Er fråga är kortfattad, så svaret blir mera allmänt; men ni har tydligen upptäckt fel i altanen på er fastighet. Ni beskriver inte felet, men nämner att säljarna informerat er om att den skulle vara nyuppförd 2014. Ni kan nu ha upptäckt att den är uppförd betydligt tidigare (Avtalsbrott); eller till exempel att altanen är behäftad med konstruktionsfel (Kan vara dolt fel).
a. Avtalsbrott: Säljarna kan i objektsbeskrivningen påstått att altanen var nyuppförd år 2014, eller bevisligen muntligt lovat det. Uppgiften blir då en del av köpeavtalet. Jag skulle då hävda att fastigheten inte stämmer överens med vad som avtalats mellan er och säljarna. I så fall har ni rätt till ersättning av säljarna motsvarande kostnader för att få en altan uppförd enligt byggnorm och med material avseende år 2014. (Förväntad standard). Storleken på ersättningen avgörs förenklat av den faktiska åldern på altanen. Krävdes bygglov för altanen borde uppförandeåret framgå i bygglovsdokumenten. I annat fall borde en duktig besiktningman kunna fastställa åldern.
b. Dolt Fel: Först bör man fastställa om det är ett fel. (Besiktningsman). Är det ett fel uppkommer frågan om felet är relevant, kort sagt om det är möjligt att få ersättning från säljarna för felet. Ett dolt fel är inte upptäckbart eller förväntat vid köpet. Er undersökningsplikt avseende altanens ålder har försvunnit genom säljarnas uppgifter. Om inga fel i konstruktionen var upptäckbara vid er noggranna granskning inför köpet, är kraven uppfyllda i den delen. Det är objektivt sett knappast heller att förvänta sig fel i en blott treårig altan, om ingenting tyder på det. Avseende ersättning, se underpunkten a.
Har ni inte reklamerat ännu, (bevisligen klagat på felet till säljaren) kan ert krav på ersättning vara preskriberat (Ha bortfallit). Reklamation skall ske inom skälig tid från upptäckt av, eller då ni borde ha upptäckt, felet. (Inom ett par månader försiktigtvis; något längre om teknisk utredning pågår).
Slutligen rörande Anticimex-försäkringen är det en säljarförsäkring som ni inte direkt berörs av, då ni inte har något avtal med det bolaget. Ni skall alltså inte reklamera dit, utan luta er mot köpeavtalet och vända er till säljarna med reklamation och krav.
Med vänlig hälsning
Claes Blåe