Jag har en och har använt den till en hel del... Kapat bänkskiva, kapat MDF till garderober och sågat fiskbensparkett för fris/listband.
Det enda jag märkt är att om man ska fortsätta skäret (flytta skenorna) så är det väldigt svårt att få det utan att det blir ett minimalt "hack" åt sidorna.
Att såga rakt har jag aldrig haft problem med och jag har inte märkt av att den är "ranglig" i skenan, däremot får man vara lite försiktig att man inte trycker på för fort för då reser den sig lätt i bakändan.

För priset kan jag ju summera att den är oslagbar...
 
I videon ovan har han ett smart system av "pusselbitar" till sågbordet, någon som sett sådana tidigare och vet var liknande går att få tag i?
 
Köpte en PL45. Passar utmärkt för mina behov. Såg. 2st skenor tor. 2200mm.+ ett tillbehörs pkt. Ca 1400. 5 års garanti på sågen. :)
 
  • Gilla
byggcalle
  • Laddar…
Kilensnickare skrev:
I videon ovan har han ett smart system av "pusselbitar" till sågbordet, någon som sett sådana tidigare och vet var liknande går att få tag i?
Ser ut som nåt lekmattor, golvmattor - barnen har större lekpussel i vad som ser ut att vara samma material.
Smart att ha som slitskikt överst.
Såg först ut att vara MFT anpassad, men det är nog inte så iom materialet (liggunderlagsliknande). :)
 
  • Gilla
SC Aero
  • Laddar…
mattorna är träningsmattor finns på både jula och biltema. har likadana till min ts55 och är verkligen kanon!
 
anders07 skrev:
Jag har en och har använt den till en hel del... Kapat bänkskiva, kapat MDF till garderober och sågat fiskbensparkett för fris/listband.
Det enda jag märkt är att om man ska fortsätta skäret (flytta skenorna) så är det väldigt svårt att få det utan att det blir ett minimalt "hack" åt sidorna.
Att såga rakt har jag aldrig haft problem med och jag har inte märkt av att den är "ranglig" i skenan, däremot får man vara lite försiktig att man inte trycker på för fort för då reser den sig lätt i bakändan.

För priset kan jag ju summera att den är oslagbar...
Undrar bara vilken såg du menar: CS 55 eller PL 45?

Som Mattias_Jo1 är inne på så är ju skillnaden "bara" effekten och klingan. Tror jag kan klara mig utan men man vill ju alltid veta mer :)
 
55'an har jag...
 
  • Gilla
byggcalle
  • Laddar…
Tack Anders!

Fast det var PL45 jag hoppades på. Tror den kommer funka för mig. Har inte helt bestämt mig..
 
Nu har ni testat era sågar. Törs man köpa en?
Bör man köpa med skenor? Om ja, hur långa?

Eller ska jag fortsätta med min Ryobi och rätskiva?
 
Köpte en PL45 på Bauhaus men insåg att det bara var en 80cm skena till när jag fick hem den. Eller med och med. Skenan fick man köpa extra.

Ska returnera sänksågen och köpa den större varianten CS55:an som har 140 cm skena. Så kan man ju kapa en skiva på längden med en extra.

Men, är det någon som vet var man kan köpa CS55:an? Verkar vara slut överallt.
 
Jag "testade" min flera gånger sen jag köpte den av en furumist.
Heter Meec (nog samma som Scheppach cs55) och är helnöjd.
2x1.2m skenor.
Prima!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.