D
K karlmb skrev:
Visst behöver en stor omställning göras!
Problemet här är att många låser sig som du när man ifrågasätter just ifall det är lämpligt eller ens möjligt att strypa vägtrafiken.
Om man inte borde kraftsamla där det kan gå fortast och billigast istället för att ägna sig åt plakatpolitik.
Aha, du tror så, nä men det är nog mer att tråden handlar om just bilism som det dominerar. Som jag sagt många gånger tror jag att det kommer hända mycket på många områden, inklusive bilismen, om man vänder på det så tror jag det blir svårt att skydda just transportsektorn från någon form av förändring men ändra alla andra, det hänger liksom ihop.
 
A AndersS skrev:
Och alla vägar, utan vägmakeringar, grusvägar, etc, så vill man ut och "åka" bil måste man bo i större städer och med bra markerade vägar. Men där ska vi ju åka kollektivt eller annat mindre fordon;)
Bakåtsträvare där ;)
Det kommer inte heller att vara några problem. Vägmarkeringar kommer inte att behövas.

Du har väl inte missat den exponentiella utvecklingen som teknik och datorer har?
Jämför bara vad som har hänt på de få åren som är mellan tiden då vi spelade snake på gamla Nokia 3210 och de smartphones vi har idag.
Lek sen med tanken att en Tesla idag är i stadiet där Nokia 3210 var och fantisera lite om var en tesla är i utveckling om några år.

Om självkörande bilar redan är 4ggr bättre än människor idag så kommer de vara 40ggr bättre imorgon. Människor har kört bil i 150 år och har nått sin peak i körförmåga för länge sedan. Den trafiksäkerhetsförbättring som skett de senaste decennierna kan ju nästan uteslutande härledas till bilarnas utveckling i form av datorer och hjälpsystem INTE människornas körförmåga.

Tycker det är lustigt att man förväntar sig att självkörande bilar ska vara felfria men i samma andetag också slänger in människor som verkligen är en dålig referens att jämföra mot. Människor ÄR dåliga förare så varför måla upp en helt annan idealbild av människan?
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
D
K karlmb skrev:
Om man inte borde kraftsamla där det kan gå fortast och billigast istället för att ägna sig åt plakatpolitik.
Däremot tycker jag det är riktigt elak plakatpolitik som vissa partier ägnar sig år just nu, att slå i stackarna att de kan sänka fossilpriserna och att de kan erbjuda rikligt av billig energi.

Jag tänker på den unga familjen med begränsade medel som lägger alla pengarna på ett energikrävande boende, på billig avsides plats, och samtidigt gör sig beroende av att köra mycket ICE-bil. Där lurar men de verkligen in i en honungsfälla, taskigt tycker jag.
 
D
S Stuff skrev:
Bakåtsträvare där ;)
Det kommer inte heller att vara några problem. Vägmarkeringar kommer inte att behövas.

Du har väl inte missat den exponentiella utvecklingen som teknik och datorer har?
Jämför bara vad som har hänt på de få åren som är mellan tiden då vi spelade snake på gamla Nokia 3210 och de smartphones vi har idag.
Lek sen med tanken att en Tesla idag är i stadiet där Nokia 3210 var och fantisera lite om var en tesla är i utveckling om några år.

Om självkörande bilar redan är 4ggr bättre än människor idag så kommer de vara 40ggr bättre imorgon. Människor har kört bil i 150 år och har nått sin peak i körförmåga för länge sedan. Den trafiksäkerhetsförbättring som skett de senaste decennierna kan ju nästan uteslutande härledas till bilarnas utveckling i form av datorer och hjälpsystem INTE människornas körförmåga.

Tycker det är lustigt att man förväntar sig att självkörande bilar ska vara felfria men i samma andetag också slänger in människor som verkligen är en dålig referens att jämföra mot. Människor ÄR dåliga förare så varför måla upp en helt annan idealbild av människan?
Exponentiell utveckling är svårgreppbart men det lär gå i linje med vad du skriver, allt annat vore oerhört konstigt. Även bilindustrin tror på detta, varför tror ni ingen tillverkare ens säger emot när man talar om ett slutdatum för ICE redan 2030, de tror såklart inte att någon kommer vilja köpa iaf..
 
Maskintok skrev:
Så när man inte är en prylnisse utan vill ha pålitliga maskiner... Utan en massa plast.. Vilket batteri maskiner har mer än fossila..
..
Eller ändå använder diesel i skogsmaskiner...eller traktorn så ska inte dieseln vara lämplig att bruka..?
att dra de tunga redskapen som en traktor gör skulle jag vilja se dessa batterihärkar göra... Jag som sålde avant ett tag minns deras värdelösa eldrivna variant... 4 timmars körning och resten av dygnet för laddning...

Nej tack... Men det är klart.. detta är ju tydligen klena argument... Då man såg och ser på helheten... Det går ju inte... Det passar ju inte hysteriskaran... ;)
https://www.skogsaktuellt.se/artikel/31170/delad.html

Verkar som om dem säger att Elektriskt är framtiden för skogsmaskiner, enligt Volvo iallafall.


ovanstående Video är intressant gällande laddning av bilar, i framtiden även under drift. Vi är inte där ännu såklart men utveckling sker hela tiden.
 
A
T Tommynorskens skrev:
[länk]

Verkar som om dem säger att Elektriskt är framtiden för skogsmaskiner, enligt Volvo iallafall.

[media]
ovanstående Video är intressant gällande laddning av bilar, i framtiden även under drift. Vi är inte där ännu såklart men utveckling sker hela tiden.
Jo jag jobbar en del med detta..
glöm det på kort sikt... kräver många år till..
Nu idag har 3 maskiner stannat av de 8 som sveaskog har igång...
Det tar 1. 5 tim att byta batterierna..
kall morgon och de har bara hälften av sin styrka kvar... Så nu räckte de inte ens i 3 Tim..

att ha övertro om detta är att blunda för verkligheten.. evighetsmaskinen har långt kvar... Och det borde denna man ha insett...

Nä det kommer inte bli något av detta förens alla har slutat med att mangla industrin i miljödomstolar...
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
R
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, men de klarar inte alla trafiksituationer.
Fast räcker det egentligen inte att de klarar fler än människor gör? Det känns som vissa kräver noll olyckor för att tillåta autonoma system att ta över. Varför gör man det när det man inte kräver det av mänskliga förare?
 
Maskintok skrev:
Jo jag jobbar en del med detta..
glöm det på kort sikt... kräver många år till..
Nu idag har 3 maskiner stannat av de 8 som sveaskog har igång...
Det tar 1. 5 tim att byta batterierna..
kall morgon och de har bara hälften av sin styrka kvar... Så nu räckte de inte ens i 3 Tim..

att ha övertro om detta är att blunda för verkligheten.. evighetsmaskinen har långt kvar... Och det borde denna man ha insett...

Nä det kommer inte bli något av detta förens alla har slutat med att mangla industrin i miljödomstolar...
Varför har de stannat?
Står de bara still över natten så borde batterierna kunna hålla värmen ändå

A AndersS skrev:
Och alla vägar, utan vägmakeringar, grusvägar, etc, så vill man ut och "åka" bil måste man bo i större städer och med bra markerade vägar. Men där ska vi ju åka kollektivt eller annat mindre fordon;)
Ge det 5- 10 år så ska du se att du får betala mer i försäkring om du ska köra själv;)
 
A
A Alexn72 skrev:
Ge det 5- 10 år så ska du se att du får betala mer i försäkring om du ska köra själv;)
Och att ingen industri får tillstånd i domstol?
Hur hade vissa tänkt lösa detta..
Att premien blir högre... Ja det blir även bränslet... jag tror dock varken elen eller försäkringen blir billigare för att det är en elbil.. Men en sak vet jag... el i fordon havererar och då blir det dyrt att fixa..
idag har vi brist på de som vill hålla på med detta....
 
R RoAd skrev:
Fast räcker det egentligen inte att de klarar fler än människor gör? Det känns som vissa kräver noll olyckor för att tillåta autonoma system att ta över. Varför gör man det när det man inte kräver det av mänskliga förare?
Nej det gör det inte.

Man kan aldrig tillåta att en självkörande bil bryter mot lagen. En människa kan göra en bedömning och välja att bryta mot lagen, men man kan inte göra så för en självkörande bil.

Ett av mina favoritexempel är när det blir kö genom en cirkulationsplats. En självkörande bil kommer då att stå och vänta på sin tur, vilket kan ta extremt lång tid och kommer att blockera alla bilar bakom. Bilar med människor bakom ratten kommer att "knö sig in" trots att detta är mot lagen, detta gör att trafiken kommer att flyta bättre. Människan riskerar böter, men gör en kalkylerad risk rörande detta, man kan inte tillta att den självkörande bilen gör så.

Samma sak när en trafikolycka är på väg att ske, en människa kan välja att bryta mot lagen och rädda livet på folk som befinner sig på vägen. Det blir väldigt svårt för en självkörande bil att fatta det beslutet, särskilt om den på det sättet riskerar livet på sin egen passagerare.

Ett annat problem med självkörande bilar, som är ungefär samma fast tvärtom, är hur vi människor agerar när vi går och cyklar i närheten av bilar. Vid min arbetsplats hade man ett tag en självkörande buss. Denna stannade ju automatiskt så snart någon gick ut framför den. Detta ledde till att gående och cyklister slutade att väja för den, dvs bussen kunde tidvis knappt ta sig fram. Människorna litade helt enkelt på att tekniken skulle agera. Hade en människa styrt bussen så skulle folk inte alls bete sig på detta sättet då de skulle riskera att bli påkörda ifall föraren inte hann se dem.
Edit: Konsekvensen av detta är att man inte kan blanda människor och självkörande fordon utan att få problem. Människor kommer att gå rätt ut i gatan om det är ett självkörande fordon som kommer.

Dessa exempel visar på att självkörande fordon fungerar i kontrollerade miljöer, men inte särskilt väl då de skall samverka med människor. Samma sak gäller förresten djur, en grannes hund har lärt sig att robotklipparen stannar och vänder när den kör in i honom. Hunden flyttar inte längre på sig när klipparen kommer. En annan granne hade en katt som trodde samma sak om bilar (man fick gå ut och flytta på den då den lagt sig på vägen). Den överlevde dock inte detta då det till slut efter några år var en bilist som inte såg den...
 
Redigerat:
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
D
R RoAd skrev:
Fast räcker det egentligen inte att de klarar fler än människor gör? Det känns som vissa kräver noll olyckor för att tillåta autonoma system att ta över. Varför gör man det när det man inte kräver det av mänskliga förare?
Måna paralleller med AI-diskussion inom röntgen, bl.a. inom mammografi är den överlägsen en människa men när det blir fel och AI missat, då blir det liv, när en människa missat så är det något som bara händer, men mycket oftare..
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Nej det gör det inte.

Man kan aldrig tillåta att en självkörande bil bryter mot lagen. En människa kan göra en bedömning och välja att bryta mot lagen, men man kan inte göra så för en självkörande bil.

Ett av mina favoritexempel är när det blir kö genom en cirkulationsplats. En självkörande bil kommer då att stå och vänta på sin tur, vilket kan ta extremt lång tid och kommer att blockera alla bilar bakom. Bilar med människor bakom ratten kommer att "knö sig in" trots att detta är mot lagen, detta gör att trafiken kommer att flyta bättre. Människan riskerar böter, men gör en kalkylerad risk rörande detta, man kan inte tillta att den självkörande bilen gör så.

Samma sak när en trafikolycka är på väg att ske, en människa kan välja att bryta mot lagen och rädda livet på folk som befinner sig på vägen. Det blir väldigt svårt för en självkörande bil att fatta det beslutet, särskilt om den på det sättet riskerar livet på sin egen passagerare.

Ett annat problem med självkörande bilar, som är ungefär samma fast tvärtom, är hur vi människor agerar när vi går och cyklar i närheten av bilar. Vid min arbetsplats hade man ett tag en självkörande buss. Denna stannade ju automatiskt så snart någon gick ut framför den. Detta ledde till att gående och cyklister slutade att väja för den, dvs bussen kunde tidvis knappt ta sig fram. Människorna litade helt enkelt på att tekniken skulle agera. Hade en människa styrt bussen så skulle folk inte alls bete sig på detta sättet då de skulle riskera att bli påkörda ifall föraren inte hann se dem.

Dessa exempel visar på att självkörande fordon fungerar i kontrollerade miljöer, men inte särskilt väl då de skall samverka med människor. Samma sak gäller förresten djur, en grannes hund har lärt sig att robotklipparen stannar och vänder när den kör in i honom. Hunden flyttar inte längre på sig när klipparen kommer. En annan granne hade en katt som trodde samma sak om bilar (man fick gå ut och flytta på den då den lagt sig på vägen). Den överlevde dock inte detta då det till slut efter några år var en bilist som inte såg den...
Allt detta är självklart relevant men.. och nu kommer mitt lite tråkiga perspektiv in, -money talks. Det kommer vara så stora pengar och besparingar inblandade att detta kommer trumfa allt annat och iom att människostyrda bilar snabbt blir en anomali så blir det också enklare för maskinerna.
 
D djac skrev:
Däremot tycker jag det är riktigt elak plakatpolitik som vissa partier ägnar sig år just nu, att slå i stackarna att de kan sänka fossilpriserna och att de kan erbjuda rikligt av billig energi.

Jag tänker på den unga familjen med begränsade medel som lägger alla pengarna på ett energikrävande boende, på billig avsides plats, och samtidigt gör sig beroende av att köra mycket ICE-bil. Där lurar men de verkligen in i en honungsfälla, taskigt tycker jag.
Du menar att de borde "välja att bosätta sig" på ett ställe där man inte behöver bil?
Hört talas om bostadsbristen?
Ordna fram 150000 centralt belägna bostad så ska du se att det inte blir så många kvar på landet.
Oavsett så kommer de förstås att byta till elbil när de kommer ner i pris som alla säger.
 
A
K karlmb skrev:
Du menar att de borde "välja att bosätta sig" på ett ställe där man inte behöver bil?
Hört talas om bostadsbristen?
Ordna fram 150000 centralt belägna bostad så ska du se att det inte blir så många kvar på landet.
Oavsett så kommer de förstås att byta till elbil när de kommer ner i pris som alla säger.
kommer inte att ske..
Och om det mot all förmodan nu skulle göra det så kommer dessa bilar ha stora problem eller kräva stora ekonomiska insatser innan de är något att lita på...

Finns inget på marknaden som ges bort..
Det är bara gamar som vill ha och ha..
staten är av samma karaktär..
 
D djac skrev:
Aha, du tror så, nä men det är nog mer att tråden handlar om just bilism som det dominerar. Som jag sagt många gånger tror jag att det kommer hända mycket på många områden, inklusive bilismen, om man vänder på det så tror jag det blir svårt att skydda just transportsektorn från någon form av förändring men ändra alla andra, det hänger liksom ihop.
Allt jag skrev var att det är bra med balans när man ska bygga om samhället.
Eftersom du glider in på hur nödvändigt det minsann är att sluta köra bil.
Tråden handlar om vad som väntar landets bilister.
Du tror det är utrotning, jag har en annan prognos men det betyder inte att jag tycker vi fortsätta fylla på koldioxid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.