Hej alla kunniga!
Jag har nyligen köpt en lägenhet med plankgolv (osäker på om det är furu eller gran). Det verkar vara oljat, och vissa delar är i behov av förbättring.
Min tanke är att använda en vitpigmenterad golvolja. Finns det något sätt att applicera den utan att behöva slipa hela golvet? Påverkas resultatet om jag endast punktslipar de delar som behöver åtgärdas
Ett annat alternativ jag överväger är att såpskura golvet. Är det möjligt att göra detta direkt på ett tidigare oljat golv?
Jag förstår att helslipning alltid ger det bästa resultatet, men på grund av tidspress vill jag helst undvika det.
Jag bifogar några bilder på hur golvet ser ut. Den sista bilden visar hur jag önskar att slutresultatet ska bli (utan nåtning).
Tack på förhand för alla kloka idéer!
Jag har nyligen köpt en lägenhet med plankgolv (osäker på om det är furu eller gran). Det verkar vara oljat, och vissa delar är i behov av förbättring.
Min tanke är att använda en vitpigmenterad golvolja. Finns det något sätt att applicera den utan att behöva slipa hela golvet? Påverkas resultatet om jag endast punktslipar de delar som behöver åtgärdas
Ett annat alternativ jag överväger är att såpskura golvet. Är det möjligt att göra detta direkt på ett tidigare oljat golv?
Jag förstår att helslipning alltid ger det bästa resultatet, men på grund av tidspress vill jag helst undvika det.
Jag bifogar några bilder på hur golvet ser ut. Den sista bilden visar hur jag önskar att slutresultatet ska bli (utan nåtning).
Tack på förhand för alla kloka idéer!
Uppdatering: tydligen är golvet endast skurat med linoljesåpa. Skulle exempelvis en ordentlig behandling med punktslipning och inhyrning av en skurmaskin kunna vara ett alternativ för att fräscha upp det? Får man då bort de ljusare fläckarna?
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 656 inlägg
Kanske bättre att använda trärens om det bara är såpat? Du behåller ju dessutom samma patina över hela golvytan.
https://www.flugger.se/rengoring/maalartvatt/natural-wood-trarens/p-FL WOODC/
https://www.flugger.se/rengoring/maalartvatt/natural-wood-trarens/p-FL WOODC/
Liknande trådar
-
Vad skall man tänka på när man skall slipa ett gammalt oljat furugolv?
Golv -
Plejd, installerad av tidigare ägare
Villalarm & Hemautomation -
Vilken möbelolja är bäst för tidigare oljat ekmöblemang
Möbelsnickeri -
Vitpigmenterad olja på tidigare antikbetsad möbel
Inredning -
Vitoljat furugolv, inte så vitt som tidigare oljat golv
Golv