T TommyK72 skrev:
Vår granne har uppfört ett växthus om ca 10-12m2 helt och hållet på vår mark. Dvs över tomtgränsen.

Han har inte frågat oss om lov. Hade han gjort det hade han fått nej eftersom han under flera års tid har haft som vana att utnyttja vår mark till sina privata ändamål.

Efter vårt senaste bråk i våras skrev jag ett tydligt sms till honom där det stod ordagrant ”inga av era tillhörigheter ska finnas på vår mark”. Jag gissar att detta är anledningen till att han inte bett om lov. Han förstod kanske att han inte skulle få vårt godkännande. Alternativt att han inte har koll på tomtgränsen, men han har ägt fastigheten i ungefär ett år, och tomtgränsen är väldigt tydlig. Det är en markhöjning från deras gräsmatta där vår mark börjar.

Samt att vi hade en diskussion på plats vid tomtgränsen i våras då vi senast träffades och diskuterande ett annat fall av ”hans saker på vår mark” (vi ville att han skulle flytta sina saker- han ansåg att han hade bättre och vettigare användning av vår mark än vad vi har)

Hursomhelst. Växthuset.. jag har anmält bygget till kommunen, gick under rubriken att han byggt mindre än 4,5m från tomtgräns. Än fast det är helt och hållet på vår mark.
Jag måste så klart även meddela grannen i fråga att han byggt på vår mark, än fast det är helt uppenbart. Jag är rätt säker på att han kommer vägra att flytta växthuset då han även grävt ur och murat en grund till det.

Vad mer kan jag göra rent juridiskt? Håller på att bli tokig på detta.

Kan knappt sova på nätterna för jag grubblar så mycket på 1:hur jag ska ta upp detta nya problem med grannen och
2: vad gör vi om han fortsätter att bygga/förvara saker på vår mark och vägrar att sluta?
sätt staket nära tomtgränsen så kommer han inte åt sitt växthus, då blir det ju hans problem o gå till ngn myndighet o klaga, o vad ska han säga där, att han byggt på er mark. och växthus får ni påköpet
 
B
▪️När man läser igenom hela tråden känns det mest som om TS egentligen inte vill ha någon lösning, utan att vi i forumet bara ska dras med in i och bekräfta ”fegliret” att inte våga stå för det som borde vara en självklarhet: Allt mitt är mitt och det ska du (grannen i detta fall) ge fan i.
▪️Om TS bara vill fortsätta att ducka för det uppenbara och istället skylla på;

- de har ju nyss kommit hem med en baby
- jag minns när vi kommit hem med vårt första barn och den fina tiden, jag vill att grannen ska få uppleva detta
- jag gillar ju hans fru
- vill inte att det ska bli värre, för tänk om grannen ser denna tråd, osv

Då föreslår jag det enda rätta;

- vi i forumet tar våra ”goda råd” och skickar dessa med en enkel biljett till lämpligt ställe där inte grannen kan nosa upp dem.

▪️Måtte vi ALDRIG hamna i en situation där någon maktgalen krigsherre vill mucka med oss. Vi skulle av ren flathet och ”diplomati” skikta av Gotland, Öland, Stockholm skärgård osv. För att stå på sig och kämpa för det som är vårt - det gör vi väl inte….. ELLER?
 
  • Gilla
  • Arg
Anonymiserad 137805 och 3 till
  • Laddar…
T
B Byggahus48 skrev:
▪️När man läser igenom hela tråden känns det mest som om TS egentligen inte vill ha någon lösning, utan att vi i forumet bara ska dras med in i och bekräfta ”fegliret” att inte våga stå för det som borde vara en självklarhet: Allt mitt är mitt och det ska du (grannen i detta fall) ge fan i.
▪️Om TS bara vill fortsätta att ducka för det uppenbara och istället skylla på;

- de har ju nyss kommit hem med en baby
- jag minns när vi kommit hem med vårt första barn och den fina tiden, jag vill att grannen ska få uppleva detta
- jag gillar ju hans fru
- vill inte att det ska bli värre, för tänk om grannen ser denna tråd, osv

Då föreslår jag det enda rätta;

- vi i forumet tar våra ”goda råd” och skickar dessa med en enkel biljett till lämpligt ställe där inte grannen kan nosa upp dem.

▪️Måtte vi ALDRIG hamna i en situation där någon maktgalen krigsherre vill mucka med oss. Vi skulle av ren flathet och ”diplomati” skikta av Gotland, Öland, Stockholm skärgård osv. För att stå på sig och kämpa för det som är vårt - det gör vi väl inte….. ELLER?

Har du inget bättre att fokusera din tid på än att stifta konspirationsteorier om varför jag skrev mitt inlägg?

Jag har bett om hjälp och fått massvis med goda råd som jag tagit till mig. Jag har bestämt hur jag ska bemöta grannen och kommer göra detta så fort jag tillfrisknat från covid.

Jag vet att jag har rätten på min sida och känner inte att jag måste rusa över till grannen med stridsyxan i högsta hugg. ÄVEN FAST HAN INKRÄKTAR PÅ MIN MARK.
Herregud. Det är inte ett krig jag vill starta med närmsta grannen, jag vill UNDVIKA mer bråk i framtiden för guds jävla skull.

I ditt förra inlägg försökte du påstå att jag hittat på allt för att starta debatt.

Ta och fokusera på något annat om den här tråden stör dig så enormt mycket.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Serafim Dahl och 19 till
  • Laddar…
S
Tyvärr är det många som skriver mycket skit i en sådan här tråd. Det gör att flera svarar utan att ha läst hela tråden så svaren blir väldigt dumma.

TS, jag tycker du gör rätt i att konfrontera grannen med de nya kunskaperna du fått här. Första steget är nog bra att göra muntligt såsom du själv planerat. Jag vill bara påpeka att det är lagligt att spela in ett samtal som du själv är delaktig i utan att meddela den andra parten. Många mobiltelefoner har förinstallerade program för inspelning som är enkla att använda och duger för inspelning även om telefonen ligger i fickan. Prova först i ett kort samtal med din fru så att du lär dig programmet och hur telefonen placeras på bästa sätt i fickan.

I första skedet så tycker jag du bör "attackera" med frågor. T.ex. "Jag ser att du byggt ett växthus. Står det verkligen på din mark?". Beroende på svar kan man fortsätta fråga "Om det visar sig vara på min mark, flyttar du det då?". Jag tycker generellt det är bra att fråga för att få reda på hans uppfattning istället för att gå på som en ångvält och bara riskera att han sätter sig i en försvarsställning.

Jag vill även ge rådet att göra det så snart som möjligt. Detta mest för din egen psykologiska hälsa. Det är verkligen inte bra att gå och älta sådant.

Om din ekonomi är bättre än grannens så kan de vara bra att hota med lantmäteri. Kostnaden delas normalt lika mellan parterna. Kommunen kan ibland göra ungefär samma jobb för en betydligt mindre peng, men deras resultat har inte samma juridiska tyngd.
Annars tycker jag förslagen om handräckning från kronofogden låter som bästa alternativet om han bråkar vid den muntliga diskussionen.
 
  • Gilla
  • Älska
Staffan_V och 2 till
  • Laddar…
T
S STB skrev:
Tyvärr är det många som skriver mycket skit i en sådan här tråd. Det gör att flera svarar utan att ha läst hela tråden så svaren blir väldigt dumma.

TS, jag tycker du gör rätt i att konfrontera grannen med de nya kunskaperna du fått här. Första steget är nog bra att göra muntligt såsom du själv planerat. Jag vill bara påpeka att det är lagligt att spela in ett samtal som du själv är delaktig i utan att meddela den andra parten. Många mobiltelefoner har förinstallerade program för inspelning som är enkla att använda och duger för inspelning även om telefonen ligger i fickan. Prova först i ett kort samtal med din fru så att du lär dig programmet och hur telefonen placeras på bästa sätt i fickan.

I första skedet så tycker jag du bör "attackera" med frågor. T.ex. "Jag ser att du byggt ett växthus. Står det verkligen på din mark?". Beroende på svar kan man fortsätta fråga "Om det visar sig vara på min mark, flyttar du det då?". Jag tycker generellt det är bra att fråga för att få reda på hans uppfattning istället för att gå på som en ångvält och bara riskera att han sätter sig i en försvarsställning.

Jag vill även ge rådet att göra det så snart som möjligt. Detta mest för din egen psykologiska hälsa. Det är verkligen inte bra att gå och älta sådant.

Om din ekonomi är bättre än grannens så kan de vara bra att hota med lantmäteri. Kostnaden delas normalt lika mellan parterna. Kommunen kan ibland göra ungefär samma jobb för en betydligt mindre peng, men deras resultat har inte samma juridiska tyngd.
Annars tycker jag förslagen om handräckning från kronofogden låter som bästa alternativet om han bråkar vid den muntliga diskussionen.
Tack! Dina formuleringar låter väldigt, väldigt bra. Dessa ska jag ta med mig när jag träffar honom. Det är ju listigt att fråga just detta ”om det visar sig att det står på min mark, flyttat du det då?” För då kommer han ju själv förmodligen säga att han ska flytta växthuset, och därmed går han också med på att det inte står på hans mark.

Jag har faktiskt tänkt att jag ska spela in samtalet, just för att han inte ska kunna hävda något annat om detta skulle spåra ur och kräva jurister med mer. Kan inte tänka mig att han är så korkad att han överklagar beslut eller liknande men han fortsätter ju att överraska oss.

Tänkte att jag skulle ta och använda mitt headset, låta det hänga lite nonchalant i jackan, typ som att jag pratat i telefon. Fast egentligen spelar jag in :cool: tror det blir bäst ljudkvalitet om man använder headset som inte skrapar runt i någon ficka!
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 4 till
  • Laddar…
B
:) Härligt!
;) Det funkar varje gång!
:love: Äntligen lite ”jävlar anamma”
:rofl: Vem bryr sig om om kraften är riktad mot mig!
:cool: Viktigast är att se att det finns en vilja att kämpa för det självklara;
(y) Allas rätt till sin egendom - utan undantag
:heart: Gör någon stolt idag; dig själv, för att du vågar stå på dig och ta ingen skit
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
B Byggahus48 skrev:
:) Härligt!
;) Det funkar varje gång!
:love: Äntligen lite ”jävlar anamma”
:rofl: Vem bryr sig om om kraften är riktad mot mig!
:cool: Viktigast är att se att det finns en vilja att kämpa för det självklara;
(y) Allas rätt till sin egendom - utan undantag
:heart: Gör någon stolt idag; dig själv, för att du vågar stå på dig och ta ingen skit
Försökte du precis vrida det till att du medvetet var dryg för att provocera en person som försöker få hjälp med sakfrågor i en jobbig (och alltså redan påfrestande) situation?
Det är knappast vad TS behöver.
 
  • Haha
  • Älska
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
Tack! Dina formuleringar låter väldigt, väldigt bra. Dessa ska jag ta med mig när jag träffar honom. Det är ju listigt att fråga just detta ”om det visar sig att det står på min mark, flyttat du det då?” För då kommer han ju själv förmodligen säga att han ska flytta växthuset, och därmed går han också med på att det inte står på hans mark.
Är han inte väldigt medveten om att växthuset är på din mark? Du har ju skrivit innan att han sagt att du har ju ändå så mycket mark som du inte använder så han kan ju gott få utnyttja lite?
Sen vet jag av egen erfarenhet att folk sällan reagerar eller svarar som man har räknat ut i sitt eget huvud, så hoppas inte för mycket på det!
Men försök spela in! Kan du inte testa först hur kvalitén blir när du pratar med nån annan?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
T
K Kirre2 skrev:
Är han inte väldigt medveten om att växthuset är på din mark? Du har ju skrivit innan att han sagt att du har ju ändå så mycket mark som du inte använder så han kan ju gott få utnyttja lite?
Sen vet jag av egen erfarenhet att folk sällan reagerar eller svarar som man har räknat ut i sitt eget huvud, så hoppas inte för mycket på det!
Men försök spela in! Kan du inte testa först hur kvalitén blir när du pratar med nån annan?
jag tror han kommer hävda att det står på hans mark. Men om han går med på att mäta och därefter inser att det står på vår mark så kanske det blir annat ljud i skällan :thinking:

Jo ska testa spela in med frun först och se hur det låter!
 
  • Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Nä, men för att stänga ute eller inne vilt kan man mycket väl ha viltstängsel.
och vildsvin!
 
A
BeaumontX BeaumontX skrev:
Fast i detta specifika fallet har ägaren av växthuset aldrig varit densamma som ägaren av fastigheten som den står på, således har den aldrig blivit ett fastighetstillbehör. Istället får den nog anses stå på ofri grund och är därmed lös egendom. Jmf med om grannen faktiskt hade haft tillstånd från TS att uppföra växthuset, ägandet skulle inte med automatik övergått till TS vid uppförandet.
ofri grund? då tar man ut arrende!
 
A
Bart Bart skrev:
Som alltid propagerar jag för kommunikation.
Mitt råd, alltid, prata med grannen igen. Gör det inte till en diskussion eller förhandling. Lämna inget utrymme för missförstånd. Meddela konsekvenserna av att inte agera. Var beredd på att sätta hjulet i rullning exakt den dag då den tidsfrist du lämnar går ut.

Var alltid trevlig, och tydlig. Varje gång du ser grannen hälsar du hjärtligt och frågar om denne har planerat för flytten av växthuset till satt datum. Diskutera sen det senaste receptet på grillad fläskkarré. Grannen ska förstå att det inte handlar om hämnd eller att vara ogin. Det är bara en fråga om mitt och ditt. Att inte respektera det ger konsekvenser. Att respektera det ger goda grannar. Lite som att uppfostra ett barn eller en hund.

Det är förvånande vad tydlig kommunikation och handling faktiskt kan åstadkomma.
Fan du behövs i Ukraina..
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
ofri grund? då tar man ut arrende!
Så du menar att västhuset inte står på ofri grund? Då är det alltså ett fastighetstillbehör. Det är ett vågat påstående. Har du någon rättskälla som styrker ditt påstående?
 
A
BeaumontX BeaumontX skrev:
Så du menar att västhuset inte står på ofri grund? Då är det alltså ett fastighetstillbehör. Det är ett vågat påstående. Har du någon rättskälla som styrker ditt påstående?
jo det är ju det jag skriver
TS äger marken och upplåter snutten mot arrendet, fast det skall visst inte vara rådande omständigheter...

eller är det din läsförståelse som har oanade brister?
 
H
electroluxaren skrev:
och vildsvin!
Har för mig att måste ha bygglov för viltstängsel.
 
  • Haha
marieed2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.