Har de handlat med ditt kort bör de saknade kvittona tämligen enkelt gå att få fram.
 
DenDarGabben
 
  • Meme med Captain America som sitter och texten "SO THE COMMENTS SECTION ISN'T GOING THE WAY YOU PLANNED.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Festlund
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
4. Hota inte med polisanmälan. Det är ofta ett brott att hota med polisanmälan för att förmå någon till handling. Hota under inga omständigheter med polisanmälan. Det är jättedumt. Juristen hotar med polisanmälan på lagligt sätt. Det är halva anledningen att du skaffar ett juridiskt ombud nu.
Det är aldrig brottsligt att ”hota med polisanmälan”. Det är aldrig ens ett hot och kan därmed inte vara brottsligt. Däremot kan det vara otaktiskt i det här läget, när TS kanske främst behöver samla bevis. Men jag håller med om att TS behöver ett juridiskt ombud.
 
B Byggtips skrev:
Som egenföretagare så måste jag säga att detta var det dummaste jag hört. Hjälper inte dig förvisso.
Rotavdrag som hantverkarn ska ha??

mkt har jag hört. Men detta tar nog priset

hoppas för din skull att det löser sig
"Ska ha" måste väl förtydligas.
ROT-avdrag fungerar väl så här:
Den som betalar skatt har rätt till ett avdrag, avdraget görs på skatten som betalas och ligger där tills hantverkaren begär utbetalning och får då den delen som beställaren slipper betala entreprenören.
Dvs beställaren måste vara kvalificerad till avdraget men det är hantverkaren som "ska ha" det.
Stämmer inte det? Det blir kanske lätt lite begreppsförvirring i onödan.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Ojoj, mitt råd är att bara släppa allt detta. För 10tkr så är det inget att lägga sin tid på. När någon lämnat ut kort till entreprenör som de sedan har köpt massa saker på så får man ta det som en lärpeng. Se till att man själv inte gjort något olagligt och stäng jobbet så snabbt som möjligt samt se till att få ett skriftligt avslut från entreprenören också.
 
C
T tornor skrev:
Dvs beställaren måste vara kvalificerad till avdraget men det är hantverkaren som "ska ha" det.
Stämmer inte det?
Jo, men det blir konstigt att säga att hantverkaren "ska ha rotavdrag". För det första är det inget avdrag ur hantverkarens synvinkel, och för det andra är det inget hantverkaren "ska" ha.

Skall jag gissa så menar TS att hantverkaren erbjudit möjligheten att göra ROT-avdrag, men det har inte gjorts något sådant avdrag på fakturan. Eller så menar möjligen TS att hantverkaren gjort ROT-avdrag på fakturan men att det blivit något knas med Skatteverket och hantverkaren nu begär den avdragna summan från TS.

Men vi lär inte bli kloka på detta förrän TS eventuellt förtydligar sig.
 
Jag skulle inte vilja byta bokföring med den där firman.
Verktygen är inventarier, även om de avskrivs snabbt så låter det ganska underligt att en seriös hantverkare inte har de verktyg de behöver för uppdraget. För at få momsen rätt på dessa så skall de beställa och bekosta dessa själva. Däremot kan ni enas om att du betalar en summa för användandet av dem. Jag tolkar förfarandet som beskrivs att de köpt verktyg åt dig och använt dem under tiden.
Beträffande ROT och RUT så är det som jag uppfattar det ett stöd från SKV för framför allt arbetstiden.
Detta hanteras så att utföraren fakturerar kunden summan med ROT/RUT avdraget. Utföraren ansöker när kund betalat fakturan om ersättning från SKV med motsvarande belopp. Reservation brukar finnas på kundfakturan i det fall skv nekar utbetalning så står kunden risken och får betala mellanskillnaden.
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
Jag har arbetat åt företag som har haft betydligt märkligare fakturering än det där.
Med rätt person på kontoret går det alltid att åstadkomma en bokföring som ser korrekt ut.
 
  • Haha
L8ttas
  • Laddar…
DenDarGabben DenDarGabben skrev:
Hej,

Har haft ett renoverings firma hos mig som fixat lite här och där.

1. Det har köpts el verktyg på min bekostnad för flera tusen.
2. Det saknas kvitton för flera tusen.

Fråga 1. Verktyg som köpts med mina pengar(finns inget på kontraktet angående detta), är dessa mina enligt lag? När jag ställer krav på att få tillbaka dessa verktyg och inte får det, kan jag polisanmäla det som stöld? Om jag får tillbaks dem men de är i allt annat än nyskick, kan jag kräva pengarna istället för maskiner?

Fråga 2. Kvitton...Om det t.ex dragits 100.000kr från bankkonto, men de endast har kvitton för 90.000kr. Om det är helt omöjligt för dem att producera dessa kvitton för de saknade 10.000 kronorna. Vad kan jag göra? Vad har jag för rätt? Kan detta klassificeras som stöld i och med att de inte kan bevisa vad detta använts för och vägrar betala tillbaka?
Spärra kortet är nog det första du ska göra så att det inte rinner iväg mer pengar.
För övrigt så är det svårt bevisa vad som är vad, enklast vända blad och gå vidare. Har de gjort ett dåligt jobb så kan man reklamera men prata först med firman. När jag haft problem så har jag kört med öppna kort, brukar lösa sig. Lycka till.
 
Haha, vafan, av alla märkliga trådar på detta forumet så var detta nog den märkligaste på länge! Så många frågor, så lite svar....
 
  • Gilla
steve5432 och 5 till
  • Laddar…
Hemma hos mig kan ju betyda mycket.
Jag tolkar det inte direkt som att det är nåns respektive som startat en renovering utan mer som nån som bor hemma hos förälder/föräldrar som blivit totalblåsta och alldeles för sent frågat sitt barn om det brukar gå till så här.

iofs så gissar jag mig till att TS inte riktigt vill berätta alla detaljer heller om nu en jurist behöver kopplas in.
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
Skumpe
Jag förstår saken som att du redan har betalt för arbetet. Vad du kan göra är att ringa Skatteverket och säga att någon försöker begära ROT-avdrag för dig som du inte har godkänt, alltså att de ägnar sig åt bedrägeri.

Detta kommer att blockera utbetalning av ROT från skatteverket och det är nog det enda sättet att göra någon slags meningsfull skada på hantverkarna i det här fallet.
 
TheImprovisor UlrikaSpg skrev:
Har de handlat med ditt kort bör de saknade kvittona tämligen enkelt gå att få fram.
Är det så enkelt verkligen? Om jag går till en "normal handlare/normal butik" och säger tidpunkt och kortnummer/korttyp, kan/vill de då normalt gräva fram ett kvitto till mig? Nu pratar jag inte om att man är med i eventuella kundklubbar eller liknade.
 
Skumpe
Alfredo Alfredo skrev:
Är det så enkelt verkligen? Om jag går till en "normal handlare/normal butik" och säger tidpunkt och kortnummer/korttyp, kan/vill de då normalt gräva fram ett kvitto till mig? Nu pratar jag inte om att man är med i eventuella kundklubbar eller liknade.
Ja, så är det i regel.
 
Det kan den seriösa butiken absolut göra.
Som vimsig amatörbyggare ville jag lämna tillbaka lite penslar och "trodde" jag köpt dom i butiken i Vagnhärad, den trevliga expediten kollade ett par månader tillbaka på mitt kortnummer och hittade inte köpet. Efter lite förläget fniss från mig och hennes servicekänsla garvade vi åt hela historierna.

Att sen min fru är helt oförstående till att jag inte kommer ihåg var jag handlar är en annan sak. Nu har vi i alla fall lite penslar över till kommande projekt.
Tack för underhållande läsning i ett tråkigt ämne.

//C
 
  • Gilla
Kunnasebilderna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.