Ragnar Östberg, arkitekten bakom Stockholms stadshus, ritade också en rad villor. En av dem är den här praktvillan som uppfördes 1931 i stadsdelen Malmen i Kalmar.

Du kan läsa artikeln här: Villa i Kalmar med säregen arkitektur
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Hemmakatten
Såå fantastiskt snyggt!! Det huset skulle jag gärna bo i. (Det där blåmålade sovrummet skulle jag dock omedelbart måla om.)
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
det var riktigt snyggt, allt utom fasaden mot gatan som ger mig vibbar av en liten lortig verkstadsindustri på 60-talet.
Coolt!
 
P
Ett otroligt vackert hus med ett fint läge. Under en period, innan huset renoverades och huset hyrdes av Stagneliusskolan som annex, hade jag en del undervisningstimmar där, som vikarierande gymnasieadjunkt.
 
Ja tack!

Spännande att se skillnader i prisnivå på olika orter. Kan nästan byta mitt lilla hus mot detta.
 
Cheesen
Förstår inte vad dammhyllan som dom skapat i köket ska bidra med. Inte var det då snyggt inte, man hade ju enkelt kunnat ansluta överskåpen till taket.
 
Snyggt och smakrikt inrett, förutom badrummet som är en katastrof i sten.
 
J
Mot bättre vetande kastar jag ut följande; är inte framsidans fasad i disharmoni med den översta radens relativt små fönster?
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Det där blåmålade sovrummet skulle jag dock omedelbart måla om
Varför det?
Jag saknar mitt blåa sovrum som jag hade 1967 - 1975.
Vilsamt med en mjuk blå ton på väggarna.

Vilken färg föredrar du i sovrummet?
 
Hemmakatten
Aldrig gillat blått, har inte en endaste blå inredningsdetalj förutom ett par tavlor med lite blåa streck i sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.