Inte på oärlig konsuments sida
Med anledning av att jag berättade om vår Röda lista igår, är det också på sin plats att diskutera baksidan med varningar i forumet.
Visst, vi är på konsumentens sida. Men vi är ju inte på den oärlige konsumentens sida. Det ska vara juste, rätt ska vara rätt. Likaväl som att det finns oärliga företag finns det också oärliga konsumenter.
Även om det inte är vår uppgift att avslöja de oärliga konsumenterna, så vill vi ändå inte ha med dem att göra. Om en varning från en oseriös konsument ligger i vårt forum ser jag det som ett misslyckande. Vi brukar faktiskt upptäcka dem ganska snabbt. Medlemmarna hugger direkt om en varning inte känns befogad.
Ett gammalt exempel jag brukar ta är den där kunden som hade köpt ett hus med oinredd övervåning från en hustillverkare. Sedan anlitade man utländsk arbetskraft till att inreda övervåningen och allt gick åt skogen. Då går man in i vårt forum och varnar för hustillverkaren utan att berätta den lilla detaljen om delad entreprenad och utländsk arbetskraft som inte gick via hustillverkaren. Hustillverkaren hade ingenting med den felinredda övervåningen att göra.
Sedan kan man vara missnöjd kund utan att ha rätt att vara det. Hos ARN är bifallsprocenten 49 % av de fall som tas upp till prövning. Det är också något att ha i åtanke.
Det är viktigt att också tänka på att Byggahus forum inte är någon domstol. Här berättar vi ju bara om något vi har varit med om. Förhoppningsvis kan någon annan lära sig av dina misstag.
Så tänk på det om du funderar på att varna för ett företag. Berätta alla omständigheter i ärendet och varna inte om det inte är befogat.
Kommentarer
5