Vi har byggt innerväggar där reglarna står en bit ut från väggen. Vi har gjort i ordning hål för inbyggnadshögtalare men eftersom det kommer att vara helt "öppet" bakåt så kommer ljudet från högtalarna att spridas på baksidan av väggen och ljudtrycket kommer att minska.

Kan ni rekommendera lämplig isolerull som tätar högtalarna bakifrån? Det ska helst vara en ull som är lätt att sticka in från ett mindre hål, helst inte stickigt och gärna något som går att köpa på en vanlig byggmarknad.
 
Du ska alltså bygga in lösa högtalarelement?
Du har inte byggt någon låda bakom utan det är helt "öppet" där?
Då sitter alltså höger och vänster kanal i samma "högtalarlåda"= inte bra.

Jag skulle ha byggt en beräknad låda bakom varje hål, anpassat för det specifika högtalarelementet, eller åtminstone delat av höger och vänster vägghalva. Sedan måste du göra lufttätt mellan väggen och tak/golv så att "lådan"/väggen inte läcker bas. Bas är att betrakta som ett konstant lufttryck när du bygger, dvs det pyser igenom springor.

Glasull används ofta som dämpning eftersom det gör jobbet bra och är billigt. Tokbra pris/prestanda. Finns bättre grejer men då rasar pris/prestanda.
 
Tack för tipsen steppen7. "Lösa högtalarelement" i detta fall är dedikerade inbyggnadshögtalare. Dessa är tillverkade för att kunna fungera utan låda. Tillverkaren rekommenderar för det mesta inte låda utan att man bara ser till och isolerar bakom. Men glasull kanske jag ska prova? Är inte det stickigt att arbeta med?
 
Ok då har dom i princip anpassat egenskaperna hos elementet för en öppen oändligt stor baffel. Du kommer dock fortfarande få lite "kortslutning" mellan höger och vänster om det inte är åtskiljda volymer, men det kanske inte märks beroende på hur det är byggt.

Men du har alltså inte isolerat väggen när du byggde den? Varför inte?

Visst kan det vara lite stickigt med glasull, men det är ingen fara tycker jag om man har heltäckande kläder och handskar. Munskydd är att rekommendera också, även om jag själv bara hade det när jag isolerade taket vid mitt garagebygge. Det är när det kommer på bar hud som det sticker. Man kan spola bort detta med kallt vatten.
 
Mikael_L
Jag tycker steppen7 överdriver lite, betydelsen av att göra separata lådor i denna applikation. Nu snackar vi alltså inte avstämda lådor.

Är era väggar fortfarande öppna så tycker jag ni trycker in lite mineralullskivor innan ni stänger igen. Det gör gott för att minska resonanser, särskilt då ni tänker spela med högtalare där.
Det räcker att fylla utrymmet 1/2 - 2/3 för att nå tillräcklig effekt.
Men försök ändå gärna att få en liten bit med obruten isolering golv-> tak någonstans mellan högtalarelementen.

Vill man hitta något billigt att använda som högtalardämpmaterial, som inte sticks det minsta och inte heller högtalarn kan blåsa ut fibrer från så går man på Ikea och köper det allra billigaste täcket av syntetmaterial, någon slags akryl är det väl, och sprättar upp, simsalabim, en massa fint billigt dämpmaterial. Inte fullt lika "fint" som fårull, men priset är gratis i jämförelse.
 
Köpte en rulle isolering på Bauhaus idag. Tyvärr är väggen redan byggd så det blir till att försöka peta in ullen genom högtalarhålen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.