M Mumricken skrev:
Lagerna var ett helsike btw, någon som känner till ett smidigt verktyg för att pressa ut lager i denna storlek?
Har för mig jag använde en lager avdragare från biltema som funka, även om den nog egentligen är till lite större lager. Men har för mig de har olika storlekar för billig peng.
 
Jag använde en lageravdragare från Biltema som jag justerade lite med vinkelslipen.
 
  • Gilla
Crank
  • Laddar…
L LabanW skrev:
Jag använde en lageravdragare från Biltema som jag justerade lite med vinkelslipen.
Ja känns som inget passar där out of the box dessvärre.
 
S StefanB74 skrev:
Har för mig jag använde en lager avdragare från biltema som funka, även om den nog egentligen är till lite större lager. Men har för mig de har olika storlekar för billig peng.
Känns som denna skulle passa minst sämst men den passar inte ena lagret misstänker jag då det är mindre än 1 cm från lager och "motorn" på axeln. Eller fick du den att fungera bra utan modifkationer?
 
M Mumricken skrev:
Känns som denna skulle passa minst sämst men den passar inte ena lagret misstänker jag då det är mindre än 1 cm från lager och "motorn" på axeln. Eller fick du den att fungera bra utan modifkationer?
Ja, tror det är typ den "platta" jag använde med avdragare. Nu är det ett tag sedan så minns inte exakt men har för mig mina lager hoppade av ganska lätt och det gick med lite vilja att få in den bakom lagret.

Edit. Ja, kollade, Biltema Avdragarplatta 6-35 mm funkar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mumricken
  • Laddar…
S StefanB74 skrev:
Ja, tror det är typ den "platta" jag använde med avdragare. Nu är det ett tag sedan så minns inte exakt men har för mig mina lager hoppade av ganska lätt och det gick med lite vilja att få in den bakom lagret.

Edit. Ja, kollade, Biltema Avdragarplatta 6-35 mm funkar.
Ahh den jag länkade här nere då :)
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/avdragare/demonteringsverktyg-2000051414
tillsamans med:
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...teringsverktyg/demonteringsverktyg-2000019463
 
S sirlongfellow skrev:
[bild]

Det gick inte att röra axel, när jag hade plockat bort vxllådan.
Bakre lageret är ”lite trött”!...
Bakre lagret kass hos mig också. Men hur får jag bort det? Har monterat ut det ur huset, men hur får jag av det från axeln?
 
B Bosse80 skrev:
Bakre lagret kass hos mig också. Men hur får jag bort det? Har monterat ut det ur huset, men hur får jag av det från axeln?
Avdragare från Biltema. Man kan med fördel värma lite på lagret inman så går det nog ännu lättare. Värm lagret lite försiktigt när du ska sätta dit nytt o lägg rotorn i frysen så blir det även då lättare.
 
  • Gilla
Jockebanan
  • Laddar…
Mha popnitar vinkeljärn o möbelhjul så jag slipade i mitten så har jag klarat mig utan stopp ett par månader nu. Kitet kostade under 100kr. Hade gärna hittat ett lager som är skålat men fick börja så här. Utan att slipa plasten spårade remmen ur men nu funkar det fint. Tyvärr lite svart kladd från all remspray man haft tidigare. FTX från 2009. Enda som bytts är 2 lager o en motor.
 
  • Ett närbild på en remskiva med ett vinkeljärn och ett möbelhjul, som har använts för att justera remmen på en maskindel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modifierat verktyg med popnitar, vinkeljärn, möbelhjul och remspår, visar byggprojekt som löst problemen med remavspårning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
P Plura skrev:
Jag kan tillägga att på min är det främre lagret 7mm invändigt (vilket jag mätte och beställde) när jag sedan knackade av det bakre (som var det lager som faktiskt skurit) hade det innerdiameter 6mm. Hoppas det räddar någon att göra samma sak ;-)
[bild]
Gjorde tyvärr exakt samma misstag 😝
 
B bYkICr skrev:
Jag är super nöjd med min Hero 130S EC, installerad sedan 2010. Byter rotorrem var 3:e år, försöker leta efter något billigare rem men har ej hittat . Ja, filter är dyr, men de köper jag från soliduct ([länk]). Ibland har de 10% rabatt då är priset helt ok, dvs ca. 800 för 3st. Oring köper jag från kullagret för 10kr/st, håller typ ett par år. Lagren bytte jag nyligen för 100kr. Annars har det aldrig varit nåt problem.
Har aldrig bytt rem men nu blev det en uppdaterad variant som hittills funkat bra. Remmen blir ju längre med åldern o om man kan ha en justerrulle som dessutom gör så att kontakten med motorremskivan blir längre vilket är till fördel.
 
Va tvungen att kolla min rem idag och jag tycker allt ser väldigt spänt och fint ut.
Ett Heru 100 S EC som varit i drift sedan oktober 2021.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.