Bor i Malmö. Har idag stuprör som är kopplade direkt till ledningsnätet. Lokala VA-bolaget erbjuder hushåll 2500:- i ersättning för varje stuprör som kopplas bort.

Dom framhåller fördelarna med tillgång till sitt regnvatten och minskad översvämningsrisk, men vilka är nackdelarna med att inte vara ansluten?

Samt, hur gör man med uppsamling av vattnet? Är uppvuxen i hus med stuprör längs med fasaden som ledde ner i en regntunga. I information här står att vattnet ska ledas minst 3 meter från huset. Gäller det även om man vill samla upp vattnet i en tunna tro?
 
O
Danska vägen Danska vägen skrev:
Bor i Malmö. Har idag stuprör som är kopplade direkt till ledningsnätet. Lokala VA-bolaget erbjuder hushåll 2500:- i ersättning för varje stuprör som kopplas bort.

Dom framhåller fördelarna med tillgång till sitt regnvatten och minskad översvämningsrisk, men vilka är nackdelarna med att inte vara ansluten?

Samt, hur gör man med uppsamling av vattnet? Är uppvuxen i hus med stuprör längs med fasaden som ledde ner i en regntunga. I information här står att vattnet ska ledas minst 3 meter från huset. Gäller det även om man vill samla upp vattnet i en tunna tro?
Jag bor också i Malmö och har varit sugen på att göra det men har beslutat att inte göra så.

Min tanke var att ersätta med IBC-tankar för bevattning. Har 4 stuprör jag hade kunnat ersätta och således få 10000kr. Men jag tycker risken är för stor att värdet minskar med mer än 10000 kr pga restriktionerna att inte vara ansluten samt risken för att det blir problem med fukt i min krypgrund pga avledandet av vatten till tex stenkista.

Med det sagt kommer jag nog ändå investera i några IBC-tankar för bevattning i framtiden men då låta översvämmningsskyddet gå ner i avloppet.

VA SYD har ett IG-konto med flertalet smarta lösningar https://instagram.com/platsforvattnet?igshid=MTI1ZDU5ODQ3Yw==
 
Den ekonomiska ersättningen borde rimligen motsvara vad det kostar att koppla in sig, läser jag Malmös va-taxa rätt så är det c:a 30 tkr som kan härledas till dagvatten för en 500kvm stor tomt, större tomt tillkommer 28 kr/kvm. Mindre än det så kommer du ha sponsrat Staden med motsvarande summa.

Sen kan det av andra orsaker vara smart att spara på regnvatten men ersättningen anser jag vara rent löjeväckande låg.
 
  • Gilla
islander och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Den ekonomiska ersättningen borde rimligen motsvara vad det kostar att koppla in sig, läser jag Malmös va-taxa rätt så är det c:a 30 tkr som kan härledas till dagvatten för en 500kvm stor tomt, större tomt tillkommer 28 kr/kvm. Mindre än det så kommer du ha sponsrat Staden med motsvarande summa.

Sen kan det av andra orsaker vara smart att spara på regnvatten men ersättningen anser jag vara rent löjeväckande låg.
Ja hög är den ju inte, jämfört med anslutningskostnaden. "Ersättning" blir ett missvisande ord, tror inte de menar ersättning för några faktiska kostnader, snarare ett litet incitament för att bidra till minskad översvämningsrisk i samhället...
 
O Ossian K Olsson skrev:
Jag bor också i Malmö och har varit sugen på att göra det men har beslutat att inte göra så.

Min tanke var att ersätta med IBC-tankar för bevattning. Har 4 stuprör jag hade kunnat ersätta och således få 10000kr. Men jag tycker risken är för stor att värdet minskar med mer än 10000 kr pga restriktionerna att inte vara ansluten samt risken för att det blir problem med fukt i min krypgrund pga avledandet av vatten till tex stenkista.

Med det sagt kommer jag nog ändå investera i några IBC-tankar för bevattning i framtiden men då låta översvämmningsskyddet gå ner i avloppet.

VA SYD har ett IG-konto med flertalet smarta lösningar [länk]
IBC-tank ligger utanför min (åtminstone nuvarande) ambitionsnivå. Var mer inne på enkel regntunna till att stödvattna rabatterna. Kanske fega lite och bara koppla ur ett stuprör från garagetaket. Å andra sidan med denna torra sommar hade det knappt blivit något vatten att tala om. Liten utdelning mot de potentiella riskerna du nämner. Å ANDRA sidan igen är ju potentiella skyfall och källaröversvämningar en risk det med. Håhå jaja, inte lätt att vara velig....

Tack för IG-tipset, ska kolla igenom!
 
O
Danska vägen Danska vägen skrev:
IBC-tank ligger utanför min (åtminstone nuvarande) ambitionsnivå. Var mer inne på enkel regntunna till att stödvattna rabatterna. Kanske fega lite och bara koppla ur ett stuprör från garagetaket. Å andra sidan med denna torra sommar hade det knappt blivit något vatten att tala om. Liten utdelning mot de potentiella riskerna du nämner. Å ANDRA sidan igen är ju potentiella skyfall och källaröversvämningar en risk det med. Håhå jaja, inte lätt att vara velig....

Tack för IG-tipset, ska kolla igenom!
Problemet med en liten tunna på 200 liter är att den troligtvis kommer svämma över vid minsta regn. Har du 50 kvm tak till tunnan så räcker det med 4 mm för att det ska svämma över och sen försvinner vattnet ner mot grunden.
 
  • Gilla
big mike och 5 till
  • Laddar…
Danska vägen Danska vägen skrev:
Ja hög är den ju inte, jämfört med anslutningskostnaden. "Ersättning" blir ett missvisande ord, tror inte de menar ersättning för några faktiska kostnader, snarare ett litet incitament för att bidra till minskad översvämningsrisk i samhället...
Incitament eller ersättning är bara ord och spelar ingen roll, men deras potentiella besparing för minskad investering är mångfalt större. Nu ska ju sådana ändå bekostas av VA- och skattekollektivet men jag tycker ändå erbjudandet haltar lite.

Rent konkret är ju LOD (Lokalt Omhändertagande av Dagvatten) en bra idé och på sitt sätt även bra ur perspektivet att man inte får andras dagvatten upptryckt i sina ledningar och dränering vid ett skyfall när VA-ledningsnätet inte klarar av det.

Praktiskt innebär det att du behöver både tankar och stenkista om ska kunna ta hand om vattnet. Det blir inte bra om det svämmar över på din tomt och det rinner över till grannar.

Finns många trådar om sådana problem här på forumet där dagvattenhanteringen brister. Utan att veta tror jag inte man riktigt tänkt igenom detta i ett större perspektiv.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vad händer med överflödet när det kommer en ordentlig regnskur? Rinner det bort från tomten eller får ni huset översvämmat? Har ni möjlighet att återansluta stuprören sen eller är detta oåterkalleigt? Vet att i mitt område så tillåts inte nyanslutning, dagvattnet ska omhändertas lokalt.
5 kubikmeter vatten över taket är inte helt orimligt vi ett skyfall, vi fick 10 för två år sedan. Det motsvarar en ganska stor dagvattenkasett.

2500 per stuprör låter mer som en sporre för de som är redo att koppla bort sig av ren goodwill, inte som en ersättning. Värdet av anslutningen bör vara betydligt högre. Samla vatten kan ni göra utan att koppla bort er :)
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Vad händer med överflödet när det kommer en ordentlig regnskur? Rinner det bort från tomten eller får ni huset översvämmat? Har ni möjlighet att återansluta stuprören sen eller är detta oåterkalleigt? Vet att i mitt område så tillåts inte nyanslutning, dagvattnet ska omhändertas lokalt.

2500 per stuprör låter mer som en sporre för de som är redo att koppla bort sig av ren goodwill, inte som en ersättning. Värdet av anslutningen bör vara betydligt högre.
Vad som händer med överflödet vet jag ej. Helt ny med hus sedan några månader tillbaka! Uppvuxen med vanliga stuprör som mynnade ut på tomten, och där var det aldrig någon problematik. Men kanske annorlunda riskbild mellan föräldrarnas krypgrund och vår källare? Samt att hårda skyfall ju spås bli allt vanligare i framtiden. Rent praktiskt har vi ganska liten och i princip platt tomt, så risken är väl att vattnet inte rinner någonstans utan drabbar huset.

Oåterkalleligt är det inte (just nu), däremot måste vi betala för återanslutning och det är betydligt dyrare än 2500.

Ja jag uppfattar det också mer som sporre än ersättning. Svårt att bedöma om jag bara göra kommunala VA-bolaget en tjänst och förlorar på det själv, eller bidrar till samhällsnyttan med minskad översvämningsrisk, vilket de propagerar hårt för i sitt material.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Finns många trådar om sådana problem här på forumet där dagvattenhanteringen brister. Utan att veta tror jag inte man riktigt tänkt igenom detta i ett större perspektiv.
Så kan det säkert vara! Allt låter så klart som guld och gröna skogar i VA syds information, men det har ju funnits många goda idéer som sen i efterhand inte visar sig vara alls så goda...
 
Nackdelen är ju att du inte blir av med vattnet.
Ersättningen är löjlig.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
O Odi et Amo skrev:
Du behöver kunna ta hand om betydligt mer vatten än en tunna om du kopplar bort dig, vilket kommer att kosta mer än bidraget. (Stenkistor och ev tank).
Det du önskar uppnår du enklast genom att koppla på en anslutning på ett av stuprören.
[länk]
Alla här på Byggahus verkar väldigt inne på stenkistor och stora tanksystem. Samtidigt som VA-bolaget informerar om alternativa lösningar som ränndalar, vattentunna + avrinningsslang, små uppsamlingsdammar, etc. Men allt detta är bara bluff och båg menar ni? 😅
Hade förvisso varit riktigt trist att orsaka trädgårdsöversvämning hos mig själv eller grannarna!

Tack för tipset, kanske bara är en sån enkel jag vill ha egentligen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
O
Danska vägen Danska vägen skrev:
Alla här på Byggahus verkar väldigt inne på stenkistor och stora tanksystem. Samtidigt som VA-bolaget informerar om alternativa lösningar som ränndalar, vattentunna + avrinningsslang, små uppsamlingsdammar, etc. Men allt detta är bara bluff och båg menar ni? 😅
Hade förvisso varit riktigt trist att orsaka trädgårdsöversvämning hos mig själv eller grannarna!

Tack för tipset, kanske bara är en sån enkel jag vill ha egentligen.
Det beror ju också lite vad du har för trädgård och hur du använder den. Har man en liten trädgård kan det ju vara mer begränsat att bli av med vattnet jämfört med en större parkliknande trädgård.

Sen, speciellt för oss i regniga Malmö, så är hösten viktig att tänka på då den kan bli oroligt blöt. Klarar trädgården av det då? Är det mycket sand finns ju möjligheten men är det moränlera kan det vara värre.
 
  • Gilla
Marcus0321 och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det luriga med dagvattenhantering är att man så lätt tänker på en sommardag när det kommer en skur. Men det är inte då man har problem och det är den tiden på året som en tunna kan fungera. (Nu ska ju i och för sig sägas att en störtskur som orsakar översvämning kan dyka upp den tiden på året.)

Problemet kommer varje år i oktober-mars när det vara regnar och regnar och marken snart blir vattenmättad. Det är den tiden på året man har utmaningen med dagvattenhanteringen och då man behöver genomsläpplig mark, stenkista eller t o m en damm av det större slaget för att kunna samla upp allt vatten.
 
  • Gilla
big mike och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.