lite själv?
 
  • Gilla
karlmb och 6 till
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
Varför jämför ni vad det kostar att ha en helt ny bil med en gammal bil? Är det inte självklart att det går att köra en äldre bil svinbilligt om man kan mecka lite själv?
Sedan om man undviker bilskrotarna som tar nästan lika mycket för sina delar som vissa firmor tar för nytt så blir det ännu bättre..
 
wildeside
Maskintok skrev:
Sedan om man undviker bilskrotarna som tar nästan lika mycket för sina delar som vissa firmor tar för nytt så blir det ännu bättre..
Beställer mycket delar från Tyskland.
Minst halva priset för samma reservdel som i Sverige.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
A
wildeside wildeside skrev:
Beställer mycket delar från Tyskland.
Minst halva priset för samma reservdel som i Sverige.
Japp det är så.
(y)
 
F
MathiasS MathiasS skrev:
Varför jämför ni vad det kostar att ha en helt ny bil med en gammal bil? Är det inte självklart att det går att köra en äldre bil svinbilligt om man kan mecka lite själv?
Inte helt självklart.
Jag har kört hyrbil i år så billigt som 13,70kr/mil inkl allt i år.
Kia Hybrid weekendhyra: 580kr
Bränsle: 860,28kr (51.38l bensin)
Sträcka:1055km
Har statistik på 60 hyrtillfällen.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
D
Maskintok skrev:
Detta visade ju på en hel del..
Att vissa bara glor där de står..
som ni sagt till mig..
konstigt.. det är ju så ni debatterar... efter ert semester åkande.. landsbygden med alla arbetsresor existerar inte för er...

Och då duger en sådan där bil som Skellefteå kraft har i sin reklam:crysmile:;)
Nåja, jag tycker det är ganska rimligt att utgå från "normalen" i en diskussion, att det finns de som kör nära noll och de som kör otypiskt mycket trodde jag att alla kunde föreställa sig själv.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
D
Maskintok skrev:
Detta visade ju på en hel del..
Att vissa bara glor där de står..
som ni sagt till mig..
konstigt.. det är ju så ni debatterar... efter ert semester åkande.. landsbygden med alla arbetsresor existerar inte för er...

Och då duger en sådan där bil som Skellefteå kraft har i sin reklam:crysmile:;)
Det som jag fann oväntat var att Stockholmarna körde längst i landet, det är ju inte riktigt den bilden man får i debatten?
 
A
D djac skrev:
Nåja, jag tycker det är ganska rimligt att utgå från "normalen" i en diskussion, att det finns de som kör nära noll och de som kör otypiskt mycket trodde jag att alla kunde föreställa sig själv.
"normalen" :thinking:
Jo jo nog för att jag är annorlunda..
Men att utgå från Stockholm och andra städers bil åkande liknande i övriga frågor..
är inte normalen.. det är hemmablindheten... ;)
 
D
Maskintok skrev:
"normalen" :thinking:
Jo jo nog för att jag är annorlunda..
Men att utgå från Stockholm och andra städers bil åkande liknande i övriga frågor..
är inte normalen.. det är hemmablindheten... ;)
?
 
A
D djac skrev:
Det som jag fann oväntat var att Stockholmarna körde längst i landet, det är ju inte riktigt den bilden man får i debatten?
Jaså..?
Inte.. Med alla resor på semestern..
upp till Åre mm i tid och otid..
Men för helvete karl kolla på familjen Wahlgren på tv... i rest my case:cool::crysmile::crysmile::crysmile:
 
D
D
Maskintok skrev:
Jaså..?
Inte.. Med alla resor på semestern..
upp till Åre mm i tid och otid..
Men för helvete karl kolla på familjen Wahlgren på tv... i rest my case:cool::crysmile::crysmile::crysmile:
Det är en otypisk familj, det är nog bla därför de har ett TV-program.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A
D djac skrev:
?
En får kolla på den totala summan bilåkande i landet, sedan att vissa regioner sticker ut är inget konstigt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.