Intressant projekt, jag har ett liknande projekt med liknande förutsättningar och håller på att leta något att rita rummet i, vilket eller vilka program har du använt dig av?

Min tanke är lika din med hur lämpligt eller olämpligt det är att ha så små avstånd mellan badkar och skåp?
Rengöring? kommer man åt, eller det kanske går bra så länge man får in handen? Om man måste ta bort badkarsfronten vill man kanske slippa montera bort skåpet? Bara tankar..

//Jeppson
 
Jeppson skrev:
Intressant projekt, jag har ett liknande projekt med liknande förutsättningar och håller på att leta något att rita rummet i, vilket eller vilka program har du använt dig av?

Min tanke är lika din med hur lämpligt eller olämpligt det är att ha så små avstånd mellan badkar och skåp?
Rengöring? kommer man åt, eller det kanske går bra så länge man får in handen? Om man måste ta bort badkarsfronten vill man kanske slippa montera bort skåpet? Bara tankar..

//Jeppson
Jag använder Solid Edge då jag använder det i jobbet. Finns säkert bättre verktyg anpassade för badrum.
Ja det blir ju ganska jobbigt om man måste skruva ner skåpen varje gång man ska städa.

Att vi vill ha en inbyggd toalett beror mycket på att dessa är mycket enklare att hålla rena. Funderar på att ha en valnötsskiva som "lock" så man kan komma in till cisternen vid behov.
 
Redigerat:
Varför det stora högskåpet?

Om du sätter ett lite nättare skåp ovanför WC-tanken behåller du rymden i det lilla rummet.
Det skulle jag se som värdefullt.
 
KnockOnWood skrev:
Varför det stora högskåpet?

Om du sätter ett lite nättare skåp ovanför WC-tanken behåller du rymden i det lilla rummet.
Det skulle jag se som värdefullt.
Hmm för egen del behöver jag det inte men har en sambo som jobbar med makeup och då blir det en hel del saker i badrummet så det är hennes önskemål. Men håller med om att ett skåp över wc´n hade varit bättre.
 
Nu är nog planeringen i princip klar, blir att vi skippar högskåpet och löser det med hyllor eller skåp ovanför WC´n enligt KnockOnWoods förslag..
Möblerna blir Hafa, badkaret och handdukstorken blir Nordhem och toaletten blir Ifö.

renderad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

klar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Djupvik (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


klar3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


klar4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
SSSS skrev:
Funderar på att eventuellt sätta igen halva fönstret. Dvs, göra den höga delen till ett blindfönster.

Positivt
+Slipper bygglov
+Får fönstret längre från duschen
+Slipper köpa ett nytt fönster
+Blir snyggare (förhoppningsvis) inifrån.


Negativt
-Känns dumt att bygga in något
-Kan se konstigt ut utifrån
-Svårt med/Lätt att glömma bort underhåll av fönstret
-Risk för kondens och dyligt?

Något jag har missat?
Kontakta kommunen och kolla om det verkligen krävs bygglov för att sätta igen fönstret. Vi byggde om vår fasad i somras och tog då bort förstret i badrummet samt möblerade om lite med andra dörrar och fönster i fasaden. Trots allt detta fippel så slapp vi bygglov då det enligt kommunen "inte på ett betydande sätt förändrar karaktären på huset eller området". Så slå en signal eller skicka ett mail till stadsbyggnadskontoret så får du se vad de säger.

Förövrigt så är det ett väldigt intressant projekt. Vi har trots omdaningen i somras inte kommit fram till att bygga upp badrummet än och vårt badrum har nästan exakt samma proportioner som ert har. Uppdatera gärna tråden framöver och framförallt när det är klart så att vi kan få lite input på hur slutresultatet känns i verkligheten.
 
Det där kommer att bli toppenbra. Vilket bra badkar du hittade!
 
Då har rörisen rensat badrummet och därmed har startskottet för renoveringen gått :)
Har fått backa på badkaret då det nog blir för tajt med ett på 80cm. Men har en plan att slå ihop gästtoan och tvättstugan nere för att få plats med en riktig dusch där ist. med det får bli om några år så får leva med att duscha i badkaret till dess.

2014-02-03 12.51.10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rivningen är påbörjad.

2014-02-09 14.13.24.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2014-02-09 14.13.34.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2014-02-09 14.15.12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2014-02-09 14.16.29.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur är det med reglarnas storlek? Nu när dom har rivit har det kommit fram 45x45 reglar som sitter på 40cc. Som jag har förstått ska det på 13mm plywood samt gipsskiva. Hur ska det byggas för att bli godkänt? Läser jag GVK´s regler står det:
3.3. FÖRSTÄRKNING AV UNDERLAG
Vid skivmaterial på vägg ska skivleverantörens rekommenda-tioner avseende regelavstånd, dimension och böjstyvhet följasför montage av valt tät- och ytskikt.
Jag har dock ingen koll alls vad det är för skivor dom sätter upp. Företaget vi har anlitat är GVK-aktorisert men tar in snickare från en annan firma.
 
Är det inte 70mm på cc45 samt 15mm konstruktionsplyfa som gäller?
 
Jag pratade med kommunens byggnadsnämnden angående fönsterbytet och dom tycket att det var en så pass litet ändring att inget bygglov skulle behövas :D

Fick dock anpassa mitt fönsterval till vad leverantören hade i lager då jag behövde få det levererat på en vecka. Blev ett Elitflönster 5x12

Innan

Badrum idag.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under

2014-02-16 14.52.26.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter

2014-02-17 17.25.35.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2014-02-14 18.36.02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Idag har dom lagt golvvärmen och spacklat skivskarvarna, sen tror jag att dom skulle flytspackla på eftermiddagen.

2014-02-18 12.16.34.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
SSSS skrev:
Badkaret är Nordhems Djupvik

[bild]
Snyggt! Vad har du fått ge för det?
 
Carl_Elvis skrev:
Snyggt! Vad har du fått ge för det?
Tyvärr var jag tvungen att välja ett annat då detta blev något för brett (80cm)
Här har du iaf en prislista: http://www.nordhem.se/Portals/0/Produkter/Prislistor 2014/Prislista_Djupvik_2014.pdf

Vi kommer att köra på Nordhems Saltholmen ist. för 5000kr + moms (Inkl. front- & gavelpanel)
Något längre och något smalare, blir säkert bra det också.

Saltholmen.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Carl_Elvis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.