Hej,

Min husfirma är idag försenad (from 31/1 -09) på att färdigställa sina delar i mitt hus. Talade med dom idag och dom kommer troligtvis vara klara två veckor efter utsatt datum. Min husfirma står för allt jobb förutom:

EL, Golvläggning, Badrum, Spackling, Målning, Kök, Montering av innedörrar, Lister och foder. Detta anlitar jag andra firmor för + att jag gör en massa själv.

I kontraktet står det att om dom inte är färdiga med sina åtagande den 31/1 så kommer vite att utfalla på 1% av köpeskillingen för påbörjad vecka.

Vet någon om jag måste påtala att vitet nu skall utfalla eller kan jag säga det när dom väl är klara? Kan dom ha några undanflykter på detta eftersom jag gör en massa själv? Dock inget som hindrat dem från att bli klara i tid...
Jag har än så länge bara anlitat en el-firma för elen. Det andra skall jag fixa efter att dom
är klara.

Vite eller inte?
 
Det är nog stor risk att de kan skylla på elfirman som du anlitat
 
Om dom skyller på el-firman så har dom fel. Jag har själv dragit en del slang tillsammans med elektrikern och vi blev lovade 2 veckor för detta men fick 5 dygn. Vi jobbade dag och natt för att hinna klart. Så att vi har sinkat dem är inte riktigt men det kanske är så som du säger hemmapularen.

En annan sak är att dom under december månad satte dit polacker för att gipsa och lägga tak då dom ordinarie snickarna var iväg och stomreste två andra hus. Polackerna var katastrof varav jag fick kontakta husfirman och be dem skicka fram riktiga snickare. Dom tog tillbaka polackerna men skickade inga nya riktiga snickare varav hela december stod allt stilla.

Kan detta påverka mitt vite?
 
Det är bara att hålla tummarna. Jag skrev så för att många byggare kan vara helt osannolikt kreativa när de skall skylla bort en försening.

Att du bad dem ta bort polackerna kan också vara något de kan skylla på.
 
hempularen skrev:
Det är bara att hålla tummarna. Jag skrev så för att många byggare kan vara helt osannolikt kreativa när de skall skylla bort en försening.
Det kan jag verkligen skriva under på. Vårt hus är inte klart än, ett halvår efter färdigställandedatum... Sorry, OT.
 
1) Självfallet har du rätt till vite enligt avtal. Det räcker att ta upp detta i samband med slutbesiktningen (eftersom man håller inne 10% tills dess)

2) Att skylla på elektrikern kan de inte göra i detta läget om det inte är så att de omedelbart när de upplevde sig hindrade av densamma meddelade att det nu kommer att bli förseningar pga att elektrikern försenat dem. Det går inte att komma någon månad i efterhand och peka på något som du nu inte kan påverka.

3) 1% per påbörjad vecka är en miniminivå för er ersättning. Om era faktiska merkostnader (förlängda hyreskostnader, magasinering av möbler, räntemerkostnader etc.) överstiger detta belopp så har ni enligt konsumenttjänstlagen rätt att få dessa merkostnader ersatta till fullo. Dock måste ni kunna styrka med kvitto, faktura, ränterapporter etc.
 
OK, nu tror jag att jag lär mig ngt. nytt.

Är det alltså så att om byggaren skall skylla en försening på någon annan så måste det ske just när förseningen uppstår?

Det går alltså inte att komma vid slutbesiktningen och hävda att entrepenören X som var klar med sitt för ett halvår sedan har sinkat "vårt" jobb med 4 månader?
 
hempularen skrev:
OK, nu tror jag att jag lär mig ngt. nytt.

Är det alltså så att om byggaren skall skylla en försening på någon annan så måste det ske just när förseningen uppstår?

Det går alltså inte att komma vid slutbesiktningen och hävda att entrepenören X som var klar med sitt för ett halvår sedan har sinkat "vårt" jobb med 4 månader?
Korrekt, de borde alltså även ha påpekat skriftligt att borttagandet av polackerna skulle leda till förseningar.
Konsumenttjänstelagen ger dig som konsument oerhört stora rättigheter. Kan faktiskt förstå att vissa företag inte vill arbeta med privatpersoner.
 
hempularen skrev:
Det går alltså inte att komma vid slutbesiktningen och hävda att entrepenören X som var klar med sitt för ett halvår sedan har sinkat "vårt" jobb med 4 månader?
Japp!
Det är sådags att skylla ifrån sig nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.