Hej!

Första inlägget, ny här på forumet. Wooop woop! :)

Köpte ett hus i våras och det är väl först nu som man börjar se om värmesystemet fungerar som det ska. Det är bergvärme med golvslingor i nedre plan och radiatorer på övre. I två av rummen på nedre plan är det mycket kallare än i de övriga och efter att ha hittat en gammal skiss på hur golvslingorna går, så kan jag dra slutsatsen att det är samma slinga i de bägge rummen. Efter att ha läst en hel del inlägg om felande golvvärme här på forumet så kan jag dra slutsatsen att jag behöver lufta åtminstone den slingan.
Bakom en kökslåda i köket sitter systemet för golvvärmen. Även om jag som sagt läst en hel del inlägg om folk som luftar sina system, så lyckas jag inte mappa de systemen mot mitt. Så jag tänker att om jag postar en bild på hur systemet ser ut så kanske någon har några tips?

Testade helt naivt att skruva lite på den röda ratten... sprutade vatten hej vilt.

20131025_215029.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh
Marcus

Det behöver inte bero på luft. Det kan bero på att det är mindre flöde i den slingan som ligger i de två rummen. Det justeras på den undre fördelaren. Under det vita locket på varje anslutning på den undre fördelaren. Där sitter en justeringsskruv som du skruvar motsols om du vill öka flödet då kranen då öppnas. Det kan räcka med ett kvarts eller halvt varv för att det skall bli skillnad. Prova och vänta ett dygn.

Förlåt den övre menar jag.

Tack för svar jerk,

Alla de vita "hattarna" är helt uppskruvade (förutom en slinga som det står "Stängd" på.), dvs flödena borde vara på max. Under hattarna sitter det en liten svart nippel och jag antar att när man skruvar på hatten så trycker man ner nippeln och då stryps flödet. Stämmer det, eller ska jag dessutom skruva på någonting under hatten? Bifogar en bild på hur det ser ut under en av hattarna.

20131026_214846.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krilleman
Den svarta piggen under den vita hatten är fjäderbelastad. Intryckt = Stängt flöde. Dessa piggar ska kunna röra sig ett par millimeter nedåt för att fjädra upp i normalt tillstånd. Bekräfta att den strulande slingans pigg inte sitter i botten. Prova med att trycka på en varm krets först så du förstår dig på hur mycket den normalt fjädrar.

På den undre fördelaren under täcklocken sitter strypningarna, bekräfta att den strulande slingan är öppen. OBS noter antalet varv du skruvar så du kan återställa som det var. Så du inte sabbar ev utförd injustering.
Helt inskruvad = Stängd
Helt utskruvad 100% öppen

Du kan även tvinga vatten genom bara den slingan som är knas genom att stänga alla andra vita hattar utom just den kalla slingan och maxa pumpen. På så vis tvingas allt flöde över pumpen ner i just det röret och i teorin "tvångskörs" slingan på max fart och drar med sig ev luft. Glöm inte vad pumpen stod på heller, men nu har du ju en bild på det ;)

Börja med detta så är förhoppningen att det ska lösa sig för dig!

Om jag inte är helt fel ute så är det så att den vita hatten som du tagit av sitter där från början och tas bort när man sätter dit rumsregulator för varje rum/slinga. Den öppnar och stänger flödet om du har separata rumstermostater via den lilla piggen. Ovan för den piggen monteras då en ställmotor som kan höja och sänka den lilla piggen med hjälp av rumstermostaten och på så vis ändras flödet i slingan. I ett optimalt intrimmat system så behövs inte dessa rumstermostater om du inte vill kunna sänka eller höja tempen i olika rum. Det enklaste är att justera in så man har samma temp (flöde) i alla rummen(slingor) och sedan låta värmepumpen sköta resten. I ditt fall sitter flödesjusteringen på den undre fördelaren. Där balanserar du in så att det blir samma flöde i samtliga slingor och det görs då genom att se till att samtliga piggarna är uppe på den översta dvs alla vita hattar av. Sedan får du förmodligen använda någon typ av verktyg sexkant/insex nyckel för att ändra på den undre fördelaren motsvarande anslutning för resp. slinga. Om det inte går att öka på flödet mer i den slingan för det två rummen så får du minska lite i de övriga slingorna.

Hoppas jag förklarar så det går att förstå :)

Krilleman han posta medans jag satt och skrev mitt svar :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.