Hej!

Det rekommenderas ju ofta att sätta en OSB-skiva bakom gipset på innerväggar för stabilitet och för att få något att fästa saker i.

Jag hade väl ursprungligen tänkt sätta dubbla gipsskivor men har väl börjat fundera på om inte det vore så dumt att sätta annan skiva bakom.

Men, priset! En gipsskiva kan man ju få för 60kr, men en OSB-skiva såg jag kostar ca 150kr!!!

Min fråga är då, kan man inte sätta dit en vanlig 12mm spånskiva bakom gipset istället, den kostar ju också ca 60kr och fyller väl ungefär samma funktion som en OSB-skiva?

Mvh
Pagge
 
spånskivan är mer porösare och det fäster inte lika bra. Bäst är kanske plywood ;D men de är ännu dyrare.... :surprised: om du inte vill lägga spontat bakom.
 
Jag köper mina skivor för 120spänn, det kan säkert du snacka till dig också.

Titta inte på styckepriset, räkna ut hur många skivor du skall ha så ser du att det handlar om några tusenlappar - antagligen småpengar i det stora hela och du sparar dig en massa bekymmer med pluggar etc resten av livet....
 
  • Gilla
Mårten Olofsson och 1 till
  • Laddar…
Hejsan
Ett litet förtydligande, du behöver normalt inte en spånskiva/plywood eller liknande innanför gipsen för stabiliteen. Det är oftast för bekvämlighet/enkelhet för infästning av div saker på vägg i färdig byggnad.
Det är endast i extremfall du behöver starkare skivor än gips fär stabiliteten.
Behöver du hjälp med mera statik i huset kan du hojta så kan jag hjälpa dig med det.
 
Perese föreslog spontat, och det är ingen dålig idé. Det tar längre tid att montera än en hel skiva. Men spontat + gips, fanns tidigare på påkostade hus, och det är en bra lösning.
 
Vi har spån + gips, vilket är mkt bra. OBS! Det är skillnad på spån o spån; Byggmax-spån ger jag inte mkt för, vi har Byggelit-spån vilka har en helt annan kvalitet. Vet ej pris på dessa.

Håller med MathiasS; bit ihop o köp OSB och se till att isolera mellanväggarna när du ändå håller på!
 
ClasseClas skrev:
Vi har spån + gips, vilket är mkt bra. OBS! Det är skillnad på spån o spån; Byggmax-spån ger jag inte mkt för, vi har Byggelit-spån vilka har en helt annan kvalitet. Vet ej pris på dessa.

Håller med MathiasS; bit ihop o köp OSB och se till att isolera mellanväggarna när du ändå håller på!
Och isolerar du då för ljud så behöver du bara isoler den nedre trejedelen av väggen. Om du vill sparea material. Man kan spara nån krona...om man nu är på det humöret
 
mr Z skrev:
Och isolerar du då för ljud så behöver du bara isoler den nedre trejedelen av väggen.
Hur menar du då? Upp till kommod? Vad baserar du detta på, erfarenhet eller vetenskapliga studier ::)?

Peter
 
perese skrev:
Hur menar du då?  Upp till kommod? Vad baserar du detta på, erfarenhet eller vetenskapliga studier   ::)?

Peter
Snackar vi ljudisolering så gör glasull eller dylikt egentligen inte ett piss rent ljudisoleringsmässigt sett. Det tar hand om den inre resonansen i väggen och det är det enda... Man brukar isolera hela väggen ändå men rent akustiskt så räcker det med 1/3 för att ta hand om resonanserna....
 
Tackar! Mr Z.

Har du några "siffror" på hur mycket mer dubbel gips eller OSB+ gips jämfört med enkel gips dämpar ljudet?
 
mr Z skrev:
Och isolerar du då för ljud så behöver du bara isoler den nedre trejedelen av väggen. Om du vill sparea material. Man kan spara nån krona...om man nu är på det humöret
Stämmer säkert, men för Merca-feelingen i mellanväggarna tror jag på fullisolering! ;) ;) :p
 
Spånskiva duger gott och väl att skruva i! På sistone har jag satt endast 10mm spånskiva och sedan klätt med 6mm gips. Det blir jättebra! Det går hur bra som helst att skruva och hänga upp saker i!
 
Problemet med spånskivor är att det blir ett läckage av formaldehyd som inte är så nyttigt
 
Jag har hört att de minskat formaldehyden i spånplattan.
Stämmer detta?? Någon som vet?? Om inte så är det sant som du säger, det är inte kul att bygga in gift i väggarna...
 
I dagens plattor finns det inte så mycket formaldehyd som det var förr. Formaldehyd är en komponent i limmet. ;)

Edsbyn t.ex. skriver såhär om sina produkter:

Spånskiva, MDF- och HDF-board tillverkas av fabriker som står under ständig tillsyn av tredjepart, ex Svensk
Provnings och Forskningsinstitut, Norsk Treteknisk Institut och liknande, beträffande uppfyllande av
europanormen EN 120. Denna norm anger testmetoden för formaldehyd-avspaltning, och klassen E1 anger att
gränsvärdet 0,13mg/m³luft ej får överskridas. Samtliga skivmaterial vi använder är av E1-kvalitet.
Materialet till skivorna tas från långsiktigt skogsbruk i Norden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.