Att byta bank gav oss 3 438 kr per år och tog 5 h
Äntligen har vi bytt bank, eller är mitt i bytet rättare sagt. Räntan på bolånet vi hade hos SEB var inte jättedålig, men efter bytet tjänar vi i alla fall in 3 438 kr per år i minskade bolånekostnader. Det känns riktigt bra.
Dels känns det bra för att vi känner att vi föregår med gott exempel. Sedan känns det bra för att vi var trötta på att vara en gammal kund hos SEB, en gammal kund som inte fick några förmåner. Sedan känns det bra för att det var så mycket smidigare att byta bank än vi hade trott (Per har gjort förhandlingarna, så för mig var det ännu smidigare, he, he). Och så känns det bra att vara en ny kund hos hos en bank och få förmåner såsom att bli bjuden på en massa avgifter första året och få nya tjänster serverade helt kostnadsfritt, tjänster som vi inte hade tänkt på att vi skulle få.
Per på språng mellan bankerna.
Här ska jag berätta hur det kändes att byta bank, alla steg vi gick igenom och hur lång tid det tog.
Bakgrund
Vi har ju sedan en tid tillbaka en jämförelsetjänst för boräntor här på Byggahus.se. Man blir då irriterad när man ser att andra får betala mindre för bolånen än man själv gör. Vi analyserade och rannsakade oss själva och kom fram till att enda anledningen till varför vi hade högre boränta än andra var att vi var dåliga förhandlare. Det var dags att göra något åt saken.
Förhandling med gamla banken
Per började med att gå till vår befintliga bank och hälsade på bankchefen, ett spontanbesök när han ändå gick förbi. Han var där kanske i två minuter. Bankchefen hade tidigare hört av sig och sagt att vi borde se över vår ekonomi, komma dit och boka ett möte med en rådgivare. Gjorde vi det så kunde vi få lägre boränta. Per passade på att boka tiden med rådgivaren.
Med rådgivaren hade han sedan ett möte på 45 minuter. Hon ville dock bara sälja produkter, hade inte mandat att prata boräntor. Per sa att han bara var intresserad av att få en bra ränta. OK, de kunde gå ner 10 punkter om vi köpte vissa produkter.
– Jag vill att ni ska gå ner mer än så, annars tycker jag det är ett för dåligt erbjudande, hade Per förhandlat.
Efteråt ringde hon tillbaka en gång och frågade om vi ville köpa produkterna. Per sa nej, han ville ha bättre boränta först. Sedan ringde bankchefen tillbaka och frågade om vi hade fått ett bättre erbjudande någon annanstans. Per sa som det var och sa att det hade vi inte, men att han höll på att leta efter alternativ. Då sa bankchefen att vi redan hade fått det bästa erbjudandet och att de inte kunde gå ner mer i boränta.
Kontakt med Ålandsbanken, Handelsbanken, Sparbanken Syd och Swedbank
Besviken på förhandlingen med den nuvarande banken SEB gick Per vidare till Ålandsbanken, eftersom de låg bäst till i Byggahus.ses bolånelista, näst efter Avanza. De kunde dock inte erbjuda en bättre ränta än SEB. Tidsåtgång: 20 minuter.
Sedan ringde Per till Sparbanken Syd som öppnar ett kontor på orten inom kort. Vill ni ha nya kunder när ni kommer till Lomma? ”Vi kommer att ha marknadsmässiga bolån, lägga oss som alla andra, inte lägre”, blev svaret. OK, då var de ointressanta.
Per bestämde sig för att gå till Handelsbanken härnäst. Gick in till dem och frågade om de ville ha oss som kunder. Han fick direkt ett batteri med formulär att fylla i. Det tog en halvtimma, samma sak flera gånger. Per tyckte det kändes väldigt gammaldags. Efter det fick vi hem papper om att de tagit en UC på oss. Sedan hörde de inte av sig, mer än på telefonsvararen och det hörde inte Per förrän långt efter. Han tyckte inte att de verkade så intresserade av oss som kunder, och glömde därför av dem.
Samma dag hade Per också gått in på Swedbank och frågat om det fanns någon som kunde diskutera boräntor. Det fanns det inte, men han bokade ett möte. Fick då en jättebra bankkontakt, en senior person som var rutinerad och intresserad. Och av denne fick vi ett erbjudande.
– Idag har vi boränta hos SEB på deras upplåningsränta + 65 punkter, ska vi byta till er måste ni trumfa över det, sa Per till Swedbank.
Swedbanks bankman funderade och kom tillbaka via telefon och sa att vi kan få 80 punkters rabatt. Efter ytterligare lite förhandling fram och tillbaka via mail och telefon slutade den framförhandlade rabatten hos Swedbank på 0.95 % rabatt på listpris, vilket i dagsläget motsvarar en lägre ränta än den vi hade hos SEB.
Det erbjudandet var vi nöjda med, men innan vi gick vidare ville Swedbank skicka sin värderingsman för att värdera huset. Sagt och gjort. Värderingsmannen kom en kväll och var väl här en timma.
Alla var nöjda med värderingen och så bokade vi in ett möte med Per, mig och vår nya bankman, då papper skulle skrivas under och själva bytet ske.
Själva bytet av bank
På mötet som tog ca 2 timmar, skrev vi på papper, la upp de nya konton vi ville ha, fick nya digipasser, mobilt bank-id och swish. Allt lades upp och sattes igång vid mötet. Vi valde lösenord och laddade ner appar. Vi fick berätta om vilka ställen vi får pengar ifrån, t ex barnbidrag från försäkringskassan. Det styrde han om direkt vid mötet så att det kommer in på nya kontot. Helt otroligt smidigt.
Internetbanken hos Swedbank (som jag i och för sig inte hunnit använda än) såg ju nästan likadan ut som den hos SEB, så det kändes också bra. Inget konstigt alls.
Glad och upplyft gick man därifrån och kunde känna sig helnöjd med att ha tjänat in 3 438 kr per år i minskade bolånekostnader, plus blivit bjuden på avgiften till både det ena och det andra under första året. Man är ny kund i en bank och blir väldigt väl behandlad.
Njutbart, helt klart och jag kan verkligen rekommendera det!
Kommentarer
62