Vi har idag en frånluftsvärmepump Nibe 310P där kompressorn dött.
Även en kamin som vi eldar i.

Nu kollar vi på nya alternativ.
-frånluftsvärmepump (Bosch 3800i) med liknande prestanda som 310P i kombination med luft/luft (Toshiba Hauri)
-effektivare frånluftsvärmepump (Nibe 730/750) (dock lång leveranstid)
-luft/vatten men då måste vi komplettera med aggregat för ventilation.

Huset är på 169kvm, två våningar, vattenburen värme med radiatorer. Frånluftskanaler och freshventiler. Byggt 2005 hjältevadshus.
Gör åt ca 19000kwh /år OBS vet dock inte hur länge kompressorn varit död då vi är ganska nya i huset och inte har reflekterat kring ljud om den gått eller ej.

spontant känns Luft-vatten som lite krångligt alternativ. Har fått en offert på Vaillant för ca 140’ efter ROT
 
19000kwh/år är det inklusive hushållsel?
 
D Danne213 skrev:
19000kwh/år är det inklusive hushållsel?
Ja det är total elkonsumtion
2 personer i hushållet
 
Om kompressorn är trasig så förlorar man ca 8000 kWh per år i energibesparing så med fungerande kompressor hade nog förbrukningen varit ca 11000 kWh per år.
 
J Josth skrev:
Om kompressorn är trasig så förlorar man ca 8000 kWh per år i energibesparing så med fungerande kompressor hade nog förbrukningen varit ca 11000 kWh per år.
på ett sätt hoppas jag att det är så!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
J Josth skrev:
Om kompressorn är trasig så förlorar man ca 8000 kWh per år i energibesparing så med fungerande kompressor hade nog förbrukningen varit ca 11000 kWh per år.
Såhär ser det ut hittills i år. En avfuktare installerades i krypgrunden i januari.
 
  • Stapeldiagram som visar månatlig energiförbrukning i kWh för året med en tydlig minskning efter januari.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Finns förvånansvärt många gamla flvp på Facebook market. Enligt annonserna ska de fungera bra.
 
Tror ett byte till luft/vatten kan bli lite svårt att räkna hem om den totala förbrukningen är på runt 11000 kWh per år inklusive hushållselen medräknad? Förutsatt att kompressorn är hel då.
 
Det finns också gott om reservdelar till 310P så jag tycker man kan reparera kompressorn men välja 360P reservdelskompressor på 650 W istället för 500 W. Ger lite bättre energibesparing. Sedan en LLVP per våning. Då kan ni få helt den värme eller kyla ni önskar i huset beroende på årstid.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Finns förvånansvärt många gamla flvp på Facebook market. Enligt annonserna ska de fungera bra.
tanken har slagit mig . Dock vet jag inte om det är värt installationskostnad att installera en ny tickande bomb
 
J Josth skrev:
Det finns också gott om reservdelar till 310P så jag tycker man kan reparera kompressorn men välja 360P reservdelskompressor på 650 W istället för 500 W. Ger lite bättre energibesparing. Sedan en LLVP per våning. Då kan ni få helt den värme eller kyla ni önskar i huset beroende på årstid.

Fick pris på kompressorbyte, 24000kr ungefär. Men hur vet man att den håller sen? Pannan är från 2005
 
Det är propan som köldmedia så kompressorerna håller i ca 10 år får man räkna med. De går ju också i princip non-stop hela vinterhalvåret så det blir många gångtimmar per år. Synd att de höjt priset på reparation nu. Förut kostade det strax under 20 tkr.
 
Ctc har väl en lvvp i kombination med ventilation?
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Bara en innerdel med inbyggd fläkt, ingen återvinning. Kanske ser lite snyggare ut i grovköket.
 
Om man skulle smala ner de två spåren till antingen Nibe 730 om 10 månader eller Bosch 3800i med snabb lev och sen eventuellt komplettera med luft/luft då?

vilket hade ni satsat på? Vad skulle skillnaden bli i kWh/år tro?

S735 vore också intressant men ligger väl ännu längre fram…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.