Alfredo Alfredo skrev:
Förespråkar du spöstraff eller är det tjära och fjäder som gäller i detta fall? :p:rofl:
Nej det är att tvingar gå omkring en hel arbetsdag med skon fylld med APK.
 
  • Haha
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Indraget fika hos Ahlsell och Elektroskandia i minst en vecka :mad:
 
  • Wow
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Indraget fika hos Ahlsell och Elektroskandia i minst en vecka :mad:
Cruel and Unusual...
 
Tycker det räcker med skammen att bli uthängd här på forumet ;)
Kabeln är rakt klamrad så ett otränat öga lägger inte märke till det.
Tom jag hade inte anmärkt så mycket på det :)
 
  • Wow
Mikael_L
  • Laddar…
Skulle jag vara petig så skulle jag kunna säga att den lodräta delen av kabeln inte går helt rakt innan klammern men det gör jag inte
;)
 
  • Älska
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Väcker denna tråden då jag ska spika lite EKRK. Jag köpte en ask Letti 8, var det rätt sort för en 3 ledare?
 
Mikael_L
8 blir bra, möjligen 7.
10 är på tok för stora för EKRK/QLO 3g1,5.

8 är en lite bättre universalstorlek om man inte vill köpa alla jä*** förpackningar som finns av de där rätt dyra klamrerna.
Men de senaste versionerna av "kulo" har börjat komma ner i diameter att 7mm klammer inte skäms.
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Tack för all riktigt bra info ovan!

Jag ska göra en likadan installation men jag har betongvägg, att spika in en klammer i väggen blir därför svårt. Jag har också tunna lister (5mm) och är rädd att de spricker om jag skulle sätta en spik i listen.

Hur hade ni gjort? Vilken klammer hade ni använt?

Utseendemässigt håller jag med om att letti klammer är snyggast. Jag tycker även att TKK känns som en toppenalternativ.
 
Redigerat:
Fillefire Fillefire skrev:
Tack för all riktigt bra info ovan!

Jag ska göra en likadan installation men jag har betongvägg, att spika in en klammer i väggen blir därför svårt. Jag har också tunna lister (5mm) och är rädd att de spricker om jag skulle sätta en spik i listen.

Hur hade ni gjort? Vilken klammer hade ni använt?

Utseendemässigt håller jag med om att letti klammer är snyggast. Jag tycker även att TKK känns som en toppenalternativ.
Biltema säljer numera Lettikopior til hyfsat pris:

https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/monteringsdetaljer/kabelklammer-for-tra-2000022593

Kanske kan vara något?
 
A Anders_Nilsson skrev:
Biltema säljer numera Lettikopior til hyfsat pris:

[länk]

Kanske kan vara något?
Tack! Jag är rädd att de ökar risken att spräcka listen, jmf med spiken i TKK, givet att de är bredare än spiken. Någon som provat?
 
Fillefire Fillefire skrev:
Tack för all riktigt bra info ovan!

Jag ska göra en likadan installation men jag har betongvägg, att spika in en klammer i väggen blir därför svårt. Jag har också tunna lister (5mm) och är rädd att de spricker om jag skulle sätta en spik i listen.

Hur hade ni gjort? Vilken klammer hade ni använt?

Utseendemässigt håller jag med om att letti klammer är snyggast. Jag tycker även att TKK känns som en toppenalternativ.
Letti är ju förstahandsvalet OCH om listen är för klen kan man använda Lettiplugg och borra i betongen.
 
E elmont skrev:
Letti är ju förstahandsvalet OCH om listen är för klen kan man använda Lettiplugg och borra i betongen.
Så blir det! Stort tack! Visste inte att det fanns plugg till letti. Var inne på TKK med plugg men detta blir ju kanon
 
Mikael_L
Plugg och lettiklammer i betong går, men det är ganska svårt att lyckas borra varje hål helt rätt, så man försöker ju slippa .. ;)

Jag gjorde en gång en liten "borrmall". Tog en liten bit hårt trä, tror det var björk.
Sågade till den lite i lite lagom små mått, och borrade ett 5,5 mm hål (eller det var kanske 6mm) i rätt vinkel för letti-klammer.

Svårt att förklara (jag har kanske en bild någonstans, men inget jag hittar nu). Men tanken är alltså att sätta träbiten mot listen som det ska klamras mot, sen borra genom hålet, så att både vinkel på borran och avståndet från listen blir rätt direkt.

Den grejen funkade lite halvhyfsat, inte helt klockrent, så därför vet jag idag inte ens var jag har den där mallen, men den kom till användning en gång då jag hade behov av några meter Letti-klamring på en betongvägg.
 
  • Gilla
Fillefire
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Plugg och lettiklammer i betong går, men det är ganska svårt att lyckas borra varje hål helt rätt, så man försöker ju slippa .. ;)

Jag gjorde en gång en liten "borrmall". Tog en liten bit hårt trä, tror det var björk.
Sågade till den lite i lite lagom små mått, och borrade ett 5,5 mm hål (eller det var kanske 6mm) i rätt vinkel för letti-klammer.

Svårt att förklara (jag har kanske en bild någonstans, men inget jag hittar nu). Men tanken är alltså att sätta träbiten mot listen som det ska klamras mot, sen borra genom hålet, så att både vinkel på borran och avståndet från listen blir rätt direkt.

Den grejen funkade lite halvhyfsat, inte helt klockrent, så därför vet jag idag inte ens var jag har den där mallen, men den kom till användning en gång då jag hade behov av några meter Letti-klamring på en betongvägg.
Jag läser: om jag inte använt Letti innan så kanske det är onödigt att testa i betong första gången...

Ska det borras i en särskild vinkel alltså?

Alternativ 2: Sätta TKK precis som ovan (snyggt!) fast borra snett ned in i väggen och sätta spikplugg för att sedan sätta TKK i. Vad tros om det?

Vilka andra alternativ har jag tror ni?

p.s jag ska inte koppla in elen själv om någon i tråden börjar bli orolig. Det kommer en elektriker och ska göra lite andra grejer så han får koppla elen men jag vill förbereda så mycket som möjligt.
 
Ta då ett litet snack med elektrikern, han har troligen både dom verktyg och matr. som behövs. Samt vana att göra det du aldrig har gjort och kan troligen göra jobbet snyggare än en "ovan". Och rent tidsmässigt tar det inte så många minuter för en som är van.
Ps
Det är aldrig kul och komma till någon som har börjat på ett jobb och det ser lite taffligt ut. När man sedan lämnar och en del ser lite sämre ut kan man vara säker på att man senare blir beskylld för dom "tabbar" GDSaren utfört.
 
  • Gilla
Fillefire och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.