Hej

Går det att driva en xenon lampa (typ ett kitt som man köper till bil) på ett skruvdragarbatteri?

Finns ju både 12, 14.4 och 18v med rätt mycket Ah, vilken spänning vore bäst? och hur länge kan den tänkas lysa på ett 3Ah batteri ? en lampa alltså

Är det bara att haka på 2 kabelskor på batteriet och köra, eller måste man mixtra med nåt för att få ut strömmen? brukar väl vara 3 bleck på batterierna?
 
Det borde väl gå. En skruvdragare på 12V brukar väl ligga på typ 400-1000W, så att dra 55W ur batteriet borde gå ganska bra. Satsa på ett 12V-batteri eller möjligen 14,4, annars lär lampan brinna. Det ska bara vara att haka på batteriet, kolla med en multimeter vilka bleck som ger 12V.

Tror jag ska hem själv och meka om en gammal skruvdragare som är trasig.
 
Köper du ett xenonkit som klarar att drivas både från "12V" och "24V" för att fungera både på lastbilar och bilar kan du köra med vilket batteri du vill som finns inom det spänningsspannet.

Den (ungefärliga) energimängd ett batteri kan ge beräknas enkelt med spänning gånger strömkapacitet, t.ex. 18V * 3Ah = 54Wh (wattimmar). Energimängden är ungefärlig eftersom antalet amperetimmar man kan få ut sjunker ju snabbare man tömmer batteriet.
Om du använder ett vanligt 35W xenonkit förbrukar det ca 42W totalt (35W lampa plus 7W för att driva elektroniken i ballasten). 54Wh / 42W = 1,3h teoretisk drifttid. I praktiken skulle jag gissa på något snarare omkring en timme på grund av den höga belastningen i förhållande till batteristorleken.
Handlar det om NiMh-batterier är dom relativt okänsliga för att laddas ur helt. Litiumbatterier av olika typer får däremot inte laddas ur för mycket, dom tar mycket stryk av det - har för mig att 2,4V per cell är nedre gränsen men det kan variera mellan olika typer av litiumbatterier.

Det tredje blecket på batterierna har med laddningen att göra, sannolikt en temperatursensor inbyggt i batteriet för att meddela laddaren när laddning ska avbrytas.
 
Jag kör med en 35W Xenonlampa på hjälmen som jag driver med ett förbrukningsbatteri, räcker ca 3h i drift.
På moppen har jag en 15W Xenonlampa som jag driver med ett brytarlöst tändsystem.

dakota039.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Min fundering har varit om man kan bygga en egen dyklampa. ..
Det är många som gör så men alla? kör med egenbyggda batteripack, tycker det borde vara smidigare att använda skruvdragarbatterier, dels har man ju oftast 2-3 st av samma och även färdiga laddare.

Bil xenon kitt är inte så dyra idag så det som behövs är egentligen "bara" ett bra (tätt) lamphus och ev en batterikanister där det får plats valfritt /valfria skruvdragarbatterier.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.