Stefan N Stefan N skrev:
Borkastade pengar att köpa detta skräpet, kommer ju aldrig va nöjda när det används
Vi som är nöjda med lidl:s Parkside lågprisverktyg då?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Borkastade pengar att köpa detta skräpet, kommer ju aldrig va nöjda när det används. :thumbdown:
Det får vi se...jag gillar inte att köpa samma sak flera gånger och alla andra maskiner jag har är Bosch professional.

Behöver klyva en del foder och lister och var våg väg att köpa de skenor jag saknade till cirkelsågen. De hade kostat samma som den här sågen jag sprang på.

Men, vi får se hur den klarar sig när arbetet börjar...
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Det får vi se...jag gillar inte att köpa samma sak flera gånger och alla andra maskiner jag har är Bosch professional.

Behöver klyva en del foder och lister och var våg väg att köpa de skenor jag saknade till cirkelsågen. De hade kostat samma som den här sågen jag sprang på.

Men, vi får se hur den klarar sig när arbetet börjar...
Jag har en Bosch sticksåg som aldrig har kunnat såga ett rakt snitt. Tråkigt nog reklamera jag den aldrig när möjligheten fanns! Så bara för att det är ett kvalitets märke behöver det inte vara bra. De parkside verktyg jag har är jag väldigt nöjda med.
 
  • Gilla
salahunreal och 2 till
  • Laddar…
N nissenhj skrev:
Jag har en Bosch sticksåg som aldrig har kunnat såga ett rakt snitt. Tråkigt nog reklamera jag den aldrig när möjligheten fanns! Så bara för att det är ett kvalitets märke behöver det inte vara bra. De parkside verktyg jag har är jag väldigt nöjda med.
Ahh, jodå jag har också en grön bosch sticksåg som är helt omöjlig att såga med. Den drar vänster även om jag har anhåll och håller mot. Totalt värdelös..
 
  • Älska
nissenhj
  • Laddar…
Ingen av den handfull sticksågar jag har ägt/använt har sågat rakt. Att dom drar åt ena eller andra hållet kan jag leva med, men problemet brukar vara att sågbladet böjer sig så snittet 'lutar'.
Sist lånade jag en dyr Hitachi för att såga ut profiler på takfotstassarna ur 45 mm tjocka brädor. Trots att jag tog det lugnt och virket var kvistfritt kunde det skilja upp till 5 mm i sidled på snittet på ovan- respektive undersidan av brädan.
 
  • Gilla
Braf och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ingen av den handfull sticksågar jag har ägt/använt har sågat rakt. Att dom drar åt ena eller andra hållet kan jag leva med, men problemet brukar vara att sågbladet böjer sig så snittet 'lutar'.
Sist lånade jag en dyr Hitachi för att såga ut profiler på takfotstassarna ur 45 mm tjocka brädor. Trots att jag tog det lugnt och virket var kvistfritt kunde det skilja upp till 5 mm i sidled på snittet på ovan- respektive undersidan av brädan.
Sticksågar är djävulens påfund.
 
  • Gilla
Allvetaren och 4 till
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Sticksågar är djävulens påfund.
Japp vettetusan vad man har dom till egentligen. Sågar fult och snett hur man än gör.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jag har en nätdriven blå Bosch ca 15-20 år gammal som gör nära nog perfekta räta snitt även i plank (för övrigt den trevligaste sticksågen jag använt och någonsin kommer att använda?) samt en panikinköpt batteri-Ryobi som är helt hopplös när det blir lite tjockare material, har även haft en grön Bosch för länge sedan som var lika hopplös som Ryobin.
Sneglar dock på Lidls elverktyg varje gång jag handlar där men har inte fallit för frestelsen än att köpa något bara för att det är billigt och som jag egentligen inte alls behöver.
 
Hennke85 Hennke85 skrev:
Sticksågar är djävulens påfund.
Man får ha rimliga förväntningar. Tror en att sticksågen ersätter en stor bandsåg är det klart det leder till besvikelse. Jag tycker sticksågen är ett smidigt grovverktyg för tunnare material (tex i kombo med fräs) eller specialuppgifter som förkroppning av lister.
 
nanowire nanowire skrev:
Man får ha rimliga förväntningar. Tror en att sticksågen ersätter en stor bandsåg är det klart det leder till besvikelse. Jag tycker sticksågen är ett smidigt grovverktyg för tunnare material (tex i kombo med fräs) eller specialuppgifter som förkroppning av lister.
Jo så är det ju. Frustrationen uppstår ju när man försöker använda verktyg till det de inte är till för.
 
MultiMan
M Mach77777 skrev:
Japp vettetusan vad man har dom till egentligen. Sågar fult och snett hur man än gör.
När jag var ung (6-15 år ungefär) så byggde jag egna högtalare på löpande band, då var sticksågen (orange Black & Decker tror jag) oumbärlig. Bl a Voight-horn och annat kul.

När jag satte in fönster i huset använde jag en grönblå Black & Decker (englandstillverkad, köpt på OK :rofl: ) för att såga till droppbrädor mm. Gick att såga rakt vid 90 grader men som någon annan skrev blir det lätt problem vid vinklat blad.
 
Hennke85 Hennke85 skrev:
Sticksågar är djävulens påfund.
Har du lagt klickgolv någon gång?
 
Nog tjatat om sticksågar nu.
 
A Andy78 skrev:
Har du lagt klickgolv någon gång?
Jo det har väl blivit några tusen kvadratmeter med åren. Föredrar kapsågen vid golvläggning.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Jo det har väl blivit några tusen kvadratmeter med åren. Föredrar kapsågen vid golvläggning.
Vad använder du när du ska göra andra snitt än raka rätvinkliga? Rundsåg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.