useless useless skrev:
Fast nu gällde det väl att företaget köpte en båt för att använda i företagets verksamhet? Inte att du som privatperson lånar företagets prylar på fritiden. Med 'du' menade jag företagaren...
Det är ju samma sak fast sett från en annan vinkel.
T Tommynorskens skrev:
Tror du det är troligt att Volvo, ASEA eller liknande större företag skulle köpa en segelbåt till en anställd? Knappt troligt eller? Oftast är det mindre företag som har de typer av oklarheter med skattemyndigheter då de kanske inte har tillräcklig kunskap om skatteregler. Större företag har generellt revisionsbyråer som skulle invända mot tveksamma avdrag. Sjävlklart finns det undantag, men tror att det oftast är mindre företag det här händer.
Varför tror du alla stora företag gjort sig av med sina fjällenstugor mm?



Spoiler:
Jo för att dessa inte kunde lånas ut utan att den anställde fick skattetillägg.


rättelse, skönstaxering ändrat till skattetillägg.
 
Redigerat:
Maskintok skrev:
Nu ska du inte ta en del av kommunens utgifter emot vad skattesatsen är till staten.

Och även om vi skall ha utgifter för omsorg och skola så finns det flertalet undersökningar som visar på att staten ej behöver mer än 10-12% av din totala inkomst.. Sedan vilken övertygelse du har speglar på annat..
De totala skatteintäkterna på arbete är ca 700 miljarder per år. Av det kommer ca 55 miljarder från den statliga inkomstskatten, dvs ca 8%. Du tycker alltså att man ska höja den så staten får 12% istället?

Visst skulle kommunerna kunna effektivisera delar av sitt arbete, men driva en verksamhet på dagens nivå till en tredjedel av kostnaden är så orimligt så jag hoppas även du förstår det. I länder med betydligt lägre skattetryck än Sverige så måste medborgarna ha egna försäkringar och fondera pengar för att betala barnens utbildning etc, så det brukar inte bli någon större skillnad i levnadskostnad i slutet.
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
D djac skrev:
..och jag kör fortfarande fossilt :) men jag är ju inte dum, ser ju vart det barkar.

Eftersom genomsnittsbilen har använts ca 4% av sin livstid när den skrotas, genomsnittsresan är kort, medianresan bara något längre, så klarar även de äldre och sämre elbilarna av ett sånt brukande.

Jag väljer att se på det som karakteristik, det är ju vår trygghetsbias som ser allt som nackdelar, man skulle lika bra kunna säga att det är en nackdel för fossilt att man måste tanka på speciella platser "man kan inte ens tanka hemma" osv.

Sen är ju elbilen i stark utveckling medan ICE har stagnerat och ovanpå detta ekonomin som i slutändan är en tung faktor för de flesta, de vill bara ha transport. Nu har ju bränslepriserna gått upp lite men stora höjningar är att vänta och då blir ju detta en ännu större fördel.
Det spelar ingen roll för de flesta att 95% av deras resor klaras med kortare räckvidd. Man väljer att fokusera på de resor som inte klaras smidigt. Vi skulle t.ex. från Linköping till Göteborg i december. Med elbilen skulle detta innebära 3st laddstopp och lägga till ungefär 1h-1,5h på restiden. Jag föreslog att vi skulle köra ändå för att vi testa lite hur det föll ut i verkligheten. Sambon vägrade så det blev dieselbil istället.

Det är nog så gemene man kommer se på det och det blir nog svårt att ändra på kort och medellång sikt. Man tycker det är för bökigt att behöva hyra en bil för den där fjällenresan. Tankning hemma är ett plus men inte självklart då det för många kommer kräva en liten investering, speciellt om man behöver 2st elbilar.

På det så har vi problemet med lastvikt på många elbilar. Tesla M3 har t.ex. en max lastvikt på 325kg. 4st personer á la 75 kg i bilen ger alltså 25kg packning kvar. Det blir inte mycket fjällenpackning, åka och fira jul hos släktenpackning eller tältsemesterpackning det... Jämför med en Volvo V60 som lastar 550kg.

Sedan tror jag verkligen inte förbränningsmotorutvecklingen har stagnerat. Vi kommer troligtvis ha förbränningsmotorer i minst ett par decennier till i t.ex. entreprenadmaskiner, skogsmaskiner, militära fordon m.m. Dessa kommer definitivt behöva utvecklas. Vad tror du annars man sysslar med på t.ex. https://www.chalmers.se/en/centres/cerc/Pages/default.aspx på chalmers?
 
tttomten tttomten skrev:
Det är ju samma sak fast sett från en annan vinkel.

Varför tror du alla stora företag gjort sig av med sina fjällenstugor mm?



Spoiler:
Jo för att dessa inte kunde lånas ut utan att den anställde fick skattetillägg.


rättelse, skönstaxering ändrat till skattetillägg.
Ja detta har blivit stenhårt. Jag hade nyligen en liten utbildning kombinerat med teambuildningaktviitet för konstruktörerna i min grupp på jobbet. Vinnarna i teambuildningen fick varsin kaffemugg till ett värde av 35kr.

Döm till min förvåning när vi var tvungna att förmånsbeskatta de som fick muggarna... Nästa gång köper jag de privat och ger bort.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Det spelar ingen roll för de flesta att 95% av deras resor klaras med kortare räckvidd. Man väljer att fokusera på de resor som inte klaras smidigt. Vi skulle t.ex. från Linköping till Göteborg i december. Med elbilen skulle detta innebära 3st laddstopp och lägga till ungefär 1h-1,5h på restiden. Jag föreslog att vi skulle köra ändå för att vi testa lite hur det föll ut i verkligheten. Sambon vägrade så det blev dieselbil istället.

Det är nog så gemene man kommer se på det och det blir nog svårt att ändra på kort och medellång sikt. Man tycker det är för bökigt att behöva hyra en bil för den där fjällenresan. Tankning hemma är ett plus men inte självklart då det för många kommer kräva en liten investering, speciellt om man behöver 2st elbilar.

På det så har vi problemet med lastvikt på många elbilar. Tesla M3 har t.ex. en max lastvikt på 325kg. 4st personer á la 75 kg i bilen ger alltså 25kg packning kvar. Det blir inte mycket fjällenpackning, åka och fira jul hos släktenpackning eller tältsemesterpackning det... Jämför med en Volvo V60 som lastar 550kg.

Sedan tror jag verkligen inte förbränningsmotorutvecklingen har stagnerat. Vi kommer troligtvis ha förbränningsmotorer i minst ett par decennier till i t.ex. entreprenadmaskiner, skogsmaskiner, militära fordon m.m. Dessa kommer definitivt behöva utvecklas. Vad tror du annars man sysslar med på t.ex. [länk] på chalmers?
Absolut så är trögheten i populationen stor och precis som du är inne på så är vi absolut inte de "homo economicus" som man ofta utgår ifrån, en del är men de flesta kan bara "tänka snabbt" (https://www.bokus.com/bok/9789186815837/tanka-snabbt-och-langsamt/).

Att utvecklingskurvan just nu är brantare för elbilar än ICE behöver vi knappast debattera, den ena är i sin vagga den andra med ett ben i graven.

Jag ha bekanta som är kallt ekonomiska i sin läggning och trots att de har egna fina bilar så hyr de när de ska köra längre, det är helt enkelt inte ekonomiskt försvarbart att ta egen bil när hyra är så billigt, det kan också vara ett svar på räckviddsfrågan, för de som kan räkna.

Sen finns det såklart alltid undantag, en del i den här tråden som påstår sig bo så att de har en timmes avancerad terrängkörning innan de ser en grusväg, lever off-grid, alltid måste ha med sig stora mänger prylar osv, men man får nog inse att de utgör undantagen, de flesta är rätt ..vanliga.

Det är bra att förändring sprids lite över tid men svaren finns mitt framför näsan och om man gör ett ICE-val idag så ska man inte komma och gnälla imorgon för att bränslepriserna fortsätter sin förväntade utveckling och blir allt dyrare.
 
D djac skrev:
Absolut så är trögheten i populationen stor och precis som du är inne på så är vi absolut inte de "homo economicus" som man ofta utgår ifrån, en del är men de flesta kan bara "tänka snabbt" ([länk]).

Att utvecklingskurvan just nu är brantare för elbilar än ICE behöver vi knappast debattera, den ena är i sin vagga den andra med ett ben i graven.

Jag ha bekanta som är kallt ekonomiska i sin läggning och trots att de har egna fina bilar så hyr de när de ska köra längre, det är helt enkelt inte ekonomiskt försvarbart att ta egen bil när hyra är så billigt, det kan också vara ett svar på räckviddsfrågan, för de som kan räkna.

Sen finns det såklart alltid undantag, en del i den här tråden som påstår sig bo så att de har en timmes avancerad terrängkörning innan de ser en grusväg, lever off-grid, alltid måste ha med sig stora mänger prylar osv, men man får nog inse att de utgör undantagen, de flesta är rätt ..vanliga.

Det är bra att förändring sprids lite över tid men svaren finns mitt framför näsan och om man gör ett ICE-val idag så ska man inte komma och gnälla imorgon för att bränslepriserna fortsätter sin förväntade utveckling och blir allt dyrare.
Jag håller med.

Funderar för övrigt på att sälja våran dieselbil som vi köpte i våras och leasa en elbil. Strikt kortsiktigt ekonomiskt går det på ett ut eftersom vi idag har lite lån dieselbilen, men jag misstänker att bränslepriserna kommer fortsätta gå upp.

Sambon är dock inte riktigt med än då hon som vi kommit fram till alltid fokuserar på de där resorna där man kommer få uppsöka en snabbladdare. Dock har hon gått med på att vi ska provköra ett par stycken så vi får väl se.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Jag håller med.

Funderar för övrigt på att sälja våran dieselbil som vi köpte i våras och leasa en elbil. Strikt kortsiktigt ekonomiskt går det på ett ut eftersom vi idag har lite lån dieselbilen, men jag misstänker att bränslepriserna kommer fortsätta gå upp.

Sambon är dock inte riktigt med än då hon som vi kommit fram till alltid fokuserar på de där resorna där man kommer få uppsöka en snabbladdare. Dock har hon gått med på att vi ska provköra ett par stycken så vi får väl se.
OM ni har en relativt ny/dyr bil så berätta då för sambon att andrahandsmarknaden förmodligen kommer rasa snabbt då fler och fler elbilar tilll lägre priser än tex Tesla släpps och påverka priset negativt och skapa em stor förlust för er. Tvärtom mot en leasing med billigt drift(el).
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
OM ni har en relativt ny/dyr bil så berätta då för sambon att andrahandsmarknaden förmodligen kommer rasa snabbt då fler och fler elbilar tilll lägre priser än tex Tesla släpps och påverka priset negativt och skapa em stor förlust för er. Tvärtom mot en leasing med billigt drift(el).
Vi har en fullutrustad Mazda 6 2015 med 3 års garanti kvar. Än så länge har andrahandsvärdet har stått sig riktigt bra. I princip skulle vi nog få igen pengarna om vi sålde den nu ( minus för lite nya däck och en service vi gjort) men det kan ju ändra sig.
 
S Styrman_jansson skrev:
Vi har en fullutrustad Mazda 6 2015 med 3 års garanti kvar. Än så länge har andrahandsvärdet har stått sig riktigt bra. I princip skulle vi nog få igen pengarna om vi sålde den nu ( minus för lite nya däck och en service vi gjort) men det kan ju ändra sig.
SÄÄÄLJ! Inte ofta man går jämt upp på en bil efter några år!
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
SÄÄÄLJ! Inte ofta man går jämt upp på en bil efter några år!
Ska bara få med mig sambon ;)
 
För att spinna vidare lite på hur olika vi uppskattar motorljud så kan jag ibland sitta och mysa till ett youtubeklipp där man får höra t.ex. gamla stridsvagnsmotorer. Här är ett helt ljuvligt där man får höra en 23l Maybach V12:a få arbeta lite i en 60tons Königstiger från WWII;

Vi får tacka Tyskarna för att de inte gick över till diesel utan körde på med riktigt soppa i sina vagnar ;)
Fy attans vad bränsle det måste gått åt!

Sambon brukar bara gå förbi och skaka på huvudet när jag sitter med dunderlurarna kopplade till datorn och en virre på fredagskvällarna ;)
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ren transport är vad bilar på allmänna vägar handlar om.
Nja. Ska jag köra 60-100 mil på en dag ser jag gärna de lite trevligare än en sådan elbil som de 2. Där jag kan köra hela sträckan på ett bräde med 2-3 pisspauser.
 
P pmd skrev:
Accepterar de den inte då? De gnäller ju bara lite patetiskt.
Nej många vill ha bort den helt. Tyvärr, det är ändå en folkfest som drar in en hel del kulor till alla i stan.
Kommunen själva påstår att power meet var ansvariga för cruisingen. Men så har det ju aldrig varit så power meet är helt över och valt att inte arrangera mer här, de väljer annan ort i framtiden. De var de kulorna =)

P pmd skrev:
Jag tycker att pyroteknik ska vara licensbelagt, precis som sprängmedel. Att använda pyroteknik bör dessutom vara tillståndspliktigt vid varje tillfälle.

Jag är ett stort fan av fyrverkerier och har sysslat en hel del med det.
Håller med dig. Jag hade hellre sett att byaförening eller vad nu som vill håller i nyårsshowen. De som vill titta kan då går ner och titta. På det viset blir det ju ordning och reda på fyrverkerierna =)
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
En fundering. Det är ju rätt "tråkiga" elbilar du testat. Lite av det är ju faktiskt problemet med dem att de flesta är så förbenat rationella att det inte väcker några känslor. Men det finns några, Minin t.ex. testa den om du får chansen. Eller Polestar.
Det blir väl så när ekonomin styr. Det finns inga bilar i den prisklassen som blir roligare. Jag har råd med en ny tesla, men jag vill inte ge de pengarna alls för en bil, vare sig det är en elbil eller bensin =)
 
R Rkarlsson skrev:
Det blir väl så när ekonomin styr. Det finns inga bilar i den prisklassen som blir roligare. Jag har råd med en ny tesla, men jag vill inte ge de pengarna alls för en bil, vare sig det är en elbil eller bensin =)
Kolla även MG om du inte gjort det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.