R Rikard_Sa skrev:
Någon som tidigare köpt grovdammsugaren som kommer under nästa vecka? I så fall, är den bra?
Jag köpte PWD 20 A1 för två år sedan (februari 2021, diskuterades i denna tråden om du går tillbaka). Större behållare 20 mot 12 liter), och lite högre effekt (1300 mot 1200 watt), annars ser det ut att var typ samma produkt. Min funkar, och jag fick mycket dammsugare för 400 kronor (som jag gav då).
Har huvudsakligen använt den i verkstaden för att suga upp trädamm/flis med en cyklon framför.
Par saker som jag stört mig på:
* Inget verktygsuttag med autostart
* Det tredelade uppsugningsröret lämnar mycket att önska, faller isär och om man råkar ta i lite för mycket.
* Omöjligt att få tag i dammsugarpåsar som passar, Lidl sålde dem för en liten peng samtidigt som de sålde dammsugaren, men hyllan med påsar var välrensad när jag kom till butiken. Sedan dess har de inte sålt dem. Istället har jag köpt påsar på biltema som jag har modifierat (för att fånga det som cyklonen missar).

Utöver det är det som sagt mycket dammsugare för pengarna. Bra kvalitet på slang, behållare och motor. Har inte sugit vätska med den, så kan inte bedöma den saken.

Ska tillägga att jag vann en Kärcher här på byggahus för några månader sedan. Som natt och dag, men sen kostar den också nästan tio gånger mer. Har verktygsuttag, bättre filter, längre slang, längre sladd, större behållare, bättre uppsugningsrör, gedigen kvalite, tystare, etc, etc. Är den tio gånger bättre? Nja, vill jag inte påstå. Vilken hade jag köpt idag? Mycket bra fråga... Vet faktiskt inte.
(Funderar på att skriva en längre recension av de två när jag har mer kött på benen).
 
  • Gilla
Emil.P och 7 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
Jag köpte PWD 20 A1 för två år sedan (februari 2021, diskuterades i denna tråden om du går tillbaka). Större behållare 20 mot 12 liter), och lite högre effekt (1300 mot 1200 watt), annars ser det ut att var typ samma produkt. Min funkar, och jag fick mycket dammsugare för 400 kronor (som jag gav då).
Har huvudsakligen använt den i verkstaden för att suga upp trädamm/flis med en cyklon framför.
Par saker som jag stört mig på:
* Inget verktygsuttag med autostart
* Det tredelade uppsugningsröret lämnar mycket att önska, faller isär och om man råkar ta i lite för mycket.
* Omöjligt att få tag i dammsugarpåsar som passar, Lidl sålde dem för en liten peng samtidigt som de sålde dammsugaren, men hyllan med påsar var välrensad när jag kom till butiken. Sedan dess har de inte sålt dem. Istället har jag köpt påsar på biltema som jag har modifierat (för att fånga det som cyklonen missar).

Utöver det är det som sagt mycket dammsugare för pengarna. Bra kvalitet på slang, behållare och motor. Har inte sugit vätska med den, så kan inte bedöma den saken.

Ska tillägga att jag vann en Kärcher här på byggahus för några månader sedan. Som natt och dag, men sen kostar den också nästan tio gånger mer. Har verktygsuttag, bättre filter, längre slang, längre sladd, större behållare, bättre uppsugningsrör, gedigen kvalite, tystare, etc, etc. Är den tio gånger bättre? Nja, vill jag inte påstå. Vilken hade jag köpt idag? Mycket bra fråga... Vet faktiskt inte.
(Funderar på att skriva en längre recension av de två när jag har mer kött på benen).
Vad säger Lidl kundtjänst när du efterfrågar påsar till dammsugaren?
 
N nissenhj skrev:
Vad säger Lidl kundtjänst när du efterfrågar påsar till dammsugaren?
Har inte frågat. Bara antagit att de som säljs är det de har i butiken, men låter som att jag har fel ;)

Edit: Vill minnas att jag har sökt efter dem online tidigare utan resultat, men gjorde det igen nu och ser att man kan få hem ett fempack för 200kr på Amazon. Vill minnas att Lidl tog typ 100kr för ett 9 pack, så viss skillnad. Och den snåle i en går ju inte med på det :crysmile:
 
J JSten skrev:
Har inte frågat. Bara antagit att de som säljs är det de har i butiken, men låter som att jag har fel ;)
Reservdelar och tillbehör får man genom kundtjänst! Skulle vara ohållbart om varje butik skulle hålla eget lager.
 
N nissenhj skrev:
Reservdelar och tillbehör får man genom kundtjänst! Skulle vara ohållbart om varje butik skulle hålla eget lager.
Fast dammsugarpåsar till en dammsugare tycker inte jag man kan jämföra med "reservdelar och tillbehör". Om dammsugaren kräver påsar är ju dessa påsar en nödvändig förbrukningsvara som kontinuerligt behövs så länge dammsugaren finns. Jag tycker inte det är ohållbart att förvänta sig att dessa finns i butikerna utan snarare högst rimligt!
 
  • Gilla
Emil.P och 1 till
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo skrev:
Om dammsugaren kräver påsar är ju dessa påsar en nödvändig förbrukningsvara som kontinuerligt behövs så länge dammsugaren finns.
Exakt. Det är dessutom en hel del förbrukningsartiklar som inte finns i kompernass webbshop heller.
Så läge att kolla upp tillgången till förbrukningsmaterial innan man köper en maskin som behöver sånt. Annars är risken stor att maskinen blir oanvändbar när medföljande förbrukningsmaterial är slut.
 
Man kan tycka att de borde ha förbrukningsvaror i sitt vanliga sortiment, men å andra sidan ger ju deras upplägg sken av att allt är tillfälligt och det är det som finns på hyllan som går att köpa. Tanken hade inte ens slagit mig att kolla med kundservice efter förbrukningsmaterial.

Hur som, inte för att jag behöver det längre, men av intresse så har jag skickat en fråga till kundtjänst, återkommer när de har svarat.
 
  • Gilla
Emil.P och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast dammsugarpåsar till en dammsugare tycker inte jag man kan jämföra med "reservdelar och tillbehör". Om dammsugaren kräver påsar är ju dessa påsar en nödvändig förbrukningsvara som kontinuerligt behövs så länge dammsugaren finns. Jag tycker inte det är ohållbart att förvänta sig att dessa finns i butikerna utan snarare högst rimligt!
Då får man köpa en dyrare variant på annat ställe om det är vad man förväntar sig. Köp en nilfisk eller kärcher. Troligen får butiken beställa hem påsar till dessa också. Inte många som har alla olika dammsugarpåsar hemma!
 
C cpalm skrev:
Exakt. Det är dessutom en hel del förbrukningsartiklar som inte finns i kompernass webbshop heller.
Så läge att kolla upp tillgången till förbrukningsmaterial innan man köper en maskin som behöver sånt. Annars är risken stor att maskinen blir oanvändbar när medföljande förbrukningsmaterial är slut.
Hittar du det inte i kompernass webbshop så hör med kundtjänst. De har tillgång till betydligt mer!
 
J JSten skrev:
Man kan tycka att de borde ha förbrukningsvaror i sitt vanliga sortiment, men å andra sidan ger ju deras upplägg sken av att allt är tillfälligt och det är det som finns på hyllan som går att köpa. Tanken hade inte ens slagit mig att kolla med kundservice efter förbrukningsmaterial.

Hur som, inte för att jag behöver det längre, men av intresse så har jag skickat en fråga till kundtjänst, återkommer när de har svarat.
Fick svar från Lidl (kudos till den stackars medarbetare som sitter och svarar på mail klockan nio på kvällen):
Hej Lars,


Tack för ditt mail.

Vi uppskattar att du har tagit dig tiden att maila oss och vi vill gärna hjälpa dig vidare.

Vi säljer inga reserv- eller förbrukningsdelar direkt via huvudkontoret eller i butik. Vi kan däremot hjälpa dig vidare genom att se om din dammsugare har en servicepartner, som vi kan vidarebefordra din förfrågan till.

För att göra detta, måste vi först be om lite kompletterande uppgifter. Vänligen meddela följande information från produkten:
- EAN kod (siffrorna under streckkoden på förpackningen) eller artikelnummer (IAN-numret hittar du på förpackningen, på kvittot eller i bruksanvisningen)
Urgh, det var ju inte så enkelt svar som man hade hoppats på... Ska vi gissa på att totalpriset, för en paket påsar, inklusive frakt och andra omkostnader landar i mer än vad jag gav för dammsugaren från första början?
Aja, jag tror jag avslutar resan där, är ju som sagt inte i behov av påsar då Lidl dammsugaren numera är ersatt av en Kärcher. Men om någon annan har erfarenhet av att beställa reservdelar, tillbehör eller förbrukningsmaterial så hade det varit intressant att höra :)
 
  • Gilla
K. L
  • Laddar…
D
J JSten skrev:
Fick svar från Lidl (kudos till den stackars medarbetare som sitter och svarar på mail klockan nio på kvällen):

Urgh, det var ju inte så enkelt svar som man hade hoppats på... Ska vi gissa på att totalpriset, för en paket påsar, inklusive frakt och andra omkostnader landar i mer än vad jag gav för dammsugaren från första början?
Aja, jag tror jag avslutar resan där, är ju som sagt inte i behov av påsar då Lidl dammsugaren numera är ersatt av en Kärcher. Men om någon annan har erfarenhet av att beställa reservdelar, tillbehör eller förbrukningsmaterial så hade det varit intressant att höra :)
Biltema har ju en del påsar i olika storlekar, de kanske har någon som kan passa?
 
Inte vad jag har hittat, men blir gärna motbevisad. Men som jag skrev tidigare så blev min lösning cyklon plus en modifierad biltemapåse i dammsugaren. Klippte upp större hål i påsen och fäste med najtråd. Påsen var alldeles för liten för dammsugaren, men gör inget eftersom den bara ska fånga upp det som cyklonen fångar.

Oavsett, som flera ha påpelat, man ska vara väl medveten om vad man köper på Lidl och att förbrukningsdetaljer går att få tag på på annat håll, t.ex. för att verktyget använder standard grejer.
 
  • Gilla
hyggabus och 1 till
  • Laddar…
N nissenhj skrev:
Då får man köpa en dyrare variant på annat ställe om det är vad man förväntar sig.
Ja jag förväntar mig att nödvändigt förbrukningsmaterial för att kunna använda en maskin finns lätt tillgängligt under maskinens förväntade livstid, helt oavsett var maskinen är inköpt och oavsett om maskinen är dyr eller billig!
 
N Nyikåk skrev:
Tack för utförligt svar.
Blev ett köp, läsa instruktionsboken och sen lämna tillbaks den.
I instruktionerna benämndes den som grästrimmer och man fick inte klippa sly med den...
Men reservdelar kan man beställa på [länk]
Jag var tvungen att läsa manualen och du har helt rätt! Men det känns som en fuling från deras sida att kalla den för just ”Röjsåg” och sen skriva att den endast är avsedd till gräs och ”lätt undervegetation”.

Jag gjorde sönder ett klingskydd till, den här gången kan jag möjligen köpa det, då jag fastnade mellan några småstammar och vred till skyddet. Men tycker att det är för plastigt och vekt, kan därför endast rekommendera ett köp om man kan tänka sig att modifiera/förstärka/byta ut skyddet. Kraften och kniven är det inget fel på iaf, att den bara skulle duga till gräs är rent trams från deras sida. Kanske ett försök att slippa de kunder som ringer in och vill ha nya maskiner för att de inte fick ner gammeleken med den.

Igår tog den sådan här lätt undervegetation och en massa småbjörkar, rätt av med kniven bara:

Omkullvält träd på asfalterad yta, delvis soligt väder, övergivet område med ogräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttband mot avsågad gren, röjsåg, grönska, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Chippe och 3 till
  • Laddar…
I min värld är skärverktyget på bilden en gräskniv som inte alls är tänkt för något med sju centimeters diameter. Sen kanske det går men det går också att driva in en skruv med en hammare. ;)

Det följde inte med någon klinga?
 
  • Gilla
hyggabus och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.