Byggfel - vem är ansvarig?

Besvarad 22 jan 2010 av Filip Rydin
Bor i ett nu 4,5 år gammalt trähus, där vi under det senaste året upptäckt att genomföringen av imröret från köksfläkten genom innertaket till ventilerad vind gjorts på ett felaktigt sätt. Troligen har röret först monterats fel, och därefter flyttats. Man har sedan inte återställt klimatskyddet, dvs den plastfilm som ska täta ”skalet”. Detta har gjort att vi haft ett kallras i köket. Hålet upp till vinden har dolts av köksskåpen, som går ända upp i tak.

Slutbesiktning gjordes i augusti 2005, garantibesiktning i augusti 2007. Då var väderförhållandena sådana att temperaturskillnaderna inte märktes. Hålet doldes av lösullsisoleringen på vinden. Till saken hör att köket efter särskild besiktning fick byggas om efter drygt ett år, eftersom samtlig inredning monterats för lågt (dock fanns en list som täckte från översida skåp till tak).

Vi anser att felet borde upptäckts i samband med ombyggnaden. Vi har gjort en formell reklamation till entreprenören (muntlig uppmaning från GAR-BO), men fått till svar att de inte anser det vara deras ansvar att rätta till felet och hänvisar till att både slutbesiktning och garantibesiktning gjorts utan att felet påtalats.

Vi har nu själva anlitat besiktningsman för att konstatera felet och hantverkare för att rätta till felet. Entreprenören hänvisar till att både slutbesiktning och garantibesiktning gjorts utan att felet påtalats, och hänvisar till byggfelsförsäkringen. GAR-BO hänvisar oss till entreprenören. Entreprenören säger (skriftligen) att enligt konsumentköplagen 17 § skall näringsidkaren ha handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder för att reklamation skall kunna göras inom 10 år, vilket inte skett och därför avvisar han vår reklamation.

Min uppfattning är att det fel som konstaterats visar att entreprenören handlat synnerligen vårdslöst och dessutom agerat i strid mot tro och heder, dels genom att ursprungligen inte återställa klimatskyddet och dels genom att inte göra så vid ombyggnaden av köket. Jag har mycket svårt att tro att man inte upptäckte felet vid ombyggnaden, eftersom samtliga skåp då måste monteras ned och sättas upp på nytt. Vilka möjligheter har vi att få entreprenören att stå för våra kostnader – för både besiktning och åtgärdande?

Vänliga hälsningar
Per-Olof Persson
 
Redigerat av moderator:

Svar

Jag förstår Dig som att ni har beställt en konsumententreprenad och att ert hus stod färdigt för 4,5 år sedan. Det framgår däremot inte av ditt brev om ni slöt ert avtal med entreprenören före eller efter den 1 januari 2005. Detta har betydelse på så sätt att om avtalet slöts före den 1 januari 2005 gäller sannolikt konsumenttjänstlagen i dess dåvarande lydelse liksom ABS 95 för er entreprenad. För det fall avtalet slöts efter den 1 januari 2005 gäller istället sannolikt konsumenttjänstlagen i dess nuvarande lydelse och ABS 05. Det förekommer olika bestämmelser i nu aktuella avseenden i de olika regelverken. Jag utgår därför från att ert avtal slöts efter den 1 januari 2005 och att den nuvarande konsumenttjänstlagen och ABS 05 gäller för ert avtal.

Inledningsvis kan sägas att en byggfelsförsäkring, som entreprenören hänvisar till, i princip bara kan användas om entreprenören har gått i konkurs. Detta spår bör ni således kunna avfärda omedelbart, efter kontroll av villkoren för försäkringen.

Vad gäller felen kan generellt sett sägas att entreprenören har ett tioårigt ansvar för dolda fel, varav de två första åren utgörs av ett garantiansvar (om inte en längre garantitid har avtalats). Entreprenören svarar alltså även för dolda fel som framkommer efter garantitidens utgång. Bevisbördan för att visa att fel föreligger, att felet har varit dolt och att entreprenören är ansvarig för felet ligger dock på er som beställare. Om ni inte redan har gjort det bör ni därför anlita en duktig sakkunnig som kan skriva ett utlåtande av vilket det framgår att fel föreligger samt att felet inte har gått att upptäcka.

Reklamation av ett dolt fel skall ske ”inom skälig tid” efter det att konsumenten märkte eller borde ha märkt felet. Vad som är skälig tid måste bedömas från fall till fall, men om reklamation sker inom två månader från det att konsumenten upptäckte felet anses det alltid ha reklamerats i rätt tid.

För det fall ni inte kan nå en lösning med entreprenören bör ni inhämta offerter avseende avhjälpandekostnaderna och anlita ett juridiskt ombud för att framställa krav mot entreprenören.

Mvh,
Filip Rydin
Advokat
 

De senast besvarade frågorna

Jordvärme på annans tomt

9 dec 2019
Hejsan. Vi ska bygga nytt hus och använda jordvärme som uppvärmning. För att det ska bli så bra för oss så möjligt så vill entreprenören dra en av slangarna på egen tomt samt en annan på...

Vems är skyldigheten att ange tomtgräns vid köp?

9 sep 2019
- vi köpte tomt utan utsatta stolpar/tomtmarkering - ena grannen kräver att stolpar ska var utsatta innan de går med på Bygglov, kan grannen stoppa Bygglovet pga detta? - är säljaren skyldig att...

Tomtgränser - vår granne har flyttat mitt gränsrör

4 dec 2019
Läser med största intresse i er artikel tomtgränser, staket och grannar (Tomtgränser, staket och grannar – fastighetsjuristen förklarar) att "...lantmäteriets karta har ingen rättsverkan...."...

Fråga experten

Emil Karlsson

Läs mer

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.