Exakt den meningen kan även jag skriva.
 
Den meningen beskriver nog i alla fall 95% av verktygen i denna tråden :)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Hur är kvaliten på handöverfräsen??
Ok tycker jag utan erfarenhet av andra. Men det mest avancerade jag fräst är spår i garderobsdörrar och vändspår till golvvärme
 
M MLindstrom skrev:
På tal om Amazon så en finns det billigare bandslipar där också :) fick hem min för 70 kr i dag.

[bild]

[bild]
Hur funkar den? *nyfiken*
 
C
Här är en av många videos:
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
  • Wow
MLindstrom
  • Laddar…
C Chippe skrev:
Här är en av många videos:
[media]

Köpte denna nu idag. Hoppas den blir till belåtelse :)
 
  • Gilla
Chippe och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Köpte denna nu idag. Hoppas den blir till belåtelse :)
Fungerar denna handöverfräs även för plattor av aluminium och/eller kolfiber? Vilken typ av fräsar behöver man komplettera med i så fall?
 
C
M MrDizzy skrev:
Köpte denna nu idag. Hoppas den blir till belåtelse :)
Den ser ut att duga.. i videon fräser han faktiskt åt fel håll, man ska fräsa från vänster till höger enligt kommentarer men det står väl i manualen och anges med pil på maskinen.
 
Bandslip, hiss eller diss? Vad tillför denna om man tex redan har en hyffsad excenterslip?
Tänkte först köra uppochned och slipa knivar. Men det är nog inte optimalt utan anhåll och sånt.
Är det en onödig pryl, eller a must have helt enkelt?
Övertyga mig att inte köpa den :)
 
T Torbod skrev:
Bandslip, hiss eller diss?
Hiss! För mer "grovavverkning" och "tillformning" enligt min högst amatörmässiga uppfattning.
T Torbod skrev:
Övertyga mig att inte köpa den :)
Men glöm det...
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Jag känner också att de är bättre på avverkning. Planade till en gammal vågig snickarbänk senast. Kolla upp om du kan hitta såpass finkorniga band att det går att slipa till en fin egg?
 
  • Gilla
To Bo
  • Laddar…
S Smoothie skrev:
Fungerar denna handöverfräs även för plattor av aluminium och/eller kolfiber? Vilken typ av fräsar behöver man komplettera med i så fall?
ingen aning.
Behöver bara en handöverfräs att köra lite enkla saker i trä under våren
 
T Torbod skrev:
Bandslip, hiss eller diss? Vad tillför denna om man tex redan har en hyffsad excenterslip?
Tänkte först köra uppochned och slipa knivar. Men det är nog inte optimalt utan anhåll och sånt.
Är det en onödig pryl, eller a must have helt enkelt?
Övertyga mig att inte köpa den :)
Det beror väl på hur bra excenter du har. Dyrare varianter som man kan låsa fast skivan så den roterar, avverkar nog ungefär lika mycket, men jämfört med en vanlig avverkar bandslipen rätt mycket mer. Detta gör ju också att den funkar bättre för att slipa metall. Jag använder bandslip istället för smärgel, men är nog lite lägre hastighet på bandet(?) Att just slipa knivar känns dock lite väl grovt och oprecist. Det är det bättre att köpa en Tormek till ;) eller om du vill ha billigare, en manuell knivslip från AliExpress tex:
Hand justerar en manuell knivslip med slipstenar på ett köksbord
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://a.aliexpress.com/_mOAX68M
 
  • Gilla
To Bo
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Det beror väl på hur bra excenter du har. Dyrare varianter som man kan låsa fast skivan så den roterar, avverkar nog ungefär lika mycket, men jämfört med en vanlig avverkar bandslipen rätt mycket mer. Detta gör ju också att den funkar bättre för att slipa metall. Jag använder bandslip istället för smärgel, men är nog lite lägre hastighet på bandet(?) Att just slipa knivar känns dock lite väl grovt och oprecist. Det är det bättre att köpa en Tormek till ;) eller om du vill ha billigare, en manuell knivslip från AliExpress tex:
[bild]
[länk]
Har en sån där kinaslip till mina köksknivar. Funkar helt okay, men tar inte fram den för en morakniv eller häcksax. En tormek vore fint. Men lite ont om plats och helt annan budget.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.