Skulle hjälp min bror att brädfodra om sin framsida på huset, men när vi väl började riva så fick vi se det här:(

Går inte det här på försäkring, dolda fel eller likande, är ju ganska så stor kosta?
Med vänlig hälsning,
 
  • Skadad vägg på hus med rötskador och isolering som rivits ut visar ett potentiellt dolt fel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Försäkring brukar i normalfallet ej täcka vatten som kommer utifrån. Dolda fel kan nog isåfall va utvägen, i detta fallet kan det mycket väl fungera att anmäla.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Försäkring brukar i normalfallet ej täcka vatten som kommer utifrån. Dolda fel kan nog isåfall va utvägen, i detta fallet kan det mycket väl fungera att anmäla.
Dolda fel.... om dom gammal ägarna inte går att få tag på, alt inte har råd med att sånt stort bygge, på ett hus dom inte äger?
Vad händer då?
Bror har försökt få tag på dom tidigare men utan lycka
 
Vi vet ju för lite för att ge råd.
Hur länge sen köptes huset?
Besiktning vid överlåtelse?
Hur gammalt är huset?
 
Med ett så gammalt hus är det inte helt oväntat. Då klassas det inte som dolt fel.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Vi vet ju för lite för att ge råd.
Hur länge sen köptes huset?
Besiktning vid överlåtelse?
Hur gammalt är huset?
4år sen köpte han det
Japp anticimex gjorde En överlåtelsebesiktning protokoll finns.
Oj lite oklart men 1904 står de i pappren
 
Och i besiktningen står säkert något i stil med "rötskada på fasad, grundligare undersökning krävs"?
 
B berne88 skrev:
Går inte det här på försäkring, dolda fel eller likande, är ju ganska så stor kosta?
Nej.
Det är bara att vässa hammaren.
 
Är stommen från 1904 och det sitter fönster från 70-80 talet så kan man nästan utgå ifrån att det nånstans alltid ser ut så här.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Och i besiktningen står säkert något i stil med "rötskada på fasad, grundligare undersökning krävs"?
Nepp, står inte något alls i protokoll om det. Där av fråga
 
M
Lägg ingen tid och energi på att försöka hitta någon annan som ska ansvara för detta. Se det som en del av charmen med att köpa ett asgammalt hus. Det hör till och borde funnits med i kalkylen redan vid husköpet. Antingen köper man nytt och räknar på att huset ska vara i nyskick, eller så köper man gammalt och räknar på att det kommer visa sig att delar av huset överlevt sin egentliga livslängd och kommer behöva bytas.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
M mnzeii skrev:
Lägg ingen tid och energi på att försöka hitta någon annan som ska ansvara för detta. Se det som en del av charmen med att köpa ett asgammalt hus. Det hör till och borde funnits med i kalkylen redan vid husköpet. Antingen köper man nytt och räknar på att huset ska vara i nyskick, eller så köper man gammalt och räknar på att det kommer visa sig att delar av huset överlevt sin egentliga livslängd och kommer behöva bytas.
Ja visst är det så, man då kan man ju vända på det, varför ska man ta hit en besiktigsman som säger att allt är ok, då kan jag tycka att den har misslyckats med sitt jobb.
Man tar ju in ”expert” för att man inte ska råka ut för det här.
Annars är det ju ganska så bra att ta 10.000kr för att kolla på hus, säga att det är bra. Å sen i te ha något ansvar.

Jo det kommer väl sluta med att man får byta det å betala kalaset sj.
 
Hur ska en besiktningsman kunna se in i väggar då?
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
M
B berne88 skrev:
Ja visst är det så, man då kan man ju vända på det, varför ska man ta hit en besiktigsman som säger att allt är ok, då kan jag tycka att den har misslyckats med sitt jobb.
Man tar ju in ”expert” för att man inte ska råka ut för det här.
Annars är det ju ganska så bra att ta 10.000kr för att kolla på hus, säga att det är bra. Å sen i te ha något ansvar.

Jo det kommer väl sluta med att man får byta det å betala kalaset sj.
Skulle jag köpa ett hus från början av 1900-talet skulle syftet med min besiktning inför köp vara att bilda mig en uppfattning om husets skick och akuta renoveringsbehov för att prioritera mina insatser. Ovanpå det skulle jag budgetera för oväntade omfattande renoverinsinsatser eftersom dessa finns i princip alla gamla hus (och således knappast kan kallas oväntade). Besiktningsmän brukar vara ganska bra på att hålla sin rygg fri genom friskrivelser i protokoll, annars vore det ett kamikaze-uppdrag att besikta ett hus från 1904.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Jo visst är det svårt för besiktning att tänka in varenda mm på hela huset, men kan tycka att försäkring borde kunna hjälpa till,
Vad händer tex om jag skulle börja riva lite å... mmm ja takstolarna rasar sjunker ner pga att det inte finns någon syll som håller upp väggen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.