B bryggstun skrev:
Körde lite idag med lidl plasman.
16 A säkringarna gick ju förut och då tänkte jag att byggcentralen skulle vara mindre känslig men det gick ännu sämre... Det kanske står 13 på dom säkringarna.
Möjligt att säkringarna i elskåpet är överkänsliga men jag har bara testat på en grupp.

Funderar på att låta elektrikern sätta in ett nytt uttag vid svetsbänken. Har alltid saknat ett där. Elektrikern är redan anlitad för diverse andra jobb så han ska ändå hit
Frågan är ju hur man får säkringarna att hålla men det kanske elsnubben kan svara på.
Har du bara 16A i huvudsäkring så är det typ ett måste att stänga av alla andra förbrukare på den fasen.

https://www.byggahus.se/forum/threads/parkstore-lidl-plasmaskaerare-loeser-saekringar.435233/
 
H Hallerudsbo skrev:
Annars om 16 går så är det bara gå upp till 20-25 amp om kablar finns
Fast är det inte vanlig Schuko på skäraren. Det får väl maximalt säkras med 16A? Eller menar du att byta anslutningskabel och kontakt på skäraren?
 
Det är vippsäkringar så spik är lite svårt att få dit. Fast inte omöjligt....hmmm

Brukar inte vara några problem med säkringarna annars.
MIG-svetsen brukar lösa ut dom på högsta läget men den är ju på 315A och så mycket ström behöver jag aldrig. Går att köra den på huvudelcentralen men då måste man ut med en massa kabel.
 
  • Gilla
Robot2.0
  • Laddar…
H
Alfredo Alfredo skrev:
Fast är det inte vanlig Schuko på skäraren. Det får väl maximalt säkras med 16A? Eller menar du att byta anslutningskabel och kontakt på skäraren?
men läs på lådan vad den drar.
Så kan man ana att det inte är helt rätt.

Stod på Lidl igår och fundera på att köpa en.
Men det är säkringen som oroar mig
 
C
nino nino skrev:
Även våran lilla Lidl hade säkert 15 plasmaskärare kvar igår kväll, har aldrig sett nån där tidigare.
Har var det soprent i går morse på både skärare och tillbehör. Bortsett från svetshjälmen då som uppenbarligen inte var någon kioskvältare trots att den såg riktigt trevlig ut.

Lite förvånad, brukar verkligen inte vara någon huggsexa om kampanjvarorna här. Finns fortfarande en hel del grejor från tidigare kampanjer på hyllorna.

Slog till på en dränkbar vattenpump istället. Tjejen i kassan rekommenderade att jag skulle spara kvittot för garantin. Hoppas det inte var en dold antydan att de har många garantireturer på denna... :thinking:
 
Mikael_L
B bryggstun skrev:
Körde lite idag med lidl plasman.
16 A säkringarna gick ju förut och då tänkte jag att byggcentralen skulle vara mindre känslig men det gick ännu sämre... Det kanske står 13 på dom säkringarna.
Möjligt att säkringarna i elskåpet är överkänsliga men jag har bara testat på en grupp.

Funderar på att låta elektrikern sätta in ett nytt uttag vid svetsbänken. Har alltid saknat ett där. Elektrikern är redan anlitad för diverse andra jobb så han ska ändå hit
Frågan är ju hur man får säkringarna att hålla men det kanske elsnubben kan svara på.
Du får be han sätta in en diazed GII säkringshållare i centralen och dra en 3g2,5 till ett dedikerat uttag för plasman. Då kan du ha en 16A gängsäkring, bättre än så kan du nog inte få det.
Och då blir det kritiskt för mätarsäkringarna om du har 16A där, dvs ha allt annat på den fasen avslaget.
 
tack.
Ska höra med han hur man ska göra.
 
F
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du får be han sätta in en diazed GII säkringshållare i centralen och dra en 3g2,5 till ett dedikerat uttag för plasman. Då kan du ha en 16A gängsäkring, bättre än så kan du nog inte få det.
Och då blir det kritiskt för mätarsäkringarna om du har 16A där, dvs ha allt annat på den fasen avslaget.
Om man har högre huvudsäkringar än 16A på huset, skulle det då vara lagligt att slänga upp ett blått CEE 32, dra 4 eller 6 kvmm kablar och sätta in en 20 eller 25A säkring? Jag har förvisso ingen Lidl utan en Italiensk plasma och jag har bytt bort Schukon mot ett 16A CEE istället som jag hör på adaper i 3-fas CEE.
 
Med tanke på hur vanliga enfas CEE 17 uttag över 16A är så skulle jag nog monterat ett trefas även om bara en fas används.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Ikväll 17 st plasmaskärare kvar på Lidl långebro Kristianstad
 
  • Plasmaskärare från Parkside i förpackning staplade på försäljningshyllan i Lidl butik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det fanns en hel hög plasmaskärare kvar i "min" Lidl-butik. Inte intressant för mig. Däremot hittade jag ett tiotal 2ah 20v-batterier på rea. 100:- styck.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Ser att dom säljer en lamellfräs nästa vecka. Någon som har erfarenhet av den eller andra budgetfräsar?
 
Äntligen fick jag tag på Performance-multiverktyget som passar dom nya batterierna. Har varit helt omöjligt att hitta denna, begagnad men oanvänd!
Begagnat Parkside Performance-multiverktyg i röd förvaringslåda, märkt som oanvänt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det bara denna jag är på jakt efter:
Begagnad men oanvänd Parkside Performance-multiverktyg för nya batterier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
14 kvar i Nynäshamn
Plasmaskärare från Parkside i butik med skylten "OSLAGBART! 1499:-" och "Veckans Klipp" på LIDL.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.