Hej,
Har en fundering på att bygga en visuell räknare som visar om barnen har städat sina rum. Tanken är att de ska städa sina rum 2 fasta dagar per vecka. De ska sedan få varsin fin Fibaro-knapp att trycka på när rummet är städat. Den visuella räknaren ska räkna -1 för varje fast dag och +1 för varje knapptryckning.

Kan även användas för att hålla koll på att jag tvättar bilen en gång var 14:e dag, springer en gång i veckan etc.

Detta är gjort:
1. Säkerställt att DrVentz är aktiv i min senaste "stable"
2. Under "Hardware" skapat en "Dummy"
Skärmdump av mjukvaruinterface som visar en skapad virtuell sensor med namnet 'Sdagar'.

3. Skapat "Virtuell sensor" av punkt 2 som "Counter" (det finns även incremental och managed)
Skärmdump av gränssnitt för att skapa virtuell sensor med alternativet 'Counter' markerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4. Ändrat den virtuella sensorn i punkt 3 till "Counter"
En skärmvisning av en virtuell RFXMeter-räknare med nollställd antalsvisning.

5. Skapat en variabel i heltal som jag inte vet om jag kommer att använda än:
Skärmbild av en användardefinierad variabel med namnet 'Städar', typ 'Integer', med nuvarande värde '1'.

Är jag rätt på det?

Ser fram emot era tips för att sedan föröka med DzVents.

Tack,
J
 
Redigerat:
  • Gilla
Affeunbk
  • Laddar…
Hej igen,

Gav mig på att försöka skriva lite kod med DzVents. Fungerade ju galant för första delen, dvs att en switch räknar upp en virtuell device.

Skärmdump av kodexempel för DzVents-script i en textredigerare, markerar en knapp för att räkna upp städtillfällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

-- Städräknare knapp
return {
active = true,
on = {
devices = {
'Sknapp'
}
},
execute = function(domoticz, Sknapp)
domoticz.log('Städning utförd')

if (Sknapp.switchOn) then
local Antalstad = domoticz.devices('Antalstäd')
Antalstad.updateCounter(Antalstad.counter + 1)
end
end
}


Nu gäller det att få till en sänkning av värdet med -1 vid fasta dagar i veckan för 'Antalstäd'.

Frågan är om det krävs en timer eller om DzVents körs kontinuerligt i bakgrunden? Om jag inte får till det med koden så får jag helt enkelt sätta en virtuell switch med timer och värdet -1.

/J
 
  • Gilla
Affeunbk
  • Laddar…
Hej igen,
Känns som jag spammar tråden, men förhoppningsvis har någon annan glädje av detta dagsverke...

Allt rullar nu. Fick köra två skript då jag inte fick till att ha två olika händelser i "Execute". Får kolla vidare på Trigger inom execute senare.

Timerkoden blev:
Skärmdump av kodsnutt för timer med kommentarer, använd i en diskussion om automatisering och felsökning i ett smart hem-system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att min räknare varit och vänt på minus så visualiseras värdena lite märkligt. Någon som vet vad de olika värdena (1 och 10) står för. De var i synk innan jag nådde negativa värden?
Skärmdump av användargränssnitt med ett värde på 10 och detaljer om en RFXMeter.

Undrar,
J
 
  • Gilla
Affeunbk
  • Laddar…
Idag har något hänt med min Domoticz efter ett strömavbrott så verkar den ha slutat att logga förbrukning mm, verkar inte spara inställningar, böir borta om jag startar om. Har haft automatisk backup på men hittar inget i /domoticz mappen. Vart ska jag börja leta fel nu? Alla enheter verkar vara kvar men inte timers mm
 
Någon som kör Domoticz Stabile V 4.10717?
Fungerar den klanderfritt?
Kör själv V 4.9700 och vill inte få problem p.g.a. bytet.
 
Yes, gick själv från 9700 till 10717 för några veckor sedan. Jag kör inte så avancerad anläggning, lite larmpunkter och ett 25-tal belysningar över Z-Wave, notifieringar via mail och Telegram etc. Men det lilla, det fungerar stabilt för mig på 10717 på en Pi med Razberry.
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
För några år sedan hittade jag hur man stänger av det ständig blinkande på en Aeoteck Z-Wave Stick Gen 5. Nu hittar jag inte igen uppgiften och huvudet är tomt. Någon som har ett tips?
 
Hej,
Jag har kört en Raspberry Pi med Razberry-modul. Nu verkar det inte gå att få kontakt med Razberryn. Jag får in Domoticz och allt verkar funka. Ska jag köpa en ny Razberry eller finns det nåt bättre alternativ?
 
Z Zedo skrev:
Hej,
Jag har kört en Raspberry Pi med Razberry-modul. Nu verkar det inte gå att få kontakt med Razberryn. Jag får in Domoticz och allt verkar funka. Ska jag köpa en ny Razberry eller finns det nåt bättre alternativ?
Jag tycker detta är en klart bättre lösning:
https://www.inet.se/produkt/8309302/aeotec-z-stick-gen5
Denna sticka lossar man bara från usb-porten och går runt med och inkluderar enheter när det behövs. Spelar väl inte så stor roll under ett uppbyggnadsskede men måste man byta Z-Wave enhet i en färdig installation är det en enorm fördel.
 
HenFre HenFre skrev:
För några år sedan hittade jag hur man stänger av det ständig blinkande på en Aeoteck Z-Wave Stick Gen 5. Nu hittar jag inte igen uppgiften och huvudet är tomt. Någon som har ett tips?
I Domoticz kan du gå in under "Hardware", klicka på "Setup" på raden där din Z-Stick finns och sedan klicka på raden med din Controller/Z-Stick. Sedan scrollar du ner och ändrar parameter 8 (Enable Controller Blinking) till "Disabled".
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
bygga_bo bygga_bo skrev:
I Domoticz kan du gå in under "Hardware", klicka på "Setup" på raden där din Z-Stick finns och sedan klicka på raden med din Controller/Z-Stick. Sedan scrollar du ner och ändrar parameter 8 (Enable Controller Blinking) till "Disabled".
Tack!
 
Jag har skapat en helt ny installation av Domoticz på en RPI3 och fått ett probelm.
När jag startar Domoticz så kommer jag inte i kontakt med programmet vare sig via http: eller https:. Men går jag då in vis PuTTY och SSH och gör en reboot så funkar allt som det ska efter det.

Tacksam för tips på var problemet kan ligga!
 
gol gol skrev:
Hej Henry,
Berätta gärna mer hur du fått till integrationen med Safeland. Hittar inget öppet API.
//Göran
Du måste ha ett "Connect" abonnemang hos Safeland. Då får du en identifieringskod. Den skriver du in istället för strängen "AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA" i medsänd kod så går larmet i Safeland. Vad och vilka som larmas är en inställning som du kommer åt när du har abonnemang. Abonnemanget kostar 390:-- Kr/år

Användargränssnitt för Safeland med karta och alternativ för "Connect Homes" och "Connect Shops".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmdump av Safeland-konto visande kartposition för larm, HTTP Webhook URL och antal larmmottagare.
Skärmdump av kod i textredigerare relaterad till Safeland larmsystem med API-uppsättning och e-postinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


API-texten, i mitt fall, är till "tryggve" eftersom det hette så när jag startade men idag ska det vara Safeland. Det ser du i mitt abonnemang. Vill bara inte ändra något som fungerar. Tar lite tid att testa igen.
 
Redigerat:
  • Gilla
gol
  • Laddar…
FaffeF
HenFre HenFre skrev:

Du måste ha ett "Connect" abonnemang hos Safeland. Då får du en identifieringskod. Den skriver du in istället för strängen "AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA" i medsänd kod så går larmet i Safeland. Vad och vilka som larmas är en inställning som du kommer åt när du har abonnemang. Abonnemanget kostar 390:-- Kr/år

...

API-texten, i mitt fall, är till "tryggve" eftersom det hette så när jag startade men idag ska det vara Safeland. Det ser du i mitt abonnemang. Vill bara inte ändra något som fungerar. Tar lite tid att testa igen.
Om man vill ha mer informativ status kan man lägga till en body i requesten:

{
"command":100
}

Du måste då använda Content-Type: application/json i din request. Följande kommandon finns att välja på:

100: General alarm
101: Breakin
102: Sabotage
103: Assault
104: Fire
105: Flood


200: General alarm cancel
201: Breakin cancel
202: Sabotage cancel
203: Assault cancel
204: Fire cancel
205: Flood cancel
 
  • Gilla
gol
  • Laddar…
FaffeF FaffeF skrev:
Om man vill ha mer informativ status kan man lägga till en body i requesten:

{
"command":100
}

Du måste då använda Content-Type: application/json i din request. Följande kommandon finns att välja på:

100: General alarm
101: Breakin
102: Sabotage
103: Assault
104: Fire
105: Flood


200: General alarm cancel
201: Breakin cancel
202: Sabotage cancel
203: Assault cancel
204: Fire cancel
205: Flood cancel
Vad bra. De är urusla på att meddela vad som händer. När jag gick in var detta ett starkt önskemål som de höll på och tittade på.
Var hittar man dokumentation om detta?
//Henry
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.