3 553 läst · 26 svar
4k läst
26 svar
Vilket ska jag köpa ?
Göteborgposten har testat olika sticksågar
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=106&a=308619
mvh
kent
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=106&a=308619
mvh
kent
Jag blir skeptiskt när Boschen får bättre betyg än Festool på punkten "utrustning och finesser". Är det möjligt?screamin-daemon skrev:
Jag har ingen koll på Boschen, men Festool erbjuder ju splitterskydd, cirkelanslag, adapter till deras skena, spånsprutskydd, parallellanslag, Plug-It sladd, utsug samt ett ypperligt förvaringssystem. Vad finns till Boschen?
Dom anger även att Festool klarar max 65 mm i trä, medan Festool själva uppger 120 mm som max.
Spontant efter att ha läst anonsen så är det väl en gst85a i jubileumutförande.. lr?Daniel_N skrev:Vet inte så mycket om den så något säkert kan jag inte säga...däremot TROR jag att det är något skumt på gång här. Kanske är det precis som med dewalts billiga 12V skruvdragare någon form av "kampanjvara", med rätt färger och stil, attraktivt pris men inte riktig proffskvalitet.
Att kommer med en ny sticksåg, i proffklassen, med plåtsula verkar i mina ögon konstigt. 85an har visserligen plåtsula, men det är en gammal konstruktion som lever mycket på att konstruktionen i sig var stryktålig, och faktiskt, dess kultstatus. Såvitt jag vet har alla modeller efter denna fått alu-sula (100, 120 och 135).
Vill tillägga att allt ovan är rena spekulationer, jag har inte ens kännt på sågen i verkligheten.
//Daniel
ACME>Tja, Boschen har splitterskydd, parallellanslag, cirkelanslag, spånutsug, inga verktyg för att flytta "styrningarna", cirkelanslag o s v. Festo har systainers och plug in.
Sen uppskattar jag inte Feston för att den ofta skakar mer, dess vred för pendlingen passar inte mig och vad deras styrningar gör har jag inte fattat än...
...detta då i jämförelse mellan Festo 300 EQ och även Festo 200 med min gamla Bosch GST 60 PE dvs föregångaren till den klassiska GST 85 PE.
Styrningar är nog bra men de ersätter inte ett nytt sågblad och att man skall ta det lugnt då man sågar med precision. Min gamla sågar lätt av en millimeter i taget trots en sned sula men det gäller att ta det lugnt och ha skarpa blad.
Bosch's "nya" 500'a ser ju exakt ut som en GST 85'a och jag tror inte de lägger in billigare saker i blåa maskiner så det är nog ett tryggt köp men priset i annonsen är exklusive moms så vaför inte köpa en 85'a istället för lägre pris?
/Kent
Sen uppskattar jag inte Feston för att den ofta skakar mer, dess vred för pendlingen passar inte mig och vad deras styrningar gör har jag inte fattat än...
...detta då i jämförelse mellan Festo 300 EQ och även Festo 200 med min gamla Bosch GST 60 PE dvs föregångaren till den klassiska GST 85 PE.
Styrningar är nog bra men de ersätter inte ett nytt sågblad och att man skall ta det lugnt då man sågar med precision. Min gamla sågar lätt av en millimeter i taget trots en sned sula men det gäller att ta det lugnt och ha skarpa blad.
Bosch's "nya" 500'a ser ju exakt ut som en GST 85'a och jag tror inte de lägger in billigare saker i blåa maskiner så det är nog ett tryggt köp men priset i annonsen är exklusive moms så vaför inte köpa en 85'a istället för lägre pris?
/Kent
Är man ute efter en Bosch 85'a så tar ByggOle just nu 1395:- ink moms.
Slog till direkt då min gamla dåliga black&decker (äntligen) brann upp.
///Johannabacken