Inte ett pip från entreprenören sedan slutbesiktning

Besvarad 11 nov 2009 av Filip Rydin
Hej!

Vi har byggt hus nu i 2009.
Vår entreprenör hade två månader på sig att åtgärda de fel som uppkom på slutbesiktningen. Den tiden har nu passerat utan att höra ett pip från honom. Vi har 80.000kr innestående.

Nu undrar jag följande: På slutbesiktningen skrev besiktningsmannen att de fel som påpekats och som ska åtgärdas är värda 45.000kr. I övrigt blev besiktningen godkänd. Vi har inte betalat något alls av de 80.000kr vi har innestående, han har inte heller bett om detta. Anledningen till att vi inte har betalat 35.000 är att taket faktiskt aldrig blev besiktigat då det inte fanns någon stege. Ett av felen som uppkom på besiktningen var att huset är så pass högt att det måste finnas en permanent stege på huset (vi har ingen vind och därmed ingen lucka inifrån huset till taket). Så vitt vi vet kan det finnas fel uppe på taket, det är omöjligt att veta utan en besiktning.

Kan vi skriva ett brev till entreprenören där vi säger att vi kommer att själva åtgärda alla fel som togs med på besiktningen och behålla 45.000kr då han inte har skött sina åtaganden i tid. (Han har faktiskt inte ens hört av sig sedan besiktningsprotokollet skickats till alla parter.) Vidare också skriva att vi behåller även tills vidare resterande 35.000kr, tar själva in en besiktningsman för att besiktiga taket. Om besiktningen godkänns får entreprenören 35.000kr minus besiktningskostnaden. Om fel upptäcks får han 35.000 minus besiktningskostnad och kostnad för att åtgärda felet.

Kan vi göra så juridiskt sett?

Tack på förhand!
 

Svar

Vid småhusentreprenader har konsumenten alltid rätt att innehålla 10% av det avtalade priset (kontraktssumman) till dess att småhusentreprenaden har godkänts vid slutbesiktning. Efter godkänd slutbesiktning har ni som konsumenter alltså ingen rätt att innehålla pengar, annat än motsvarande kostnaderna för avhjälpande av de faktiska fel som konstaterats vid slutbesiktningen. Så snart entreprenaden har godkänts börjar en sex månader lång reklamationsfrist att löpa, inom vilken ni måste påtala eventuella fel ni vill göra gällande i förhållande till entreprenören. I ert fall skulle jag rekommendera att ni håller inne pengarna ett tag till, men att ni snarast möjligt ordnar en besiktning av taket. Om inga fel i taket kan konstateras måste ni betala ut pengarna omgående. Entreprenören har ingen skyldighet att betala för denna besiktningskostnad, utan den ska som huvudregel belasta er som konsumenter.

Vad därefter gäller de fel som redan har påtalats vid slutbesiktningen skulle jag råda er att, såsom ni föreslår, skriva till entreprenören och ge denne ett kortare anstånd att avhjälpa felen. Längden blir beroende av hur allvarliga fel som har konstaterats, men kortare tid än två veckor är sannolikt inte skäligt. Det är viktigt att ni kan visa att entreprenören har beretts tillfälle att avhjälpa om tvist skulle uppstå om detta. I brevet skriver ni att för det fall felen inte är avhjälpta ett viss datum kommer ni att utnyttja er rätt att låta avhjälpa felen på entreprenörens bekostnad, varvid avdrag kommer att ske från det belopp ni innehåller.

Mvh,
Filip Rydin
Advokat
 

De senast besvarade frågorna

Jordvärme på annans tomt

9 dec 2019
Hejsan. Vi ska bygga nytt hus och använda jordvärme som uppvärmning. För att det ska bli så bra för oss så möjligt så vill entreprenören dra en av slangarna på egen tomt samt en annan på...

Vems är skyldigheten att ange tomtgräns vid köp?

9 sep 2019
- vi köpte tomt utan utsatta stolpar/tomtmarkering - ena grannen kräver att stolpar ska var utsatta innan de går med på Bygglov, kan grannen stoppa Bygglovet pga detta? - är säljaren skyldig att...

Tomtgränser - vår granne har flyttat mitt gränsrör

4 dec 2019
Läser med största intresse i er artikel tomtgränser, staket och grannar (Tomtgränser, staket och grannar – fastighetsjuristen förklarar) att "...lantmäteriets karta har ingen rättsverkan...."...

Fråga experten

Emil Karlsson

Läs mer

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.