Har tidigare läst här om att det krävs minst 6 mm2 ledare för att jorda en diskbänk. Så långt lagen.

Men: Rent säkerhetsmässigt: Vad för något farligt kan hända om man (felaktigt) använder 1,5 eller 2,5 mm2 ledare?

Ingenting i hela köket är säkrat högre än 10 ampere så proppen/jfb:n torde ju bryta i vart fall om man tappar elvispen i diskvattnet etc....
 
De behövs inte 6mm2. Jorda med 1,5 eller 2,5 från befintligt diskmaskinsuttag.
 
Anledningen till att man vill använda 6 mm2 area vid jordning vid t ex potentialutjämning i byggnader är att man vill minska spänningsfallet i ledaren för potentialutjämning. Vid stora strömmar (t ex vid åsknedslag) kan det bli åtskilliga volt i potentialskillnad mellan olika system om ledaren är för klen. Ofta är pulserna väldigt korta, men det kan röra sig om strömmar på flera kA.
Nu kan jag inte riktigt se att det skulle vara aktuellt i fallet med en diskbänk eftersom den inte alltid är monterad i närheten av den punkt där el, vatten, data, mm kommer in i huset och det är där man sätter potentialujämningsskenan och kopplar ihop alltsammans. Knappast någon risk för höga strömmar heller i köket.:D
Som Rrrrr skriver räcker det att du jordar diskbänken med de areor han föreslår.
 
Förlåt min okunighet. Men jorda en diskbänk?

- vad menar ni med diskbänk? Den lilla vasken som man har i träskivan, eller en hel skiva i rostfritt?
- och hur är den ihopkopplad med ström på något sätt? eller är det bara om man skulle tappa vispen i vattenbadet?
- och när du säger jorda från diskmaskinsuttaget, skall man bara ta en gulgrön tråd och "svetsa" fast på diskbänken och sedan koppla in den till jorden i uttaget?
 
Redigerat:
Det finns en fråga om just detta i "104 frågor och svar": Normalt behöver inte diskbänken anslutas till potentialutjämningen. Antingen har den inte kontakt med jord (plaströr) och är därmed ingen främmande ledande del. Eller så har den kontakt med jord och ska därmed redan vara potentialutjämnad där rören kommer in i huset. Dvs behöver du potentialutjämna diskbänken så ska det normalt göras i källaren.
 
"104 frågor och svar"?

Var hittar jag det?
 
Google
 
904 spänn för en FAQ i tryckt form. Man skulle kanske ha blivit förläggare istället.
 
Bo.Siltberg skrev:
Det finns en fråga om just detta i "104 frågor och svar": Normalt behöver inte diskbänken anslutas till potentialutjämningen. Antingen har den inte kontakt med jord (plaströr) och är därmed ingen främmande ledande del. Eller så har den kontakt med jord och ska därmed redan vara potentialutjämnad där rören kommer in i huset. Dvs behöver du potentialutjämna diskbänken så ska det normalt göras i källaren.
Men om nu det är plaströr fram och det inte är jordat i diskbänkten genom rören måste man väl ändå jorda diskbänken??.. den blir väl strömförande om något händer?..
 
Ciki skrev:
Men om nu det är plaströr fram och det inte är jordat i diskbänkten genom rören måste man väl ändå jorda diskbänken??.. den blir väl strömförande om något händer?..
Jag frågade på en föreläsning en gång, och de sa att man inte måste pus-jorda en diskbänk. Men nog tycker jag att det känns bättre om den är jordad.
 
Kompletterande skyddsutjämning ska (behöver) bara göras i badrum och vissa andra mindre vanliga utrymme.
Vid kompletterande skyddsutjämning ska man jorda främmande utsatta delar dvs. vattenrör etc. från en jordledning den grupp som matar rummet.
Detta för att få så nära samma potential som bara går i alla utsatta och främmande utsatta delar i rummet -ja de e klyddigt

Jag fyller i på att en diskbänk inte behöver jordas. Men det finns väl ingen regel som säger att man inte får göra det om det känns säkrare!?
En enkelisolerad jord ska vara minst 4mm2 av mekaniska skäl
 
spinout skrev:
Kompletterande skyddsutjämning ska (behöver) bara göras i badrum och vissa andra mindre vanliga utrymme.
Vid kompletterande skyddsutjämning ska man jorda främmande utsatta delar dvs. vattenrör etc. från en jordledning den grupp som matar rummet.
Detta för att få så nära samma potential som bara går i alla utsatta och främmande utsatta delar i rummet -ja de e klyddigt

Jag fyller i på att en diskbänk inte behöver jordas. Men det finns väl ingen regel som säger att man inte får göra det om det känns säkrare!?
En enkelisolerad jord ska vara minst 4mm2 av mekaniska skäl
Föreläsaren från Elsäkerhetsverket tyckte att det räcker med 1,5mm jord från befintligt vägguttag för diskmaskin.
 
spinout skrev:
Kompletterande skyddsutjämning ska (behöver) bara göras i badrum och vissa andra mindre vanliga utrymme.
Vid kompletterande skyddsutjämning ska man jorda främmande utsatta delar dvs. vattenrör etc. från en jordledning den grupp som matar rummet.
Detta för att få så nära samma potential som bara går i alla utsatta och främmande utsatta delar i rummet -ja de e klyddigt
Det där har tyvärr inte Elsäkerhetsverket tänkt igenom ordentligt.. Det som som också kan hända är at blixten tar vägen via badrummet till jord.

Potentialutjämning skall göras i EN punkt (PU-skenan) för att det skall fungera klokt. Börjar man dra jordningar kors och tvärs bäddar man för vagabondrande strömmar vilka är orsaken till de potentialskillnader som man vill förhindra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.