Har jag rätt att kräva skadestånd av firman?

Besvarad 11 nov 2008 av Filip Rydin
Jag hade en omfattande vattenskada i vintras pga inkommande vatten rör.
Hela huset blev byggarbetsplats under ett antal månader.
Försäkringsbolaget anlitade en totalentreprenör för återställningen.
Denna entreprenör har i sin tur anlitat övriga hantverkare med rätt kompetenser.
Efter fyra månader började lagningen av vattenröret att läcka igen.
Eftersom totalentreprenörens bolag gått konkurs kontaktade jag VVs firman direkt.
De kom och lagade röret, men efter fuktmätningar visade det fukt i badrummets väggar. Kakel o klinker.
Då jag fick en oberoende besiktning av VVS jobbet blev resultatet icke enligt de regler som autoriserade bolag ska följa,
och ej heller fackmannamässigt utfört.
Eftersom jag haft en hel del tjafs med VVS firman, mycket mer än jag får plats att skriva här, vill jag nu reklamera deras arbete.
Då mitt förtroende är i botten för firman vill jag att de ska betala mej skadestånd.
För att kunna göra om den icke godkända lagningen av rör måste badrummet rivas, torkas och bygas upp på nytt.
Har jag rätt att kräva skadestånd av firman eller är det alltid de som måste göra om sitt dåliga jobb?
Det tillkommer ju också en hel del kostnader eftersom allt måste göras om för att de fuskat från början.
Vad tror ni, kan man få igenom en sådan här sak?
Jag vill ju inte släppa in firman igen, de ska bara betala för att få allt rätt.
Mitt försäkringsbolag hjälper inte till då jag vill reklamera, utan det får jag visst driva själv.
Vore tacksam för lite tips och hjälp på vägen om vad jag bör tänka på.
 

Svar

En näringsidkare som utför en tjänst hos en konsument, t ex uppförande av ett badrum, skall utföra tjänsten fackmässigt. Om resultatet av tjänsten inte är fackmässigt anses ett fel föreligga. För att du ska få göra felet gällande måste du i första hand reklamera detta inom skälig tid efter att du upptäckt felet, t ex genom att skicka ett brev till näringsidkaren med påtalande att ett fel föreligger, med beskrivning av felet samt med framställande av ditt krav. Reklamation som skett inom två månader efter det att konsumenten upptäckt felet anses alltid ha skett i rätt tid.

Om felet reklamerats i tid har du rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper felet. Näringsidkaren har också ett rätt att själv få avhjälpa felet, varför du inte har möjlighet att kräva prisavdrag omedelbart. Avhjälpande av felet skall dock ske inom skälig tid. Vad detta innebär är naturligtvis beroende på det enskilda fallet, men någon eller några månader måste du nog i vart fall vara beredd att vänta. För det fall avhjälpande inte sker inom skälig tid har du rätt att kräva avdrag på priset. Avdraget skall motsvara vad det kostar för dig att få felet avhjälpt av en annan entreprenör.

Om entreprenören bestrider skyldighet att avhjälpa felet samt skyldighet att utge prisavdrag är det möjligt att du får väcka talan vid domstol för att få ut pengarna. I så fall kan jag rekommendera att du tar kontakt med en jurist eller advokat för att få hjälp med att upprätta en stämningsansökan.
 

De senast besvarade frågorna

Jordvärme på annans tomt

9 dec 2019
Hejsan. Vi ska bygga nytt hus och använda jordvärme som uppvärmning. För att det ska bli så bra för oss så möjligt så vill entreprenören dra en av slangarna på egen tomt samt en annan på...

Vems är skyldigheten att ange tomtgräns vid köp?

9 sep 2019
- vi köpte tomt utan utsatta stolpar/tomtmarkering - ena grannen kräver att stolpar ska var utsatta innan de går med på Bygglov, kan grannen stoppa Bygglovet pga detta? - är säljaren skyldig att...

Tomtgränser - vår granne har flyttat mitt gränsrör

4 dec 2019
Läser med största intresse i er artikel tomtgränser, staket och grannar (Tomtgränser, staket och grannar – fastighetsjuristen förklarar) att "...lantmäteriets karta har ingen rättsverkan...."...

Fråga experten

Emil Karlsson

Läs mer

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.