Nu när vask och blandare äntligen är inkopplat så inser jag att det fattas ungefär 2-3dm för att kunna koppla in diskmaskinens avlopp på "det vanliga" sättet innan vattenlåset.

Skulle jag däremot koppla direkt mot avloppetskopplingen i botten av skåpet så blir det precis lagom.

Frågan är hur fasen man kopplar det? Hann precis in på Bauhaus innan stängning, men killen jag fick tag på verkade inte ha koll på nånting.

Går det att lösa att köra ner det direkt i avloppet? I så fall, vad behöver jag?

Vask, vattenlås och diskmaskin är från Ikea.
 
  • Gilla
Tveskägg
  • Laddar…
Avloppsslangen ska väl alltid gå upp i en båge?
 
Krilleman
Jojomensan, bifigar en illustrativ bild från säkervatten 2016.

Namnlös2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lobbin
  • Laddar…
Ja, då var det ju inte så svårt.

Tyvärr verkar det ju inte gå att byta slangen på Ikea. Hur förlänger man smidigast? Bauhaus verkade klart ovilliga att hjälpa (som vanligt) och Hornbach hade slut på något av det som behövdes.
 
Min röris har förlängt mina slangar med 2m i veckan, han använde vanlig slang, slangklammer och en hane hane slangnippel som skarv
 
  • Gilla
Blommar
  • Laddar…
Klipp inte, det är bara gummi i ändarna och plast i själva slangen.

Linda upp den lite snyggt istället eller byt mot en längre slang, visst går den att lossa bakom diskmaskin?

Det där är samma delar som användes hos mig.
 
PeterStrandberg skrev:
Klipp inte, det är bara gummi i ändarna och plast i själva slangen.

Linda upp den lite snyggt istället eller byt mot en längre slang, visst går den att lossa bakom diskmaskin?

Det där är samma delar som användes hos mig.
Ah, då får jag stå ut med att ha den lindad. Och nej, det går inte att lossa bakom diskmaskinen, hade det gått så hade vi sluppit denna diskussionen :)

Fick iofs tips av Ikea att ringa till E-lux, de som tillverkat den och höra.
 
Slangen kan inte sitta "fastsvetsad" i maskinen! Är där ingen skyddsplåt på baksidan som går att lossa, så du kommer åt slanganslutningen?
 
Skaffa en förlängningsslag, ett skarvrör i plast och två slangklämmor så får du en godkänd skarv. Prylarna bör du hitta his ex Elon, Elkedjan och liknande.
 
Så här ser det ut på baksidan.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fick en slang på 1,5m plus hane-hane på Elon. Provkör ikväll får vi se :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.