Hejsan.

Jag och sambon har köpt en bostadsrätt och ska renovera köket, det blir ett IKEA-kök med en integrerad diskmaskin. Dessvärre så kommer placeringen hamna lite för långt bort från anslutningarna (vatten och avlopp), det rör sig inte om jättemycket, men avståndet för anslutningarna blir ca 230cm. Finns det någon som har förlängt slangarna till sin IKEA-diskmaskin, fungerar det bra? Det är tyvärr svårt att placera diskmaskinen på något annat sätt då köket är relativt litet.

Jag tog kontakt med IKEA och enligt dem så går det inte att förlänga eftersom slangarnas längd är anpassade till pumpen. Men är rätt så säker på att jag läst att folk förlängt slangarna på andra diskmaskiner med gott resultat. Jag har läst manualerna till maskinerna och hittar inget som beskriver hur lång slangarna etc, får vara, enbart "Vattentryck Min. / max. bar (MPa) 0.5 (0.05) / 8 (0.8)" (detta säger dock inte mig mycket). Hur vet man om pumpen är nog stark? Skulle behöva förlängas ca 1 meter.

Finns det annars någon speciell diskmaskin som har längre slangar som standard? gärna integrerad. Eller hur kan vi lösa problemet?

Diskmaskinerna vi kollat på är IKEAS - Rengöra, samt IKEAS - Lagan.
 
Pumpen kommer nog att fixa detta, det blir lite större motstånd så pumpningen tar lite längre tid men det finns nog en marginal.
Dock så kommer vattnet i slangen att rinna tillbaka in i maskinen, det gör det alltid men det blir ju lite till med en lång slang.

Jag skull bara förlänga, IKEA kundservice måste säga nej för att eventuellt inte behöva ta en reklamation.

Protte
 
A
du kan kolla med electrolux eller motsvarande manual för electrolux maskin.
men generellt är det inga problem att förlänga avloppslangen med 2m i synnerhet om man bibehåller tryckhöjden.
 
Tack för svar. Vad bra, tänkte köpa förlängningsslang från bauhaus. Är Ikeas maskiner tillverkade av Electrolux? Det var ändå 5års garanti på ena diskmaskinen, så det borde vara bra grejer.
 
A
5års garanti behövs inte på bra grejjer....
 
Hur jag än vänder och vrider på det så har jag svårt att se det som något negativt med lång garanti, ser det som att dem törs stå för sin produkt :)
 
S
electroluxaren skrev:
5års garanti behövs inte på bra grejjer....
LoL :D
Även de absolut bästa premiummärkena har måndagsexemplar, det är ofrånkomligt.
 
A
bryggarebob skrev:
Hur jag än vänder och vrider på det så har jag svårt att se det som något negativt med lång garanti, ser det som att dem törs stå för sin produkt :)
Undrar vad siemens.miele, gaggenau liebherr tycker....
 
electroluxaren skrev:
Undrar vad siemens.miele, gaggenau liebherr tycker....
Jag hänger inte med riktigt, du får nog utveckla.
 
A
De har bara ett års garanti men anses väl vara förmer än electrolux
 
A
Nja det är vissa som elkedjan säljer inte riktigt alla
 
Du säger att de har ett års garanti vilket inte stämmer. Om du köper via kökstillverkare är det oftast två år. Nybyggen två år. Via riksbyggen tre år. Via Elkedjan/Elon/Mediamarkt ibland fem.
 
A
Men det är inte vitvarutillverkaren utan försäljningsorg som ger speciella garrantier de själva oftast står för och inte heller vilka produkter som hellst
 
Ikeas integrerade känns helt klart bäst och mest prisvärd för oss, finns säkert bättre, men dessa kostar troligtvis betydligt mycket mer än de 3700:- (inkl front) som vi tittat på. Vet någon av en integrerad maskin som passar Ikeas kök som är bättre än maskinen vi tittat på och inte kostar mer så får ni gärna tipsa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.