Mikael_L
S Styrman_jansson skrev:
Den genomsnittliga körsträckan i Sverige ligger runt 1100mil per år vilket innebär i runda slängar drygt 10k i bränslebesparing per år då. Sedan har man ju högre servicekostnader för ICE-bilen visst. Men dessa skulle kunna kvittas mot kapitalkostnaden för den dyrare elbilen. Så det skulle ta någonstans runt 10-13år för elbilen att betala igen sig och då har de flesta redan bytt bil. På det har andrahandsvärdet på elbilar dykt på sistone så viss osäkerheten finns där.
Ja det gäller ju att priset på elbilen går ner till samma som ICE-bilen (först, på sikt kommer nog elbilar bli billigare än ICE, så länge de inte har vulgära batterier).

När man nått den punkten så blir detta vi diskuterar idag en nothingburger.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Den genomsnittliga körsträckan i Sverige ligger runt 1100mil per år vilket innebär i runda slängar drygt 10k i bränslebesparing per år då. Sedan har man ju högre servicekostnader för ICE-bilen visst. Men dessa skulle kunna kvittas mot kapitalkostnaden för den dyrare elbilen. Så det skulle ta någonstans runt 10-13år för elbilen att betala igen sig och då har de flesta redan bytt bil. På det har andrahandsvärdet på elbilar dykt på sistone så viss osäkerheten finns där.

Ja och även detta är en del av problemet med övergången.
De som har elbil kör nog inte 1100 mil bara.
 
  • Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
De som har elbil kör nog inte 1100 mil bara.
För 2000mil/år tar det istället ca. 8 år att köra in skillnad. Även då har de flesta bytt bil.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Om man nu jämför realistiska alternativ att ställas mellan i valet.

Är bas Octavia för 320' (116hk bensin manuell?) realistiskt att jämföra med en Bas Model Y 540'?
 
Octavian har väl då en fordonsskatt på runt 4.5k per år också, baserat på lite snabbt googlande. Så en elbil sparar ca 4k i skatt per år utöver bränslekostnaden
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
För egen del hade vi nog inte fått in familjen i en Octavia då vi är för långa, då får man kika på superben dvs +100k till.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
För 2000mil/år tar det istället ca. 8 år att köra in skillnad. Även då har de flesta bytt bil.
Du behöver ju beakta värdeutvecklingen också ?
Skoda Octavia 320.000kr, restvärde 160.000kr (50% standardsiffra för leasing 3år ca 6000mil)
MG5 450.000kr restvärde 220.000kr

Milkostnaden blir då för värdeminskning och bränsle blir för Octavia 37kr/mil MG5 39kr/mil

Nu tror jag en barnfamilj med Octavia snarare kör 2500-3000mil per år och då blir ju faktiskt elbilen billigare.

Sen kan man diskutera värdeutveckling åt alla möjliga håll men det är extremt styrd av politiska beslut, hade tex inte högern vunnit valet hade troligtvis fortfarande bensin/diesel legat runt 22-25kr/L. Nu korrigerade man det samtidigt som kapitalkostnader i form av räntor höjdes. Det blir en speciell situation som i väldigt hög grad gynnade den gruppen som köpte fossilbilar och missgynnade elbilar. Sett över tid får man ändå utgå från att marknadens mekanismer fungerar och man kan inte cherrypicka ut unika fall såsom att man kunna köra en XC70 utan nämnvärd värdeminskning i 4år.
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Om man nu jämför realistiska alternativ att ställas mellan i valet.

Är bas Octavia för 320' (116hk bensin manuell?) realistiskt att jämföra med en Bas Model Y 540'?
Nja, vi gled väl över på MG5 som mer motsvarar Octavian.
 
JanneJanne123
K karlmb skrev:
De som har elbil kör nog inte 1100 mil bara.
Jag kör elbil och jag räknar med att köra ca 1000 mil per år med den, så det beror väl helt på. Vi köpte den dock inte för att vi trodde vi skulle spara pengar.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Nja, vi gled väl över på MG5 som mer motsvarar Octavian.
MG5 är väl något mindre, men den halverar ju prisskillnaden 450' vs 320' då. Sen går det ju snabbt att speca upp Skodan 100'
 
L Liljeros skrev:
Du behöver ju beakta värdeutvecklingen också ?
Skoda Octavia 320.000kr, restvärde 160.000kr (50% standardsiffra för leasing 3år ca 6000mil)
MG5 450.000kr restvärde 220.000kr

Milkostnaden blir då för värdeminskning och bränsle blir för Octavia 37kr/mil MG5 39kr/mil

Nu tror jag en barnfamilj med Octavia snarare kör 2500-3000mil per år och då blir ju faktiskt elbilen billigare.

Sen kan man diskutera värdeutveckling åt alla möjliga håll men det är extremt styrd av politiska beslut, hade tex inte högern vunnit valet hade troligtvis fortfarande bensin/diesel legat runt 22-25kr/L. Nu korrigerade man det samtidigt som kapitalkostnader i form av räntor höjdes. Det blir en speciell situation som i väldigt hög grad gynnade den gruppen som köpte fossilbilar och missgynnade elbilar. Sett över tid får man ändå utgå från att marknadens mekanismer fungerar och man kan inte cherrypicka ut unika fall såsom att man kunna köra en XC70 utan nämnvärd värdeminskning i 4år.
Ja kontentan blir väl att "det beror på" som vanligt. Och det är inte tillräckligt för att de flesta ska vilja riskera att låna till eller slanta upp 150-200k extra för att få en elbil. Speciellt när många redan är ansträngda av räntenivån. Det blir liksom fler risker såsom vad som händer med ränta, andrahandsvärde, utbyggnad av laddmöjligheter m.m.

Det måste vara en no-brainer för att elbilen verkligen ska ta fart.

(Och som en sidonot, jag har inget emot elbilar, jag har kört en i 3år och var väldigt nöjd med allt förutom ekonomin)
 
A ajn82 skrev:
Octavian har väl då en fordonsskatt på runt 4.5k per år också, baserat på lite snabbt googlande. Så en elbil sparar ca 4k i skatt per år utöver bränslekostnaden
Javisst, och för en elbil kanske man behöver installera en hemmaladdare och lastbalansering. Alternativt ladda på stan och då sparar man inte lika mycket på driftkostnaderna.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
MG5 är väl något mindre, men den halverar ju prisskillnaden 450' vs 320' då. Sen går det ju snabbt att speca upp Skodan 100'
Javisst men det är ju knappast något unikt för Skodan att man kan får betala om man vill ha mer saker på bilen?

Sedan finns det ju en stark moralisk anledning att inte köpa bilar från kommunistiska diktaturer...
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
De som har elbil kör nog inte 1100 mil bara.
Vänd på det, det är troligen främst de som kör mer än 2500 mil om året som skaffar elbil. Och de är en liten minoritet.

Eftersom genomsnittet är 1100 mil om året finns det många som kör mindre än det.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Vänd på det, det är troligen främst de som kör mer än 2500 mil om året som skaffar elbil. Och de är en liten minoritet.

Eftersom genomsnittet är 1100 mil om året finns det många som kör mindre än det.
Jag tror genomstnitt är ett dåligt mått. Jag har två veteranbilar och en sällanåkabil som går 0 -10 mil resp 500 mil. Det finns massor av bilar som går jättefå mil.

Frågan är vad en vanlig "ny" bil går de första åren? De flesta som köper ny bil kör en hel del.
Utom några pensionärer och liknande, som tänker de ska köpa sista bilen eller har gott om pengar så de kan byta varje år och liknande, men sen kör till ICA 2 ggr i månaden.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.