A A.G skrev:
Spännande detta om dubbla uppskov. Lite brådis att ta reda på det.
Tror inte det funkar. Myndigheterna är rätt tydliga att det bara går att få uppskov en gång. Måste blivit ett fel i hanteringen.

• Gilla
A.G
  • Laddar…
Pelleplutt78
D Dr Jumping Jack skrev:
Tror inte det funkar. Myndigheterna är rätt tydliga att det bara går att få uppskov en gång. Måste blivit ett fel i hanteringen.
Lagen säger ju att att det aktuella uppskovsbeloppen är kapitalvinsten ökat med tidigare uppskovsbelopp...hur menar du då att myndigheterna är tydliga med att du bara kan få uppskov en gång?
Skärmdump från lagen.nu som visar text om beräkning av uppskovsbelopp enligt svensk lag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pelleplutt78
Skatteverket säger samma sak
Skärmdump av en diskussionstråd om beskattning av ersättningsbostad enligt Skatteverkets regler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pelleplutt78 Pelleplutt78 skrev:
Skatteverket säger samma sak
[bild]
Tror faktiskt du har rätt och jag har missuppfattat. Skulle föreslå att du mailar skatteverket och får ett skriftligt svar.

Pelleplutt78
I sak är det ju dock rätt att man bara har ett uppskov i och med att tidigare uppskov räknas som kapitalvinst när man säljer ersättningsbostaden...

Hur ska man tolka denna?
finns ju två sätt att tolka denna skrivelse.

blir nog till att försöka ringa i mellandagarna. Om man kommer fram.

• Text urklipp om uppskov vid köp av ny bostad med förutsättning att krav är uppfyllda.
Kan ju menas att Dingle göra uppskov igen men att förra uppskovet är ”inbetalt”. Dvs ett uppskov totalt.

Enligt Skatteverket (telefonsamtal). Så kan tidigare uppskov flyttas till med till ett nytt uppskov.
Tidigare uppskov tas upp till beskattning om nuvarande bostad säljs. Dock så blir detta uppskovsbelopp inbakat i vinsten i försäljning av nuvarande bostad.
Sen begära det ett totalt uppskov av vinsten av båda försäljningarna = 1 uppskov.

förutsatt att vissa förbehåll. Hur mycket billigare bostad du köper och om uppskovet är mindre än 3 miljoner / person.

Kanske någon mer som har ringt och kollat?

A A.G skrev:
Enligt Skatteverket (telefonsamtal). Så kan tidigare uppskov flyttas till med till ett nytt uppskov.
Tidigare uppskov tas upp till beskattning om nuvarande bostad säljs. Dock så blir detta uppskovsbelopp inbakat i vinsten i försäljning av nuvarande bostad.
Sen begära det ett totalt uppskov av vinsten av båda försäljningarna = 1 uppskov.

förutsatt att vissa förbehåll. Hur mycket billigare bostad du köper och om uppskovet är mindre än 3 miljoner / person.
Hej,

Hoppas du fått ytterligare bekräftelser i frågan nu, men det du skriver är korrekt.

Det ”gamla” uppskovet (vinst från gammal försäljning) återförs i deklarationen, sedan tas ett nytt uppskov upp (i detta belopp inkluderas inte bara den nya vinsten utan även den gamla). Ett krav är då förstås att förutsättningarna för uppskov i övrigt är uppfyllda (ersättningsbostad/ny bostad är dyrare, osv).

Tyvärr har flera skribenter i tråden påstått att man inte kan rulla vidare gamla uppskov. Det kanske blev ett missförstå någonstans. Rent tekniskt rör det sig bara om ett uppskov, men det är alltså fullt möjligt och tillåtet att rulla vidare vinster från flera och gamla bostadsförsäljningar.

PM

• Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
P Project Mellangården skrev:
Hej,

Hoppas du fått ytterligare bekräftelser i frågan nu, men det du skriver är korrekt.

Det ”gamla” uppskovet (vinst från gammal försäljning) återförs i deklarationen, sedan tas ett nytt uppskov upp (i detta belopp inkluderas inte bara den nya vinsten utan även den gamla). Ett krav är då förstås att förutsättningarna för uppskov i övrigt är uppfyllda (ersättningsbostad/ny bostad är dyrare, osv).

Tyvärr har flera skribenter i tråden påstått att man inte kan rulla vidare gamla uppskov. Det kanske blev ett missförstå någonstans. Rent tekniskt rör det sig bara om ett uppskov, men det är alltså fullt möjligt och tillåtet att rulla vidare vinster från flera och gamla bostadsförsäljningar.

PM
Hej,

vet du om det finns ngn begränsning i hur stora vinster jag kan rulla vidare? Jag har gjort 2.5 MSEK + 3.0 MSEK i vinst på mina senaste försäljningar.

Begränsningen är 3 mille per person.

• Gilla
Henkan Sundberg
  • Laddar…
P Project Mellangården skrev:
Hej,

PM
fått så bekräftat på både mail och telefon.

H
Huddingebo Huddingebo skrev:
Hur länge kan man få uppskov på vinstskatten då?
Om det nu är riktigt många år eller livet ut så kan jag och en hel del andra plötsligt börja flytta till andra lika dyra hus i samma stad.
Närmare nya jobb etc.

Stämmer detta så vore det en dröm!
Uppskov till du köper nästa hus, dvs uppskov med vinstskatten 1 hus i taget. Det gäller säkert fortfarande.

Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Hej,

vet du om det finns ngn begränsning i hur stora vinster jag kan rulla vidare? Jag har gjort 2.5 MSEK + 3.0 MSEK i vinst på mina senaste försäljningar.
Hej,

Takbeloppet har under en tid varit borttaget (d.v.s. du fick rulla vidare hur mycket som helst). Den 1 juli 2020 återinfördes ett takbelopp på 3 mkr.

Det är 3 mkr per ursprungsbostad, och inte per person. Om din sålda bostad samägs med någon delar ni alltså 50/50 på de 3 mkr som uppskov kan göras för (d.v.s 1,5 mkr). Håller du med om detta @A.G ?

PM

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.