S sarahandersson skrev:
sorry ja vet fortfarande hur jag ska "bedöma" om den är i våg. vi har ju inte sett några sprickor eller något sådant och hur är det- den är ju besiktigad av en besiktningsman vid köpet som inte påpeka lutningen
Skaffa ett vattenpass! Kan ju också gå att lägga en ordentlig rund kula på golvet och se hur den rullar. Om plattan är styv och stark nog kan nog huset sätta sig utan att det behöver medföra sprickbildning.
 
S sarahandersson skrev:
men hur kommer de sig att mina grannar inte är påverkade, de har exakt samma planlösning
Jo, men marken där deras hus byggdes kanske är bättre eller så byggdes ditt hus av sämre gubbar på en måndag.
 
A AG A skrev:
Enligt mig, som utbildad byggnadskonstruktör så är/var väggen mellan kök och vardagsrum bärande. Då den nu är riven, har bjälklaget ovanför satt sig.
Enligt mig, som inte är utbildad byggnadskonstruktör men däremot läskunnig, så skedde den eventuella sättningen inte på grund av den rivna väggen då problemet fanns redan innan rivningen skedde.
 
  • Gilla
Ockupanten
  • Laddar…
S sarahandersson skrev:
fast den lutade ju innan och flera grannar har ju tagit bort den väggen utan att det gjort ngt
Varför tar ni bort en vägg när ni redan innan ser att det finns olika takhöjd / lutar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.