Jag tycker det är oförskämt dyrt med riktiga spånsugrör så kallat transfer rör.
Den enda fördelen med det är att det inte finns några invändiga kanter i rören som bitar kan fastna i. Och att det finns oändligt många storlekar.
Nackdelen är att det läcker väldigt lätt i alla skarvar men det finns en ny rör klämma med någon ny tätning någon form av mjuk massa men en sådan ring kostar närmare hundringen styck och många klämringar blir det.

Jag har själv haft 100 mm spirorör med julas Y-förgreningar i plast. Åss spånsugrör 100mm dom funkar lite annorlunda precis som avloppsrör man trär det ena i det andra popnitar ihop och en massa eltejp över skarven läcker aldrig

När jag skulle bygga mitt nya systen som består av nästan bara 160mm diameter totalt 30 lpm raka, 15 förgreningar och en massa böjar spjäll slangar så fick jag en offert på Felders rör kommer ej ihåg siffrorna men har för mig att det låg på ca 35000kr väldigt mycket pengar tycker jag.

Det finns ett annat alternativ och det är vanliga markavloppsrör oranga. Men då måste man vira en koppar tråd runt hela systemet för att minimera att men får stötar av statisk elektricitet som man sedan kopplar till jord. Man kan inte jorda plast. Och man bör vira tråden väldigt tät runt röret bör vara halva rördiametern mellan varje varv och jag har en del löpmeter rör så det skulle bli en väldigt massa virade av tråd och det hade jag ingen lust med.

Så jag började fundera på vad man kunde göra och efter lite efterforskningar några vändor till lokala bygghandeln för att testa hurvida vissa rör passade ihop och slutresultatet blev så här.

Alla Y-förgreningar är av vanliga markrör 160mm oranga. Allt annat är vanliga spirorör 160mm som är modifierade för man vill inte ha någon större kant i luftens färdriktning. jag sågar helt enkelt bort gummipackningen på alla böjar och på alla muffar i båda ändarna med sticksågen. Två popnitar i varje skarv en kl3 och en kl9 viktigt att man tar så kort popnit man kan och sedan eltejp många varv 8-10 st så det blir tätt.

När man sågat bort gummipackningen på tex en böj så måste man böja ut kanterna lite med en tång för diametern är lite mindre på alla delar som har packning än innerdiametern på rakarören. Så att det inte blir någon större kant nu blir det bara plåtens tjocklek som är kanten i luftens färd riktning och det är absolut ingen fara.

Alla Y-förgreningar i plast sågar man bort gummipackningen på för då kan man stoppa en muff där eller om man värmer på plasten med en varmlufts pistol tills plasten blir mjuk kan man trycka in rakt spiro rör och sedan när plasten svalnar drar den ihop sig och röret sitter bergfast. Andra änden på förgreningen passar perfekt i rakt rör. Jag popnitar även fast spirorören i markrören och på dom förgreningar som jag valt att sätta muff på har jag nitat inifrån.

Man måste dra koppar tråd mellan rören i förgreningarna och då har jag bara dragit rakt inte vridit runt förgreningarna och det funkar kanon har aldrig fått någon stöt.

Alla 90gr böjar består av en 45gr och en bit rakt rör och en 45 gr för att slippa korta böjar
jag försöker minimera förlusterna i systemet så mycket det går efter som det är ett lågbudget system av ej dedicerade transfer rör. Jag har nu kört det i cirka ett år nu och det fungerar utmärkt men fortfarande har jag inte byggt några spjäll ännu i dom skall det sitta en mikrobrytare som är kopplat till spånsugen.

bild 1 jag valt att såga
bild 2 hur jag viker ut kanten
bild 3 hur väl kanten smiter åt inuti röret
bild 4 utvikt kant
bild 5 vart jag valde att såga bort gummipackningen på förgreningen och det sitter en förminskning där som har kvar gummipackningen i båda ändarna poppnitad inifrån
bild 6 hur jag skarvar en böj mot förgreningen med en bit rakt rör. Böjen har kvar gummipackningen mot förgreningen eftersom förgreningen har samma innerdiameter som böjen har vid packningen
bild 7 ser man hur jag gjort med tråden viker in den över plast kanten så att den ligger mot plåten. Här har jag även tryckt in rakt rör i förgreningen till höger i bilden
bild 8 en del av systemet mellan förgreningarna har jag självklart sparat gummipackningen
bild9 visar en "90gr böj" består av två 45 gr rakt rör mellan Det här är till justersågen och som ni ser så är det ingen slang till maskinen. Jag tog bort plast kopplingen på maskinen och drog in röret några centimeter i maskinen och kopplade på maskinens slang på en muff med båda gummipackningen på och tryckte in i röret. På så vis är det lätt att ta bort slangen från röret och rensa från smala remsor som åker ner vid sågklingan utan att behöva ta fram skruvmejseln och skruva bort slangkläman. Man ser även mitt spjäll precis innan för maskinen som består av en bit rund masonit fiffigt va.

Inköpslista Förgreningarna kommer från Rinkaby rör som är billigast och har lite tunnare gods och det är bara bra i det här fallet.
Spirorören kommer från Soliduct som också är mycket bra och billiga
Slangarna kommer från Felder den billigare sorten hade jag vetat det jag vet i dag att den blir spröd av soljuset så hade jag köpt den dyrare sorten

Om jag inte mins fel så har alla rör och förgreningar kostat ca7000kr utan slangen

Jaha det var min nu inte längre hemliga lösning.



Mvh Pär H
 
  • P1040548.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1040553.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1040551.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1040554.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1040559.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1040556.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1040563.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1040567.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1040571.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
RmK_71 och 3 till
  • Laddar…
Otroligt trevligt att se, tummen upp för denna tråd!
 
  • Gilla
MattiasBerglund
  • Laddar…
Kom på att det kanske inte ser så roligt ut med dom oranga plast sakerna. Hade funderingar på att måla dom röda så det blir en liten rolig grej eller någon form av silver så dom smälter in med resten.
Men med tiden så bryr man sig inte och med tanke på att jag inte haft tid och lust att bygga spjäll så får målningen vänta. Och det är fortfarande vissa maskiner som inte har fått rören dragna ännu

Pär
 
Kräver större rör en kraftigare spånsug? I min tanke så blir lufthastigheten lägre med större rör, tänkte dra 125 mm rör, 160 mm blir 63% större diameter.
 
RealElwood skrev:
Kräver större rör en kraftigare spånsug? I min tanke så blir lufthastigheten lägre med större rör, tänkte dra 125 mm rör, 160 mm blir 63% större diameter.
Om luftens hastighet minskar i röret så minskar väl förmågan att dra med föremål?
 
Kanon bra, jag som sitter och funderar på att bygga eget.
Jag var inne på iden i plast rör. och använda präglad koppartejp
Då denna är gjord för att ta bort statisk elektricitet.
Vet inte med 100% säkerhet men jag tycker det borde räcka att tejpa en remsa på två sidor av röret.
Tex denna https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=80-904-09&toc=19000
 
  • Gilla
Vannisen
  • Laddar…
Du klarar dig förmodligen lika bra med aluminiumtejp från Biltema...
 
  • Gilla
findus42 och 1 till
  • Laddar…
phl skrev:
Du klarar dig förmodligen lika bra med aluminiumtejp från Biltema...
Frågan är om det behövs så mycket.
Metallrören sitter fästade med metallband i huset. Det är inte noll ohm i trä.

Men Al-tejp är en snabb lösning
 
Super Pär!!! Tummen upp!
 
Jag kommer att bygga enligt Pärs modell i nästa vecka, ska bli mycket spännande! Återkommer såklart med bilder och rapport.
 
Men biltemas alutejp har ju knappast ledande lim. Så risken finns att det varken gör från eller till. Koppartejpen är präglad just för att det ska bli ledande kontakt med underlaget då ej heller det limmet är ledande.

Man måste verkligen förstå och veta vad man gör innan man börjar experimentera med säkerhetslösningar....
 
Det finns amerikansk forskning som visar att risken för dammexplosioner i spånsugrör av plast (typ avloppsrör) är noll. Detta pga två anledningar.
1. Det krävs en hög dammkoncentration för att det ska kunna ta fyr. Så hög dammkoncentration kan man aldrig uppnå i rören. Däremot kan det uppstå i själva spånsugen/uppsamlaren.
2. Om man ändå skulle uppnå den nödvändiga dammkoncentrationen så krävs det en större energimängd i den statiska urladdningen för att tända på än vad plaströren kan producera.

För övrigt så gör en metalltråd virad runt rören varken till eller från eftersom plaströren är elektriskt isolerande och uppladdnig/urladdning av statisk elektricitet sker även på mycket små avstånd. Dvs mellan trådarna och/eller på insidan när tråden sitter på utsidan.
 
Om man vill vara extra försiktig så kan man dra in små skruvar genom rören så det blir synlig metall på insida rör men, det får inte vara mer än halva rördiametern mellan skruvarna. Och sedan kan man vira tråd runt och förbinda vid varje skruv och jorda vid varje maskin och till jord.

Vist kan man få stötar även fast det är virad tråd runt plaströr men man har avsevärt minimerat risken att få sig ordentliga kyssar.
Efter som den statiska elektriciteten är större på utsidan än insidan så är det ändå skönt att linda lite tråd.

Som jag skrev så har jag haft ett blandat system bestående av plast förgreningar och spirorör i två olika olika omgångar i sammanlagt 5 år och jag har aldrig fått någon stöt hur mycket jag än tar på plats förgreningarna vid olika maskin bearbetningar.


Dr. Rod cole http://home.comcast.net/~rodec/woodworking/articles/DC_myths.html var det den du tänkte på Eld. Om inte så får du gärna tala om vad du läst jag är väldigt nyfiken.

Pär H
 
En fråga från en novis: hur kraftig spånsug måste man ha ungefär, givet ovanstående lösning och 10-15 meter rör? Hur mycket sugeffekt tappas per meter och/eller förgrening?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.