Hej!

Jag har ett litet problem. Vi håller på att bygga nytt kök och det kommer att bli väldigt vitt men jag har svårt att bestämma vilken/ vilka vita nyanser vi ska välja.
Köket är vitt, jag tror att det är NCS 1002-y. Till detta blir det ett vitoljat trägolv från Dala Floda.
Men nu skulle jag behöva hjälp med att välja vilken vit nyans vi ska ha på fönstren och listerna. Ska fönster och lister vara i samma nyans som taket? Vilken vit nyans passar till köksluckornas S 1002-y? Ska man ha samma färg till lister, fönster o.s.v.
Hur kommer luckorna att se ut om jag skulle måla tak, lister och fönster med råvitt 0500-N? Kommer de då att se gråa eller kanske blåa ut.
Köket ligger åt norr.
Är det någon som har någon idé om hur jag ska resonera?

/Pernilla
 
Jag skulle gå åt det mörkare hållet. Köket får ju inte se dassigt tycker jag.
 
Vad menar du med mörkare hållet? Går S1002-y mer åt det mörkare hållet?
 
Taket kanske ska vara 0500-n, men övriga snickerier skulle jag nog målat samma eller mörkare. Eller kanske inte... Skitsvårt när köket inte är trä eller 0502-y.
Om du målar taket i 0500-n, och väggar och snickerier i 0502-y så är väl risken att det ser lite smutsigt ut med 1002-y på köket. Skillnaden är nog för liten mellan 0502-y och 1002-y. Alternativt så målar du taket i 0500-n, lister och fönster i 0502-y, (eller 0500-n där också) och sen hitta du nån schysst tapet till väggarna. Kan rekommerndera Boråstapeters kollektion -Hanna. Givetvis är det svårt att ge råd när man inte har sett rummet, köket, inte vet vad ni har för stil, osv, osv.
Bifoga gärna lite bilder.
 
Taket ska du måla med vit takfärg, den är helt obruten. Om du ska måla lister och fönster (fabriksmålade är nästan alltid S 0502-y) så hade jag tagit S 0500-n. Om man vill ha det vitt så är det den färgen man ska ha på väggen också. Har man behov av färg så fixar man det med gardiner, tavlor odyl.

Köksluckorna kommer då att se något mörkare ut, jämfört med övrigt, men det kommer troligen inte att se konstigt ut.

Vedum (och säkert andra också) levererar sina vita köksluckor i S 0500-n.
 
Vi bygger nämligen ett helt nytt kök så just nu är det bara gipsväggar, inte mycket att visa bild på. Men det är ett gammalt hus, slutet av 1800-talet, ca 2,90 i tak och vi vill gärna ha en lantlig gammaldags stil. Köket är pärlspontsluckor från Sentens vitvarorna blir rostfria. Fönstren är bytta någon gång på 70/80-tal så de är brunlaserade men vi ska alltså måla dem vita.
Eftersom det blir väldigt vitt så har vi tänkt oss någon mönstrad tapet med färg. Nu senast har jag tittat på William Morris Crysanthemum som jag tycker är fin. Annars någon från "Gammelsvenska" eller Anno 1905.

Om jag förstår det rätt så "fungerar" 1002-Y (luckorna) bättre ihop med 0500-N än med 0502-Y? Stämmer det?
Går 0502-Y åt gult? Det känns som 1002-Y går lite åt grått....tyvärr har inte luckorna kommit än så jag kan se dem.
 
Kan ju bli stencoolt med typ 2502-y på lister och foder. 0500-y känns väl inte så mycket 1800-tal. snarare 2008.
Ju högre tal, ju mörkare kulör kan man väl säga. 0500-n = kritvitt, 2500-n = ljusgrått, 7000-n = mörkgrått. Lägger du sedan till 02-y så drar det åt gult(känns oftast lite varmare).
 
5.2 racing skrev:
Kan ju bli stencoolt med typ 2502-y på lister och foder. 0500-y känns väl inte så mycket 1800-tal. snarare 2008.
Ju högre tal, ju mörkare kulör kan man väl säga. 0500-n = kritvitt, 2500-n = ljusgrått, 7000-n = mörkgrått. Lägger du sedan till 02-y så drar det åt gult(känns oftast lite varmare).
Med XX02-Y på allt syns inte det gula. Det blir en skön varm känsla.

Väggar S 2502-Y
Tak, fönster, fönsterfoder S 0502-Y. Taket ev. S 1002-Y
Taklister, golvlist, dörrfoder S 4502-Y
Ev. Fyllnadsdörrar S 2502-Y med S 4502-Y detaljer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.