B
Jag håller på och bygger om min kallvind till ett sovrum på ca 24kvm och en "walk in closet" på ca 17kvm. Den totala kostnaden för detta kommer att ligga på ca
65,000-70,000kr. Men ungefär hur mycket kommer man kunna värdera upp huset till?
 
Det finns VÄLDIGT många faktorer som påverkar det.
Var ligger huset? är det full ståhöjd? hur kommer man in på vinden? (lucka i fasaden, lucka med stege i taket eller riktig trappa?) Passar färgerna köparen? Är köparen intresserad av en stor garderob? Skick på huset i övrigt? Finns det fönster och/eller utrymningsvägar? Osv osv

Personligen tror jag att en walk in closet snarare skulle dra ner priset för mig. Men isolerad vind med sovrum kanske skulle dra upp det om tidigare boyta är för liten för min smak.
 
B
Oj. Många frågor där.
Det är 195cm ståhöjd mitt på och 28 graders taklutning på en gånf. Riktig trappa är monterad.
Husets värde utan vinden låg på 1.385m.
Tapeterna är nästan uppe. Vit panel i taket.
Hus i övrigt så är tak, dränering, kök och ny altan "35kvm inglasat" nyrenoverat mellan 2012-2016
Huset ligger på 80kvm utan vinden.
 
  • Inredning av oinredd vind med vit takpanel, mönstrad tapet och obehandlat trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut att bli ett mysigt rum. Värdeökning vågar jag inte gissa på, men jag tror att det är bättre att vid en försäljning kalla det för två sovrum. (tror jag som har tre barn, och kläder som gott och väl får plats i två st 60 cm garderober)
 
  • Gilla
Uldis
  • Laddar…
B
Den delen som kommer att bli den där walk in closet här, den är inte isolerad. Så det är lite kallare där inne. Ska bara lägga in en heltäckningsmatta och göra lite hyllor m.m.
Isoleringen (pur-skummet) var för dyr för att fortsätta isolera. Plus att vi ska nog aldrig sälja, men jag tycker att det är kul att renovera och märka att det blir skillnad i värde.
 
B
Före och efter, baksidan och altanen.
 
  • Renoverat hus med ny altan, vita väggar och svart tak i soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hus med vit altan omsluten av räcke och trädgård före renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I min värld blir inte det där ett sovrum, och att kalla en kallvind för WIC bara för hyllor och matta är för mig bara konstigt.

Eftersom fönstret är så litet så blir det svårt att evakuera vid ev brand, du måste ha två möjligheter ut från ett rum. Frågan är om det ens är godkänt som sovrum?
 
B
Fönstret är tillräckligt stort för att ta sig ut och det ska sättas upp en brandstege på utsidan. Okej wic va väl att ta i, men en jättegarderob då, om man ska märka ord.
Jag har ju bygglov för det, så det är godkänt som sovrum iallafall.
 
  • Gilla
magnuse74 och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle inte vilja förvara de kläder jag dagligen använder i ett oisolerat utrymme. Det är ett, möjligtvis ”lyxigt”, förråd.

Men som tidigare svarare skrivit, omöjligt att veta värdeökningen. För mig, om jag skulle vars köpare, skulle den inte vars så hög, då jag ser ditt sovrum som just en WIC, möjligen ett tv-rum, pga det lilla fönstret.

Vi bygger nu ut ett sovrum (vårt 5:e) och ett tv-rum, blir alltså 7 rok. Mäklare har sagt att generellt ger det 6:e sovrummet en värdeökning på 1 miljon i mitt område, Dvs ca 25 % ökning. Detta för att marknaden för hus med 5 sovrum är liten.
 
B
Okej. Varför inte förvara kläder i ett oisolerat utrymme? Någon speciell anledning?
 
B Björk82 skrev:
Okej. Varför inte förvara kläder i ett oisolerat utrymme? Någon speciell anledning?
Två anledningar: kyla och fukt.
 
  • Gilla
Björk82
  • Laddar…
B
Kanske kan vara bra att lägga in lite isolering då. Tack för tipset.
 
B
Där isoleringen slutar är det vägg idag, därifrån är kallvinden, det är där jag ska göra om.
 
  • Vind med öppen isolering och synliga takbjälkar, verktyg och material på golv inför ombyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
vidamic
  • Laddar…
Spontant så tror jag att det där rummet höjer värdet med åtminstone vad det kostar att ställa det i ordning. Trots takhöjden så är det ett bra gästrum eller ett tonårsrum i ett inte allt för stort hus där sådana utrymmen brukar värderas högt. Ett hus på 80m2 är ju i minsta laget för de flesta barnfamiljer idag.

Överväg gärna att göra ett riktigt isolerat rum istället för någon WIC eller vad man skall kalla det. Att ha ett litet hobbyrum eller liknande är sådant som kan få köparnas fantasier om ett bra hus att gå igång.
 
Redigerat:
  • Gilla
vidamic och 1 till
  • Laddar…
Var fint det har blivit :)

Har du betalt ett företag för att isolera och vad kostar sånt ?

Mvh
Frank
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.