E etompau skrev:
Mer värme från någon energikälla, dvs elelement, värmepump, öppen spis etc .
Men som sagt, testa din pump genom att dra på allt på max och se hur den klarar av att värma ditt hus. Dra sedan ner på fläkt och/eller temp.inställningen tills du når ett acceptabelt läge.

Tack
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Hur är strömmen till pumpen inkopplad?
Vissa installerar med stickpropp, då kan man enkelt koppla in en enerimätare och se vad pumpen håller på med.
När den jobbar som hårdast ska den kunna dra 2.21kW.

För stunden med en förlängningssladd.
Ska göra egen säkring till den...

Det är en sådan här vi pratar om antar jag, [länk]
 
För att fördela luften på ett acceptabelt sätt så är det nog högsta läge på fläkten som gäller trots det högre ljudet. Och ha alltid fjärren riktad mot innedelen så du kan vara säker på att pumpen tar emot givet kommando. Och 3-4 grader högre värde än du vill ha längre bort i huset. Som nybliven L/L ägare så behöver man nog komma till insikten att pumpen oftast inte är en totallösning på uppvärmingen utan ett flexibelt tillskott till el-elementen. Jag lär själv känna mina 2 nyinstallerade HERO LN35 och de kan göra mycket men inte allt, men har mer att erbjuda än bara värme.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Om du inte redan gjort det så ställ in önskad värme på max, och fläkten också. Bara för att det står t ex 24 C på pumpen/fjärren så betyder inte det att du får just 24 C i ditt hus. Det är bara ett grovt riktmärke. Det enda som man kan vara säker på är att ju högre temp den ställs på desto varmare ska det bli, så länge som den har extra kapacitet vill säga.

Hos oss så kan jag konstatera att med de tempinställningar som är just nu så är det varmt och skönt om temp är över nollan, men sjunker 1-2 C om utetemp sjunker under nollan, eller om det blåser ute. Nu har mina kapacitet att värma mer, så om jag ställer upp tempen ytterligare 1-2 C så blir det varmare inne även vid kallare väder ute. När pumpen börjar nå sitt max så har även fläkthastigheten betydelse för temp inne.

Om det blåser kalluft igenom hålen du borrar för gardinstänger, (och jag antar att du inte har så långa och grova borr att de går rätt igenom väggen), då har du en riktigt usel vindtätning, och sannolikt också en riktigt usel isoleringsstd. Det måste åtgärdas om du vill ha drägligt klimat inne på vintern. Isoleringstjockleken är sekundär. Det primära är att få vindtätat. Förhoppningsvis har du bara borrat in i drevutrymmet mellan fönsterkarm och husets stomme. Då är det relativt lätt åtgärdat, samt att resten av väggarna kanske är ok.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
A
Var huset väldigt utkylt när du startade värmepumpen?
Det kan t några dagar innan alla väggar och golv är uppvärmda.
Men kolla utedelen om den frostar på
Hur långa är rören mellan delarna?
Kör max fläkt till rätt temp är uppnådd
Minska däref5er till komfort snurr
Om någon del av huset då blir kall är det nog rätt dåligt isolerat där.
Hur mycke5 energi drog huset innan? Och vilken t3mp hade då då
 
Huset var nedkylt till 10 grader pga renovering som stod klart igår eftermiddag.
Jag har sänkt mina element på sistone pga dyr räkning. Haft 19,20 annars
 
  • Gilla
John Karlsson
  • Laddar…
A
då är det stor chans till att pumpen fungerar som du önskar i morgon
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
L Lilla Husägaren skrev:
Huset var nedkylt till 10 grader pga renovering som stod klart igår eftermiddag.
Jag har sänkt mina element på sistone pga dyr räkning. Haft 19,20 annars
Där har du nog ditt svar. Du ska nog vänta någon dag eller två innan du drar några slutsatser.
 
  • Gilla
Mr.Hammer
  • Laddar…
Hoppas ni har rätt! Det hade varit underbart
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
då är det stor chans till att pumpen fungerar som du önskar i morgon
Hoppas du har rätt! Har varit riktig lättnad.
Hoppas på minus grader igen så jag får veta verkligen.
 
Om det är så att den inte fixar att värma upp ,så är nog något knas.
Har samma pump ,o den var lite likadan, fick utedelen utbytt ,o nu fixar den att värma hela det planet. (Ca 50-60 kvardrat)
O den behöver inte slita så hårt ,ens om det är 15 minus ute.
Jag har inte heller jättebra isolerat ,o 2-glasfönster.
Men hoppas det funkar bra för dig idag!
 
Finns det inget Autoläge för bara fläkten?
Värme/kyla ska aldrig stå på Auto, fläkt oftast på Auto.
Vissa vill dock ha fast fläktläge så att den växlar mellan full blås och tyst, särskilt om det behövs full blås för att nå längst bort i bostaden.
 
Har exakt samma pump i vardagsrummet. 1,5 plan 142 kvadrat. Köpte den som komplettering. När det är 8-9 minus grader kallt ute då värmer den huset till 21,5 utan tillskott värme. Men jag har värmeelementerna på med svag utlopp temp på 30 grader och då värmer den till 23 utan större problem.
Kör med bara heat läge, fläkterna på högsta och swing läge för bladet. Du kan trycka på powderfull och se om det blir bättre. Annans det är bara och reklamera. Det kanske är nåt fel på utedelen som en av skribenterna skrev om.
 
Redigerat:
Vad är dåligt med dina fönster? Behöver du nya väderlister?

Hur snabbt blir det kallt i ert hus när det är kallt ute? Vi körde nästan uteslutande på luft-/luftvärmepump som uppvärmning av vårt allt för väl ventilerade hus från 1939 fram till i somras. Någon gång hade jag råkat slå av värmen innan vi gick och la oss men det var ju ändå typ 18 grader inne på morgonen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.