Tjabba!

Fundering som poppade upp såhär en fredageftermiddag.
Har fått för mig att man i vissa länder kör ändhylsor på kablarna när man byglar i elcentral, exempelvis mellan ingående på JFB och PSA. I Sverige verkar man inte göra det?
Borde man göra det?
Är vi bara lata?
Eller är det helt enkelt overkill?

Eller borde jag bara sluta tänka och fundera för den här veckan och ta helg?

Frågan gäller inte vem som får göra vad inom el. Utan bara nyfiken rent tekniskt sakligt.
 
E
Studera vad ledaren ska kopplas i för en plint.
Tillför ändhylsan något gör vi det. Om inte, inte.

Och det brukar vara det senare i en vanlig hemmacentral.

På svar på fråga tre: ja. Men det har inget med detta att göra.
 
Låt oss säga att det är vanlig normapparater då; huvudbrytare, JFB, PSA.

Efter att spelat Tetris halva dagen (bildligt talat) började jag titta på en film på tyska om Knipex ändhylsetång och kom att tänka på det. Kom då att tänka på att jag sett på flera andras tällen att det förekommit också.

Elskåp med öppen dörr som visar installation av normapparater och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men din tes är egentligen då bara att vi är "lata" och tycker att belöningen är för liten insatsen?

Är det fel att göra det?
Jag tänker mig att det minskar kardelspretet något...
 
C
Kollade ett klipp från svanströms el härom dagen där "skylten" gör ett (till synes helt onödigt) centralbyte och noterade att han gick "all in" på ändhylsor på alla byglar.

 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
E
D Daaaaaniel skrev:
Låt oss säga att det är vanlig normapparater då; huvudbrytare, JFB, PSA.

Efter att spelat Tetris halva dagen (bildligt talat) började jag titta på en film på tyska om Knipex ändhylsetång och kom att tänka på det. Kom då att tänka på att jag sett på flera andras tällen att det förekommit också.

[bild]

Men din tes är egentligen då bara att vi är "lata" och tycker att belöningen är för liten insatsen?

Är det fel att göra det?
Jag tänker mig att det minskar kardelspretet något...
Hej, tror sällan det har med lathet att göra. Normapparater har ofta hissklämmor, du kan ju undersöka hur bra anläggningsytan blir i de bägge fallen, utan ändhylsan breder ju kardelerna ut sig och får perfekt kontakt.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Det är inte fel att använda ändhylsor. Det blir snyggare och minskar risken för kardelspret. I synnerhet när man skall ha två trådar i samma klämma. Men det är oftast inte fel att skippa ändhylsorna heller. Om vi tänker oss att du vill sätta en EK och en RK i samma plint. Jag är osäker på om det alls är ok. Men om du ändå skall göra det så är en ändhylsa över de båda närmast ett krav för att det skall bli bra. Ändhylsor är bra och ibland ett rent krav. Men oftast blir det bra nog utan.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det är inte fel att använda ändhylsor. Det blir snyggare och minskar risken för kardelspret. I synnerhet när man skall ha två trådar i samma klämma. .
Var just det som var min fundering och känsla.
Skulle dessutom tillfredställa min högst selektiva ordningsfetisch.

Då blir det att beställa hem en crimptång från Knipex då och lite blandade hylsor:)
 
När jag gjorde om centralen i mitt pumprum använde jag ändhylsor. Här finns lite bilder:
https://www.byggahus.se/forum/threads/minskning-av-ledararea.267280/#post-2364907
Den kritiske skulle kunna ifrågasätta det konsekventa i att använda gammalt material blandat med nytt från Biltema och sedan sätta dit ändhylsor. Men så blev det i alla fall den gången. Det byggde på att jag kunde låna verktyget från jobbet. Jag skulle inte vilja betala den crimptången själv.
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
E
D Daaaaaniel skrev:
Var just det som var min fundering och känsla.
Skulle dessutom tillfredställa min högst selektiva ordningsfetisch.

Då blir det att beställa hem en crimptång från Knipex då och lite blandade hylsor:)
I vissa sammanhang kan det få installationen att ser mer proffsig ut, korrekt, och det omvända likadant.

Vilken sats beställde du?
 
Är det inte som i många andra fall att andra länder har sitt focus och tycker just det är jätteviktigt, och vi tycker just vårat regelverk och vanor är det bästa i världen? d.v.s. det finns ingen högsta nivå, det varierar beroende på vem du frågar.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Använder aldrig ändhylsor i normapparater
Blir bättre kontakt utan då dessa har hissklämmor
Gör det om det är skruv och RQ
 
  • Gilla
Johan456 och 2 till
  • Laddar…
E
C cpalm skrev:
Kollade ett klipp från svanströms el härom dagen där "skylten" gör ett (till synes helt onödigt) centralbyte och noterade att han gick "all in" på ändhylsor på alla byglar.

[media]
Mycket märkligt, ska han visa en film på hur han byter centralen i nästan en timme.

Har nu sett 4 minuter och lite reflektioner så här långt:
*Varför jobbar Skyffeln i en delvis spänningsatt elcentral, för jobbigt att gå till andra änden och bryta eller? Som gjort för att en tankevurpa med tillhörande olycka ska ske, då ingen avgränsning sker.
* 1 PSA på larmet och 1 till kylen och så vidare? Det ska in med prylar till tusen med väldigt ringa funktion, nu förstår jag att det kommer larma i någon app, men ändå.
* Varför byts en helt ny central ut, som någon skrev? Antagligen detta med appen, men känns väldigt onödigt.
*Köp en batteridriven roterande maskin för att lossa skruvar.
* Detta ständiga påpekande om hur alla andra i princip alltid gör fel men hjälten i filmen vet minsann bättre. Nej, det är inte så vanligt alls, men görs det en stor grej av det varje gång är det inte konstigt att det kan kännas så.

Kanske ska titta vidare lite till sen, han verkar ju sympatisk i alla fall.
 
Mycket spel för galleriet vad gäller Svanström
Den firman verkar ha bytt inriktning från El till Youtuber
Kan det vara lättförtjänta pengar som ligger bakom
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
Har inte sett den filmen men andra som ligger ute på nätet
Sen var jag på Elfack i Gbg för två år sedan och han var där och deltog i ett seminarium
Kan inte påstå att jag blev särskilt imponerad
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
E
U Uffe A skrev:
Har inte sett den filmen men andra som ligger ute på nätet
Sen var jag på Elfack i Gbg för två år sedan och han var där och deltog i ett seminarium
Kan inte påstå att jag blev särskilt imponerad
Vem, han i filmen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.