Har nu varit i kontakt med billigtminireningsverk.se (2020-05-23) och det är samma verk som tidigare, dvs. Aquatec AT 8 som de kör med fortfarande. :)
Lutar åt att det blir ett sånt med tillägg av UV brunn om kommunen kräver det.

• Gilla
karlmb och 5 till
  • Laddar…
A Annli_fltmark skrev:
Har nu varit i kontakt med billigtminireningsverk.se (2020-05-23) och det är samma verk som tidigare, dvs. Aquatec AT 8 som de kör med fortfarande. :)
Lutar åt att det blir ett sånt med tillägg av UV brunn om kommunen kräver det.
Tråkigt när helt felaktig info sprids här!
Har fullt förtroende för Max-Ola på Billiga.....

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
V vinteg skrev:
Tråkigt när helt felaktig info sprids här!
Har fullt förtroende för Max-Ola på Billiga.....
Håller med. Sigge (AgustEco?) Har ju inte direkt vunnit samma förtroende, inte hos mig i alla fall.

• Gilla
Tootikii och 2 till
  • Laddar…
Lucky2015
Någon som kan berätta var man köper detta inom EU med fosforrening?

J Jonte-92- skrev:
Får försöka skriva så det inte blir någon slags reklam då man är ny på forumet.

Har haft mitt verk i drift ca 2 veckor nu.

Hässleholms kommun godkände detta minireningsverk utan några problem. Jag fick dock komplettera med en biokassett som efterpolering från annan tillverkare, då jag har ett vattenförande dike som rinner genom tomten.
Kommunen godkände även att jag servar verket själv, vilket sparar en mycket pengar och som ett plus i kanten så har man full koll på driften själv.

Det tog mig ca 16tim att driftsätta men man skulle utan problem fixa det på 8tim så länge man slipper lägga tiden på att flytta stor sten.

Jag rekommenderar att du tar kontakt med företaget och åker och kollar på ett som är i drift, så du själv kan avgöra!

Slutsumman för mig hamnade på 55-60 000:- Exkl kommunens avgifter.

[bild]

[bild]
Hej
Vi har varit i kontakt med Hässleholms kommun i ärendet att installera ett likadant reningsverk.
De har dock några "anmärkningar" och hänvisar till att Helsingborgs kommun inte längre godkänner det så de går efter deras beslut.
Vill Du skriva vilken ort i Hässleholm du har grävt ner din anläggning vore jag tacksam.
Mvh Schannie

K Schannie skrev:
Hej
Vi har varit i kontakt med Hässleholms kommun i ärendet att installera ett likadant reningsverk.
De har dock några "anmärkningar" och hänvisar till att Helsingborgs kommun inte längre godkänner det så de går efter deras beslut.
Vill Du skriva vilken ort i Hässleholm du har grävt ner din anläggning vore jag tacksam.
Mvh Schannie
Hej!
Vad anmärker kommunen på?
Och varför skulle Hässleholms kommun gå efter en annan kommuns beslut, låter lite märkligt.
Strax utanför Vinslöv.
Mvh Jonte

• Gilla
vinteg och 1 till
  • Laddar…
Hej Jonte.
Tack för hjälpen.
Svar från kommunen:
Bland annat Helsingborgs stad beviljar inga tillstånd med detta fabrikat eftersom:

i kontakt med Aquatec VFL s. r. o. i Slovakien som tillverkar reningsverket Aquatec. Det har då framkommit att den prestandadeklaration som vi har fått in ifrån Sollicito AB i ansökningsärenden inte är för de reningsverk som ansökan gäller. Enligt tillverkaren säljer de enbart reningsverk utan fosforfällningsenhet. Aquatec har visserligen testat sina reningsverk även med fällningsenhet men den produkten finns inte på marknaden. Istället är det deras samarbetspartner August IR Ko i Litauen som säljer motsvarande reningsverk med integrerad fosforfällningsenhet till den nordiska marknaden.

Min fråga blir givetvis ifall de som har en anläggning i bruk nu ska byta då de inte är "godkända" längre.

I mitt Aquatec så är det en extern slangpump med styrning, som doserar flockningsmedel PIX, mao en fosforfälla.

Hur det står till juridiskt, om detta är ett tillägg som inte är original från leverantören låter jag vara osagt. Jag har förutsatt att allt kommer från Aquatec.

• Gilla
Tootikii
  • Laddar…
K Schannie skrev:
Hej Jonte.
Tack för hjälpen.
Svar från kommunen:
Bland annat Helsingborgs stad beviljar inga tillstånd med detta fabrikat eftersom:

i kontakt med Aquatec VFL s. r. o. i Slovakien som tillverkar reningsverket Aquatec. Det har då framkommit att den prestandadeklaration som vi har fått in ifrån Sollicito AB i ansökningsärenden inte är för de reningsverk som ansökan gäller. Enligt tillverkaren säljer de enbart reningsverk utan fosforfällningsenhet. Aquatec har visserligen testat sina reningsverk även med fällningsenhet men den produkten finns inte på marknaden. Istället är det deras samarbetspartner August IR Ko i Litauen som säljer motsvarande reningsverk med integrerad fosforfällningsenhet till den nordiska marknaden.

Min fråga blir givetvis ifall de som har en anläggning i bruk nu ska byta då de inte är "godkända" längre.
Kan du skanna in brevet som PDF så att det går att läsa i sin helhet?

• Gilla
Kattmatare
  • Laddar…
Hej
Jag har tagit ett screenshot på brevet.
Nu har företaget som säljer produkten kontaktat kommunen.
Min man har varit i kontakt med kommunen idag med nya uppgifter och en uppgradering av samma typ. Ett PLUS
Som du ser så kan vi också välja ett annat fabrikat.
När jag går igenom de regler som är inom EU kan jag inte se någon skillnad för att välja ett annat alternativ.
Minireningsverket är en exakt? likadan produkt som ett annat företag säljer, dock har företaget ett annat namn.
Av hänsyn till avsändaren av brevet utesluter jag namn.

• Skärmdump av e-post från miljöinspektör om byggprojekt och val av reningsverksfabrikat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller nä, det gjorde jag inte :crysmile:

• Haha
Fredde163
  • Laddar…
Man kan bli så trött på de där mördarsniglarna på kommunhuset som ska ha en massa skattepengar av oss och bara krånglar. Va fan får vi för pengarna som Östling sa. Bara bekymmer. Hoppas det löser sig för er till slut så ni kan köra med det prisvärda verket.

• Gilla
Fredde163 och 4 till
  • Laddar…
Forskare gör det omöjliga möjligt.
Politiker och tjänstemän gör det möjliga omöjligt.

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Lucky2015
K Schannie skrev:
Hej
Jag har tagit ett screenshot på brevet.
Nu har företaget som säljer produkten kontaktat kommunen.
Min man har varit i kontakt med kommunen idag med nya uppgifter och en uppgradering av samma typ. Ett PLUS
Som du ser så kan vi också välja ett annat fabrikat.
När jag går igenom de regler som är inom EU kan jag inte se någon skillnad för att välja ett annat alternativ.
Minireningsverket är en exakt? likadan produkt som ett annat företag säljer, dock har företaget ett annat namn.
Av hänsyn till avsändaren av brevet utesluter jag namn.
Hur gick det för er? Ändrade de sig?

Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Hur gick det för er? Ändrade de sig?
Hej Lucky.
Nej, Hässleholms kommun godkänner inte denna sorten.
Vi löste det med sluten tank istället.

• Wow
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.