Varför skriver alla att det ska hällas mat/parafinolja i avloppet vid längre resor.
Vi häller yes- diskmedel som är bra mycket bättre än "olja" som absolut inte har i avloppet att göra.. sköljmedel går och bra ZX men absolut inte "olja"
 
  • Gilla
Niklas E
  • Laddar…
Man häller olja i vattenlås för att det lägger sig på ytan och förhindrar att vattnet dunstar. Vad ditt diskmedel ska göra för nytta har jag ingen aning om.
 
  • Gilla
Stemer och 7 till
  • Laddar…
Den lilla mängd olja man häller i lägger sig som en film ovanpå vattnet och hindrar det från att dunsta. Vilken funktion har diskmedel eller sköljmedel?
 
  • Gilla
Nikorasu och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Den lilla mängd olja man häller i lägger sig som en film ovanpå vattnet och hindrar det från att dunsta. Vilken funktion har diskmedel eller sköljmedel?
Samma enligt vår kille som sköter vårat avlopp. Yes lägger sig oxå som en hinna och sköljmedel ska också ha samma funktion. Vi har ett avlopp som aldrig används, och den siste varje månad häller jag i 1 liter vatten och avslutar med att hälla i en msk sköljmedel..fick det som råd av dom vi köpte huset av.
 
Om du häller i en matsked olja istället så kanske du inte behöver fylla på en liter vatten i månaden?

Jag vet inte hur det är med sköljmedel, men diskmedel blandar sig iallafall med vattnet
 
  • Gilla
3ple och 9 till
  • Laddar…
Både sköljmedel och diskmedel löser sig i vattnet. De bildar definitivt inte någon tät film på ytan. Du är helt ute och cyklar. Om sedan olja behövs är en annan fråga. Men den kan inte ersättas av diskmedel.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 2 till
  • Laddar…
Ni har nog bara missförstått användningen av diskmedel typ YES.
YES kan ni använda om ni har stop eller början till i vasken tex.
nästan alltid är det fet och matrester som bildat stop och ja YES är grymt till att lösa just fet.

om man märker att vattnet i vasken inte vill rinna ut så fort så i med lite yes och koka lite vatten på spisen och slå i sen är det fritt.
 
I ett avlopp som ni inte använder så kan du lägga på en bit gladpack som yta, då slipper du fylla på så ofta.
Annars är ju tricket med glykol bra. Finns miljövänlig.
 
  • Gilla
findus42 och 1 till
  • Laddar…
Glykol fryser inte, men har det fler fördelar?
 
Ja, råttorna som försöker ta sig in mår pyton när dom dricker glykol.
 
  • Gilla
  • Haha
M.Bergman och 10 till
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Annars är ju tricket med glykol bra. Finns miljövänlig.
Finns det glykol som är skadlig för miljön? Etylenglykol är giftigt, men bryts ner lätt i naturen.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P Polly62 skrev:
Vi har ett avlopp som aldrig används, och den siste varje månad häller jag i 1 liter vatten
Fast då används det ju varje månad. :) Gissar att denna användning kan räcka för att förhindra dålig lukt på grund av avdunstning. Gissar vidare att det skulle fungera lika bra utan sköljmedel. Varför inte testa?
 
  • Gilla
leffe-e och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Finns det glykol som är skadlig för miljön? Etylenglykol är giftigt, men bryts ner lätt i naturen.
Vet egentligen inte. Har alltid hört att man inte ska spola ner glykol i avloppet. Har dessutom sett någon typ av glykol avsedd för hushåll. Kanske drog förhastade slutsatser?

edit, glykol klassas som farligt avfall men verkar enl datablad ganska ofarligt vad jag kan se.
 
Redigerat:
S
Har för mig att vår allas expert @Krilleman aveådde från att hälla matolja... minns inte varför dock?
 
S SvanteC skrev:
minns inte varför dock?
Därför att olja på sikt riskerar att sätta igen avloppet. Nu tror jag i och för sig inte en matsked i ett vattenlås som "aldrig" används är något större problem utan det är nog värre i kök där "någon" ofta sköljer flottiga stekpannor.
 
  • Gilla
Flipbed och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.