Vilket alternativ av solceller kan ni rekommendera när man har ett hus i Örebro län?
 
Pratar vi företag eller typ av solcell?
 
  • Gilla
mackapappa
  • Laddar…
Typ av solceller
 
Monokristallina och polykristallina är det mest vanliga som används idag. Mono har högre verkningsgrad men kostar givetvis mer.
 
  • Gilla
Eli-sa-bet
  • Laddar…
B
Estetiskt tycker jag mono är snyggare, men kostnadsskillnaden mot poly var ganska liten när jag kollade sist.

Ett par monokristalina solceller med svart ram, tycker jag blir snyggast.

Du bör upp i en 8-10kW för att få bra ekonomi.
 
  • Gilla
Eli-sa-bet
  • Laddar…
H huggan skrev:
Monokristallina och polykristallina är det mest vanliga som används idag. Mono har högre verkningsgrad men kostar givetvis mer.
Tack så mycket för ditt svar
 
B BSOD skrev:
Estetiskt tycker jag mono är snyggare, men kostnadsskillnaden mot poly var ganska liten när jag kollade sist.

Ett par monokristalina solceller med svart ram, tycker jag blir snyggast.
Tack så mycket för ditt svar
Du bör upp i en 8-10kW för att få bra ekonomi.
 
Hur mycket producerar översnöade solceller nu på vintern när man verkligen behöver tillskott för att hålla nere elkostnaderna.
Vår granne har en stor anläggning på ett stort hus och säger att det går back just nu.
Han betalar både den dyra elen och på solanläggningen.

När får man förtjänsten? Tappvarmvatten på sommaren när solen skiner?
Hur räknar man hem en anläggning som kostat 145.000 skr?
 
Redigerat:
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Hur mycket producerar översnöade solceller nu på vintern när man verkligen behöver tillskott för att hålla nere elkostnaderna.
Vår granne har en stor anläggning på ett stort hus och säger att det går back just nu.
Har betalar både den dyra elen och på solanläggningen.

När får man förtjänsten? Tappvarmvatten på sommaren när solen skiner?
Hur räknar man hem en anläggning som kostat 145.000 skr?
Skattereduktion på 60öre/utmatad kWh är det som ger balans och lönsamhet i ekvationen. Utan den skulle det vara nästan omöjligt att räkna hem solceller under dess teoretiska livslängd.
 
Teoretisk livslängd typ 25 år?
 
Räkna med att solcellerna inte producerat någonting alls nu på vintern. En fin dag som idag med sol blir det bara ett par hundra watt i ett par timmar, så knappt en 1 kWh.

Jag skulle räkna med en avkastning på 8-10% givet nuvarande skattereduktioner.
 
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Hur mycket producerar översnöade solceller nu på vintern när man verkligen behöver tillskott för att hålla nere elkostnaderna.
Vår granne har en stor anläggning på ett stort hus och säger att det går back just nu.
Han betalar både den dyra elen och på solanläggningen.

När får man förtjänsten? Tappvarmvatten på sommaren när solen skiner?
Hur räknar man hem en anläggning som kostat 145.000 skr?
De är de som är de fina.. Men skaffar solceller och elbil.
De man själv inte kan använda säljs ut på nätet till spotpris.
så länge som man inte producerar mer per år än man gör av med så funkar detta upplägg


Till TS.
Berätta lite mer om ditt hus och kanske en bild på det när solen är mitt på himlen.
jag förespråkar fri sikt för solcellerna mot solen och skippa optimerare.
som minst brukar jag rekommendera 1kw solceller för varje 1000kwh du förbrukar per år
 
A Alexn72 skrev:
De är de som är de fina.. Men skaffar solceller och elbil.
De man själv inte kan använda säljs ut på nätet till spotpris.
så länge som man inte producerar mer per år än man gör av med så funkar detta upplägg
Räknas det av per timme, dygn, eller månad?
I de flesta fall står väl bilen på jobbet på dagarna, och hemma när solen gått ner...?
Ska det gå ihop måste väl bilen och solpanelerna vara på samma plats när solen skiner?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Räknas det av per timme, dygn, eller månad?
I de flesta fall står väl bilen på jobbet på dagarna, och hemma när solen gått ner...?
Ska det gå ihop måste väl bilan och solpanelerna vara på samma plats när solen skiner?
säljs per timme men avräknas per år vad man producerat totalt
 
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Hur mycket producerar översnöade solceller nu på vintern när man verkligen behöver tillskott för att hålla nere elkostnaderna.
Vår granne har en stor anläggning på ett stort hus och säger att det går back just nu.
Han betalar både den dyra elen och på solanläggningen.

När får man förtjänsten? Tappvarmvatten på sommaren när solen skiner?
Hur räknar man hem en anläggning som kostat 145.000 skr?
Se det som en utdelningsaktie med en viss DA varje år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.