Byggfel

Status
Tråden går ej att kommentera.
Besvarad 17 sep 2015 av Charlotte Andersson
Byggfel

Har ett mindre byggföretag som bygger om vårt fritidshus. Först ligger han mycket efter i tidsschemat och under arbetets gång har där uppdagats många fel. Mindre som större.
Tillbygget skulle vara klart på 3 månader enl. kontrakt. Start i April och nu är vi inne snart på månad 6.
Under vår korta semester (som nu är slut sedan länge) tänkte vi installera ett nytt Ikea kök som vi beställt. När vi skulle montera upp köksskåp mot en inner vägg som snickaren har reglat upp o monterat både ny osb o gips märkte vi att det väggen inte var i lod. Slog på 2 cm (1 tum) om vi kollar med ett vattenpass. Detta gäller på bägge sidorna av väggen.
På denna vägg har vi planerat att montera Ikeaskåp med inbyggda vitvator som kyl/frys, mikrougn och ugn. Detta på ett ställe där man tycker det är viktigt att det ligger i lod. Vårt köksbygge blev aldrig färdigställt.

Hur kan man gå vidare med detta? Något man bör ta upp med ARN eller hur gör man. Vad har vår byggkontrollant för ansvar? En kontrollant som vi måste ha vid bygglovsansökan.
Vi har endast email konversation med byggaren då vi vill ha skriftliga svar från honom.

Tack på förhand!
Med vänliga hälsningar, J M B
 

Svar

Vad jag bland annat saknar i er beskrivning är vilken form av avtal ni hade med er entreprenör.En seriös firma hade skrivit ett avtal med er baserat antingen på Hantverkarformuläret eller ABS09, beroende på arbetenas omfattning.
Om vi antar att ni inte haft någon form av avtal så är det konsumenttjänstlagen som reglerar vad det är som ska gälla.

§4 talar om att arbete skall utföras fackmässigt och skall ta tillvara konsumentens intressen.

Att bygga en vägg som skåp ska monteras på men som är så skev att det inte är möjligt är definitivt inte fackmässigt. Enligt AMA (som är en branchstandard som ofta används i byggsektorn) får en träinnervägg som din luta runt 5mm.

Med din "kontrollant" antar jag att du menar den kontrollansvarige enligt PBL. Denna person har till uppgift främst att se till att inte samhällskraven på byggnationen förbises. Det innebär inte att man gör kontrollmätningar m.m. vilket åligger din entreprenör.

Vad kan du då göra?
Du skall, direkt då felet upptäcks, ta kontakt med din entreprenör och påtala felet. I konsumenttjänstlagens 9§ står att en tjänst är felaktig om den avviker från vad konsumenten enligt 4§ har rätt att kräva.
Reklamation får inte ske efter 2 år. Entreprenören skall ges möjlighet att åtgärda felet inom skälig tid och utan extra kostnad för konsumenten. Avhjälps inte felet så får konsumenten rätt att göra prisavdrag. Detta skall vara av en sådan storlek så det täcker konsumentens kostnad att åtgärda felet.

Det handlar ofta om att man är oense dels om vad som är fackmässigt utfört och hur stort prisavdraget skall vara.
För att ge er en starkare argumentation så bör ni låta en entreprenadbesiktningsman besiktiga de arbeten som utförts och låta densamme prissätta var felen är värda.
Ni kan naturligtvis parallellt ta kontakt med konsumentvägledaren på er kommun om vad ni kan göra.
 

De senast besvarade frågorna

Granne bestrider tillbyggnad av garage

7 sep 2024
Hej! Jag har ansökt om bygglov för tillbyggnad av garage. Garaget ligger i tomtgräns vilket också tillbyggnaden kommer att göra. Närmaste granne bestrider bygglovet med hänvisning till gränsskydd...

Hur gör man en tilläggsisolering rätt?

8 aug 2024
Hej, Läst en hel del på forumet men hittar inte svar på ett par saker. 1. När ska man använda en vindavledare och hur sätts den samman med en luftspalt? Ska den sättas utanför luftspalten och...

Göra sandfångare och dagvattenkasett (stenkista) själv med håliga plasttunnor?

10 maj 2024
Hejsan, Kan man göra sandfångare och dagvattenkasett (Stenkista) själv med håliga plasttunnor. Undrar om detta blir godkänd från kommunen. Tacksam för svar. Med vänlig hälsning
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.