Fairlane
Du har nog rätt
 
Suck ... när jag nu äntligen bestämt mig ... äsch ... måste jag börja leta efter ngt nytt ...
Låne-Hpn skall återlämas imorgon eftersom dottern ska fixa ett specialarbete ... jag AVSKYR TEKNIK ...
 
Fairlane
Jag tror ändå den maskinen är svårslagen, men jag kan kolla efter alternativ.
 
Fairlane
Om du gillar Dell så är den här inte så dum:
https://shop.inrego.se/barbara/dell-latitude-e7440-13
Du får en maskin som har 8GB ram redan så det är ok. Du får en 120 GB SSD. För vissa räcker det, särskilt om man lägger saker på externa diskar, men jag skulle uppgradera till 180 GB. Den är nog inte sämre än Lenovon. Faktum är att jag råkar ha en liknande också föregångaren 6440, dock med i7 processor och 16 GB ram. Den tuffare på alldeles utmärkt den också. Det blir till och med billigare än Lenovon.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
J
Fairlane Fairlane skrev:
Om du gillar Dell så är den här inte så dum:
Dell är inte bra , du kan inte göra ett dugg med deras maskiner , dom är spärrade , skulle du vilja uppdatera till en riktig hårdisk
( SSD är i mina ögon skit ) efter garnantin så går det inte , inte heller på stationära går att sätta in en HD till , dom är spärrade i BIOSEN med någon kod som är ett H-E att få tag i eller komma runt , Detta har dom som sitt eget märke och bestämmer helt vad du får eller inte för göra , det är dom ska implementera något och ta betalt för det
 
Fairlane
SSD = Skit? Du kanske föredrar gamla sega snurrdiskar, men du lär inte ha många med dig.
Jag har kört ett antal Dell laptops och aldrig haft de problemet att byta diskar. Jag gjort det ett flertal gånger.
Stationärt har jag dålig koll på. Det var 10+ år sedan jag köpte min sedan jag köpte min senaste stationära.
Har även haft ett antal Dell-laptops via jobbet och vi har nytt diskar i de utan problem, så jag vet inte riktigt vad du råkat ut för.
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
J
Det är därför man ska köra chromebook. Allt i molnet och inga bekymmer. Speciellt om man hatar teknik och bara vill att det ska fungera. Kör Windows 10 på jobbet men chromebook hemma, och med en Linuxversion ovanpå eftersom min är för gammal för Androidappar. Köper man en idag funkar vanlig vaniljversion prima.
 
  • Gilla
jojo123
  • Laddar…
J
Fairlane Fairlane skrev:
SSD = Skit? Du kanske föredrar gamla sega snurrdiskar,
Vad du menar med sega är väl för att du har den kanske i jobbet och då ska ha det senaste i fart eller vad kallar det , det är alltid det senaste som måste has av varje person i telefonväg eller datorväg även om det fungerar med det som finns , jag kallar det nördighet i teknik , vad har du för storlek på dom SSD du har då , enligt dom rönen som jag läst lite om . så tål SSD inte att defragmenteras på ett bra sätt , dom gillar inte att snurra runt datan , utan blir väldigt varma
 
Hemmakatten
Vi ska kanske inte fortsätta med allt för tekniska detaljer utan koncentrera oss på Yonnas önskan om hjälp. /moderator
 
Tack alla goda BH-forumister för råd! Jag har nu beställt Lenovo t430-6 med SSD-tilägg och RAM enligt era rekommendationer. Den blev lite dyrare än mellandagsrean men nu har jag begravt min tekniska beslutsångest och bara DET är värt hundralapparna :giggle: !

Nu kan jag fortsätta läsa denna BH-sida i väntan på nästa ångest då mobil, surfplatta och TV ersätts!
 
  • Gilla
Gavel och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
J jojo123 skrev:
Vad du menar med sega är väl för att du har den kanske i jobbet och då ska ha det senaste i fart eller vad kallar det , det är alltid det senaste som måste has av varje person i telefonväg eller datorväg även om det fungerar med det som finns , jag kallar det nördighet i teknik , vad har du för storlek på dom SSD du har då , enligt dom rönen som jag läst lite om . så tål SSD inte att defragmenteras på ett bra sätt , dom gillar inte att snurra runt datan , utan blir väldigt varma
Jag kör allt från 180 GB till 500 GB på SSD hemma och på jobbet. Har bytt på familjens datorer som knappt fungerat med snurrdisk så att de fungerar utmärkt efteråt. En SSD ska inte defragmenteras. Det behövs inte. Om man envisas med det så förstår jag att man får problem.

Så tillbaks till ämnet. En Chromebook som Jocke Best föreslår kan också vara ett alternativ. Jag har för dålig koll på de för att kunna lämna en rekommendation på någon.

Vad gäller de stora märkena som kör Windows (HP, Dell, Lenovo etc) så är det mycket tycke och smak. Jag har kört många olika och jag gillar mest Lenovo och Dell, men det är som med verktyg, en gillar Makita, en annan DeWalt och en tredje Bosch och i de flesta fall fungerar alla för vanligt folk.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
Vi har 2st Lenovo T430, 8GB RAM och 120, resp 240 GB SSD och är helnöjda med dom.
Jag har även beställd en till T430 från Inrego under julrean, åt svärföräldrarna, uppgraderade den också till 8GB RAM samt 120 GB SSD.

Det som kan vara lite negativt med begagnat är ju att man _kan_ bli tvungen att köpa nytt batteri, men ett "pirat"batteri går på ~300:- och uppåt beroende på vars man köper ifrån och hur stort batteri man vill ha.
 
På firman var vi flera som fick T430 för 6 år sen . Den har en livslängd på 5-6 år tror jag.
Alla fick byta datorn efter 5-6 år.
De som Inrego säljer måste vara företagsdatorer dom jobbat i 3 år. Eftersom vanligvis byter företag datorer efter 3 år.
Jag var personligen väldigt nöjd med den. Den var mycket bättre än de nya Carbon X som den ersattes med. Min slocknade tyvärr efter 5,5 år.
Jag tror om man köper den begagnad då har den förbrukat hälften av sin livslängd. Priset son Inrego erbjuder är mycket bra för att äga en av de bästa datorerna som jag har haft med att göra i några år.
Uppgradering till SSD kanske förlänger livslängden ett par år till. Räkna inte med längre livslängd än 4 år för den begagnade T439an.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
J
L Lars48 skrev:
På firman var vi flera som fick T430 för 6 år sen . Den har en livslängd på 5-6 år tror jag.
Alla fick byta datorn efter 5-6 år.
De som Inrego säljer måste vara företagsdatorer dom jobbat i 3 år. Eftersom vanligvis byter företag datorer efter 3 år.
Varför skulle datorn bara hålla i 5-6 är?
Företag byter efter 3 är, för det är så länge leasingtiden brukar vara.
T430 kom ut 2012 och är fortfarande väldigt bra datorer och kommer inte "dö" bara så där.
 
Chromebook verkar extremt begränsat, med tanke på att man alltid skall ha uppkoppling. Den går alltså inte att ta med på tåg, fjällen eller andra ställen där nätet kanske kan vara svajigt. Dessutom skulle jag aldrig gå med på att alla mina personliga filer ligger i ett moln .. men det kanske bara är jag.

Jag har använt en hel del Windows-burkar. Jag såg ljuset när jag blev introducerad till MacBook. Har man råd med utlägget är jag helt övertygad om att det lönar sig i längden. Tex avseende livslängd, men även genom frånvaron av tekniskt strul.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.